Hej på er allesammans,

vi håller just nu på att bygga en enplansvilla på 132kvm och det är läge att börja kolla på fiber, som i sin tur leder till Wi-Fi-lösningar framöver.

Hur har ni här på forumet säkrat eran Wi-Fi i hela huset? Repeaters, extenders, hotspots?

Tips och trix är varmt välkommet!

Mvh Arnel Gajek
 
Använd inte Repeaters, extenders, hotspots, powerlinks m.m.

Det är accesspunkter du ska ha.
Accesspunkter drar man kabel från sin router. Skulle gissa att ni behöver 2 aps beroende om det är trä eller stenhus.
Kolla på accesspunkter från unify dom gör prisvärda grejer
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Och använda en router utan inbyggd accesspunkt och använd accesspunkter av ett märke. Själv kör jag unifi nano hd, men för dom flesta räcker unifi ac lite.

Finns massa filmer om hur dom konfigureras och monteras på youtube
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Och använda en router utan inbyggd accesspunkt och använd accesspunkter av ett märke. Själv kör jag unifi nano hd, men för dom flesta räcker unifi ac lite.

Finns massa filmer om hur dom konfigureras och monteras på youtube

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Och använda en router utan inbyggd accesspunkt och använd accesspunkter av ett märke. Själv kör jag unifi nano hd, men för dom flesta räcker unifi ac lite.

Finns massa filmer om hur dom konfigureras och monteras på youtube
Tack för informationen, då styr jag om min undersökning och kör på accespunkter. Jag ska kika på Unify! (y)
 
Kolla även mesh. Jag kör med Tp-Link som kan förbinda med kabel men även köras trådlöst över vissa segment.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Undvik mesh så långt det går. Det är en repeater som fördubblar den trådlösa trafiken i luften.
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Har själv problem med detta då jag i dagsläget enbart använder routern. Huset på cirka 155 kvm och dålig mottagning i sovrum bland annat.
Har länge gått i tankarna att köpa en AP från Unify. Dessa ska tydligen hålla hög kvalite och ha bra spridning.
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Har själv problem med detta då jag i dagsläget enbart använder routern. Huset på cirka 155 kvm och dålig mottagning i sovrum bland annat.
Har länge gått i tankarna att köpa en AP från Unify. Dessa ska tydligen hålla hög kvalite och ha bra spridning.
Köp två då och stäng av wifi i din router. Du kommer få en mycket bättre upplevelse då
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Undvik mesh så långt det går. Det är en repeater som fördubblar den trådlösa trafiken i luften.
Jo men de jag har kör på tråd om det finns och använder bara trådlöst om det behövs.
 
Jag lägger också min röst på unifi.
Jag har ansvar för 5st "anläggningar", i de tre som jag aldrig startat om sedan installation sitter det en edgerouterX och unifi AP AC LR.
Den äldsta anläggningen är snart 2 år.

En tråkig grej är att jag upptäckte att den senaste AP:n, köpt för 3-4 mån sedan, väsnades lite vid hög belastning, tydligen inte helt ovanligt.
Jag löste det så länge med att sätta den inne i mediaskåpet.
 
Om du håller på att bygga en villa så är det viktigaste att du drar fram kablage till lite olika punkter i huset.
Varför inte en kabel till varje rum, då har du senare valfriheten att fundera över vilken utrustning du behöver i ditt nätverk och kan också förändra utifrån framtida behov. Vilka produkter och fabrikat blir sedan mera en "smakfråga" då det kommer nytt hela tiden.
Så utnyttja möjligheten nu när du bygger.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag nog ska utveckla mitt tidigare svar lite.
Det sitter alltså bara en unifi AP i varje anläggning, och husen är 210 och 180m2 i tvåplanshusen där AP sitter i taket på ovanvåningen, och 85m2 i enplanshuset där den sitter i skåpet.
Täckningen är god överallt, även på uteplatser etc.
 
Det är bra att dra till en/flera dosor i innertaket. De flesta (alla?) AP:s har bäst spridning monterade i tak
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis, grunden är fortfarande trådat nätverk vid nybyggnation i någon form där man sedan kan komplettera med trådlöst.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.