Osten86 Osten86 skrev:
Var dock ganska säker på att det ej fanns något i väggen då all el och vatten i källaren är utanpåliggande, men helt säker kan man ju aldrig vara :)

Nu är det lite tråkigt framöver med bygganmälan, budget osv innan det roliga kan börja
Jag skulle aldrig göra en bygganmälan. Varför? Du kan inte göra en bygganmälan för något sm redan är byggt för då kan du åka på sanktionsavgift.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Det kommer ju att bli "ändrad användning" av utrymmet. Från att att vara "outgrävt" till att bli ett "rum". Detta behöver man göra bygganmälan för.
 
  • Gilla
vespaman och 3 till
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Osten86
Pratade med kommunen och enligt dom behövs inget bygglov då rummet redan finns med på ritningen, enda kravet dom hade var en bygganmälan
 
  • Gilla
  • Älska
MangeHulan och 26 till
  • Laddar…
tommib
Intressant. Se till att få det på papper är min rekommendation. Det får du iofs när du skickar in för bygganmälan och de godkänner och ger startbesked men det är viktigt att kommunens ställningstagande finns på papper så att de inte senare kan backa.
 
  • Gilla
Andreascanr och 7 till
  • Laddar…
Narren666
Bästa och mest intressanta tråden på länge :)
Jag ska också börja bila lite sporadiskt i mina väggar och golv för att hoppas på att hitta ett dolt utrymme

Nu vill man ju bara se det färdiga resultatet :rofl:

Vad är tanken i nuläget? "Man-Cave"?
 
  • Gilla
  • Haha
peterv8 och 2 till
  • Laddar…
Detta visste jag iofs redan om men nu fick jag inspiration :p
Mörk avloppsrörinstallation längs en grå tegelvägg i dunkel belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lite märkligt att man börjar riva källarväggar bara för att man hittar en ritning där det står att det inte finns något bakom. Brukar du ha problem med impulskontroll?

Men gjord är gjord och jord visade sig inte vara jord, så det var väl en bra impuls denna gången.
Man skulle ju kunna behålla det som hemligt rum, inte för att man behöver, men för att man kan.
hmm, funderar på vad din impulskontroll är. Han ställer frågan om golv och du frågar han ”om han har problem med impulskontroll”!?

Vad har det med saken att göra?????
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Jag vet att radhusen i Hageby i Norrköping har samma ” hemliga” rum.
I projekteringen skulle det bli garage inkällaren, men planer ändrades för att hålla kostnader för bygge o drift gjordes på detta sätt. Husen var stora nog tyckte man. Helt hemliga var dom inte. Men eftersom det var hyres, och inte friköpt ville ingen åtgärda något. Helt stängda var dom inte. En manlucka fanns och det användes att dra gemensamma ledningar till kabel TV etc.
Nu är husen friköpta och många har öppnat upp. Men de jag känner använder det mest som förråd. Ventilationen lämpar sig inte som boyta.
 
Osten86
Narren666 Narren666 skrev:
Bästa och mest intressanta tråden på länge :)
Jag ska också börja bila lite sporadiskt i mina väggar och golv för att hoppas på att hitta ett dolt utrymme

Nu vill man ju bara se det färdiga resultatet :rofl:

Vad är tanken i nuläget? "Man-Cave"?
Ett tips på om du vill vara säkert på att hitta ett nytt utrymme är att börja med väggen mot grannen

Tanken i nuläget är tvättstuga och en man cave

Ska väl börja att kratta ut massorna i helgen och se hur mycket jord jag måste köra bort från utrymmet
 
  • Haha
  • Gilla
Ulric och 9 till
  • Laddar…
Hej,
Tror inte detta är helt ovanligt gissar på att radhuset är byggt sent 60-tal -70 talet??
Var vanligt för i just radhus eller sutturäng (stavning?) hus att det fanns ett outnyttjat utrymme i källaren. oklart varför man valde att göra så här, men i min barndom hade jag vänner vars hus såg ut på detta sätt. Är övertygad om att dina grannar har det likadant och är ingenting som går under den andres ”ägor” men detta ser du ju enkelt på ritningen. Dock så tror jag att du behöver göra en bygganmälan för detta. Kolla med din kommun tråkigt om det skulle bli trubbel i efterhand.
 
Kanon. vaket initiativ att hitta rummet! gjorde i höstas ett nytt golv i ett rum som hade en 70 år gammal möglig uppreglad konstruktion. underlaget var makadam(med lite betong). Körde då eps+flyt med elgolvvärme. Anledningen till att jag körde eps var att underlaget var ojämnt, men i retrospekt hade jag "kanske" gjort lite annorlunda.

Vad ska du ha för uppvärmning? Om du ska ha någon form av golvvärme, så vill man ju ha så bra isolering som möjligt på liten bygghöjd. Sanningen är att den bästa cellplasten ger dubbelt så bra isolering som eps (=halverad bygghöjd).

I mitt projekt jag beskrev ovan så hade jag ca 12 cm att jobba på(10 eps + ca 2 flyt), och då är eps bra eftersom undergolvet var väldigt ojämnt. Hade jag haft några fler cm så hade jag gjort om så hade jag lagt eps(eller leca?) i botten för att jämna ut jämna ut, och sedan lagt cellplast på det resterande utrymmet. 10cm cellplast = 20cm eps.

I mitt fall så är ju isolervärdet i minsta laget. Kostnaden för komfortgolvvärme blir ca 75 kr / mån i snitt för 16 m2. Men elgolvvärmen är händelsestyrd och går bara igång enligt ett schema. Om det är ett rum med golvvärme som du ska va i mycket så kör minimum 10cm cellplast/20 cm eps.

EPS har ju fördelar med att det är diffussionsöppet, du slipper fuktvandring i väggarna för att ditt golv är för tätt, så ska du ha ett klinkersgolv är det ett bra alternativ. Ska du ha trägolv så stänger du ju ändå golvet med folie, så då försvinner den fördelen kontra cellplast. I mitt hus så ligger tjärpapp mellan kantbalk och uppmurad bentonghålsten, men trots att huset är från 47 så såg man tydligt att den fortfarande gjorde sitt jobb(putsen hade släppt under men inte över pappen). Tänk på att kolla förutsättningarna för fuktvandring när fu väljer ytskikt på väggarna men då också golvkonstruktion.

Jag skulle rekommendera att lägga så mycket cellplast du får in, och sen vattenburen golvvärme. smacka upp puts på väggarna Sen har du ett kanonrum.

Lycka till!
 
  • Gilla
fhssvensson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lite märkligt att man börjar riva källarväggar bara för att man hittar en ritning där det står att det inte finns något bakom. Brukar du ha problem med impulskontroll?

Men gjord är gjord och jord visade sig inte vara jord, så det var väl en bra impuls denna gången.
Man skulle ju kunna behålla det som hemligt rum, inte för att man behöver, men för att man kan.
På vilken sida har du vaknat då?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Osten86 Osten86 skrev:
Boendformen är friköpt radhus i en ekonomisk förening, har forskat lite i detta och tydligen har tanken från början att man skulle nyttjat detta rum men firman som byggde husen fick ont om pengar och färdigställde endast 4 av dessa rummen och resterande murade dom igen.

Vad det gäller min impulskontroll är den nog lite sisådär men jag har ju endast öppnat upp ett litet hål och som min tandläkare brukare säga så går det ju att åtgärda.

Har pratat med pordrän idag och dom menar på att deras skiva är fullt godkänd att lägga med först markduk och sedan pordrän skiva. Finja säger att det kommer funka med minimum 30 mm EPS och sedan 20 mm flytspackel.

Bifogar bild på ritningen då jag ligger så gött i soffan nu och orkar inte krypa ner i källaren
Kungälv, nu blir jag ju nyfiken!
Vilka hus är det frågan om?
 
Osten86
anders07 anders07 skrev:
Häftigt!

Det är väl dock hyfsat vanligt med "outgrävt" i suterränghus. Vi hade också det i vår kåk från -77 där ca. 50 kvm var "outgrävt" men ägaren före mig har grävt ur det men bara lagt plast på marken (makadam) och grävt ner plintar och reglat upp golv. Lyckligtvis är det rätt torrt och tjänar som förråd nu men det ska bli ett spa någon gång i framtiden och då kör jag på samma som du tänkt, Isodrän, EPS och flytspackel...
Isodrän rekommenderar isodrön skiva 100 mm 70 kpa. Så kör markduk isodrön markduk och sedan EPS
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.