Jag har letat som en galning och det finns mycket tips om vad man ska använda för spridare och hur många kvadratmeter per kg som behövs.

Men om man inte har en "rullspridare" som är ställbar och anpassad efter det gödsel man har, hur vet man om man har spritt tillräckligt eller om man behöver köra et varv till?

Vår gräsmatta är så svår att mäta ytan på, annars hade man ju kunnat titta på hur många kilo man gjort av med. Samtidigt är det ju kanske olika tätt på olika ställen....

Finns det exempelbilder nånstans så man kan kolla hur det borde se ut direkt efter gödsling? Hur tätt kornen bör ligga ungefär?

Har aldrig gödslat gräsmattan förut (har varit lat och snål), när vi köpte huset för 20 år sen fick vi med en Stroller spridare. Jag köpte då Stroller Gräsmattegödsel nu och spred med den, men med tanke på hur spridaren lär så blev jag väldigt osäker på om den fungerar med dagens Stroller... Gissar att den är konstruerad utifrån storleken på kornen, verkar som den pressar kornen genom hålen (det knastrade rejält när man körde, när den började bli tom sprätte det jättemycket).

Gissar att det inte gör så mycket om man gödslar lite för lite, värre om det är för mycket eftersom man riskerar att "bränna" gräset? Samtidigt är det ju synd om man gödslar så lite att det inte hjälper, då är ju gödslandet bortkastat.
 
Men det är väl bara att fylla på och väga vad hela spridaren väger, sprida 20m och väga igen då ser du hur mycket som gått åt, mät sen hur brett du har spridit och räkna ut hur många kvadratmeter som du spritt på så vet du hur mycket du lagt ut per m2....
 
Att gödsla för lite är inte bortkastat, om gräset inte blir frodigt grönt efter en gödsling så gå en gång till. Om gräset är lite blekt från början kommer du förmodligen se var du har gödslat, och där det behövs mer.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Men det är väl bara att fylla på och väga vad hela spridaren väger, sprida 20m och väga igen då ser du hur mycket som gått åt, mät sen hur brett du har spridit och räkna ut hur många kvadratmeter som du spritt på så vet du hur mycket du lagt ut per m2....
Du kanske inte läste hela mitt inlägg? Jag skrev just att på grund av hur vår tomt ser ut så är det oerhört svårt att försöka mäta ytan som är gödslad. Vår gräsmatta går typ runt hela huset, det är massor med buskar, rabatter osv. Jag tror inte det blir så rättvisande att försöka mäta på en yta som är 2x2 meter. Och ska jag mäta större ytor blir alltså mätfelet antagligen 20-30%, och siffrorna helt meningslösa.

Har man en gräsmatta som ser ut som en fotbollsplan är det lätt att göra som du säger, då är det enkelt att mäta upp en lämplig referensyta. Men inte på vår tomt.
 
P Plutus skrev:
Att gödsla för lite är inte bortkastat, om gräset inte blir frodigt grönt efter en gödsling så gå en gång till. Om gräset är lite blekt från början kommer du förmodligen se var du har gödslat, och där det behövs mer.
Hur lång tid tar det innan man ser nåt då? Gräset har ju aldrig varit blekt, mest att det växer dåligt på vissa ställen och är en massa mossa på en del ställen. Kanske inte ens hjälper att gödsla då? Kanske vore bättre att toppdressa? (Men det är mer jobb, och jag är lat)
 
N Nerre skrev:
Du kanske inte läste hela mitt inlägg? Jag skrev just att på grund av hur vår tomt ser ut så är det oerhört svårt att försöka mäta ytan som är gödslad. Vår gräsmatta går typ runt hela huset, det är massor med buskar, rabatter osv. Jag tror inte det blir så rättvisande att försöka mäta på en yta som är 2x2 meter. Och ska jag mäta större ytor blir alltså mätfelet antagligen 20-30%, och siffrorna helt meningslösa.

Har man en gräsmatta som ser ut som en fotbollsplan är det lätt att göra som du säger, då är det enkelt att mäta upp en lämplig referensyta. Men inte på vår tomt.
Om jag förstod dig rätt har du en spridare av typen som jag länkar till här... https://www.gardenstore.se/universa...MIzp3_jam46QIVkMCyCh2zzwvWEAQYAyABEgLv-vD_BwE

Den jag länkar till sprider 45 cm,
Om du då sprider på en sträcka av 20 meter har du täckt en yta av 9m2 om jag räknar rätt.
Väger du då spridaren före och efter så ser du ju hur mycket som gått åt,
Första gödningsmedlet jag hittade skall spridas med 25g / m2, alltså skall det ha gått åt 225g på 20 meter om spridaren är rätt inställd.

Sen är det precis som du säger, det är svårt att veta var man har spridit speciellt på en oregelbunden gräsmatta.
här har jag inget bra tips på hur man skall göra med en sådan spridare...

Alternativ två är väl i så fall att via google maps eller liknande tjänst rita in din gräsmatta med deras "ytmätningsverktyg" så ser du hur stor gräsmatta du har och då vet du hur många kg som skall gå åt...

Själv så brukar jag ta gödningen i en hink och sprida ut för hand, tycker det blir enklast så.
Brukar inte mäta så noga hur mycket jag sprider utan kör bra på känsla lite,
För övrigt så behöver man ju egentligen inte gödsla om man inte kör bort allt gräsklipp...
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen vetenskap. I början av fastighetsägandet höll jag på med en Gardenaspridare och korsdrog.
Idag tar jag en hink och sedan går runt som en gammaldags "såningsman" och höftar lite. Så har du en tomt på 1000kvm så höfta hur mycket som är gräs och sedan hur säcken med gödsel ska räcka till. Sedan är det bara att köra igång. Efter en omgång vet du ungefär hur du ska göra vid nästa gödsling.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Om du då sprider på en sträcka av 20 meter har du täckt en yta av 9m2 om jag räknar rätt.
Problemet är att det finns ingenstans på tomten det ens blir 3 meter rak sträcka att dra spridaren, det blir en massa fram och tillbaka eftersom de tidigare ägarna tyckte det var jättebra ide att fylla gräsmattan med olika träd och buskar. Det är helt hopplöst även att klippa gräsmattan just eftersom det blir så mycket fram och tillbaka bland träd och buskar.

Det innebär då att det är olika mycket spritt på olika ställen på gräsmattan, det är därför jag skulle vilja ha visuell hjälp för att kunna se på resultatet om jag behöver lägga på lite extra nånstans.

Nu har jag ju dessutom redan spritt ut det, så att väga spridaren kan jag som tidigast göra nästa gång jag gödslar.
 
Krångla inte till det för mycket. Det viktiga är att gödslet hamnar i gräset o inte ligger kvar i säcken i garaget. Kasta ut det jämt om du inte har en spridare, tänk att du ska mata hönsen. Så länge du inte lägger det på hög är det ingen fara.
Vattna efter eller gör det innan det ska regna.
Vänta någon vecka på resultat, du ser rätt snabbt vad du ska ändra på till nästa gång.
Utvärdera, ta lärdom och gör det bättre nästa gång!
 
  • Gilla
Rasmus1989 och 4 till
  • Laddar…
Var rädd om dina träd och buskar, se dem inte som problem. Det största problemet man kan skapa sig är gräsmattor utan skugga som de senaste åren tagit stryk.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Inga problem med brist på skugga, snarare problem med mossa och total avsaknad av gräs på grund av för mycket skugga... Stora ytor där jag försöker så nytt gräs varje säsong men det försvinner snabbt eftersom det inte får nån sol.
 
N Nerre skrev:
Inga problem med brist på skugga, snarare problem med mossa och total avsaknad av gräs på grund av för mycket skugga... Stora ytor där jag försöker så nytt gräs varje säsong men det försvinner snabbt eftersom det inte får nån sol.
Vad använder du för gräsfrö och hur sår du?

För att se så du sprider rätt mängd gödsel håller jag med om att inte krångla till det. In på Eniro, mät upp ungefärlig area för din gräsmatta och dra bort godtyckligt för träd och eventuella buskar (de lär ta del av gödslet också. Mät upp motsvarande mängd och se hur det går att försöka få ut allt detta. Justera utifrån det.
 
Och gör inte som grannen, vi brukade köpa en 50kg säck kalksalpeter för sommargödsling att dela på. Grannen fick några kilo över och drog en extra vända på ett område, såg senare ut som en torrsommar.
Bäst är att välja en gödsel som inte bränner om man lyckas få på lite för mycket och regnet inte kommer.

Mossa hanteras med anpassat gräsfrö, gödsel med mossmedel (ofta järnsulfat) och om det behövs t.ex Ferrogent järnsulfat som är vattenlösligt och används med vattenkanna.
Och/eller att anpassa trädgården utifrån förutsättningar där det i ditt fall inte är optimalt med gräsytor på vissa delar. Så kanske mera buskar på de ställena som trivs i skugga.
 
tensiden tensiden skrev:
För att se så du sprider rätt mängd gödsel håller jag med om att inte krångla till det. In på Eniro, mät upp ungefärlig area för din gräsmatta och dra bort godtyckligt för träd och eventuella buskar (de lär ta del av gödslet också. Mät upp motsvarande mängd och se hur det går att försöka få ut allt detta. Justera utifrån det.
Men då vet jag fortfarande inte om det är enskilda fläckar som fått för mycket eller för lite, eller om det är mer på ena sidan av huset (där det är mer buskar och blir mer fram tillbaka) än på andra sidan av huset (där det går att dra mer "enkelsträckor").

Sen är det ju tyvärr inte så lätt, på Eniro ser man knappt var gräsmattan går eller var det är rabatter etc, just eftersom det är så mycket träd. Det är alltså gräs på alla fyra sidor om huset, men inte från husväggen till tomtgränsen. Framsidan är enda stället där det eventuellt skulle gå att mäta nåt, men det är ju inte spridningen på framsidan jag är osäker på.
Flygbild av ett hus med gräs och rabatter omgivet av träd på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så vetenskapligt, men vill du gå så långt behöver du göra kemisk jordanalys.
Då får du även svar på om du ska kalka för att ge gödsel rätt förutsättning.
Rent generellt, för mycket gödsel vattnas ur ned i marken och försvinner.
Så att försöka anpassa med vägning av gödsel utan att ha gjort jordanalys ger inte så mycket extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.