hempularen skrev:
Är det inte att låta husleveranntören komma lite väl enkelt undan.

Om hustillverkaren rekomenderar en viss monteringsfirma, trots att den tidigare inte skött sina åtaganden, så är väl det minsta man kan göra att hänga ut dom. Den som säljer ett husbygge må av formella skäl avsäga sig ansvar för vissa moment, men det tar ju inte bort det moraliska ansvaret. Om vi skall få bort oseriösa hantverkare från marknaden, så måste man ju sätta tryck på deras (informella) uppdragsgivare.

Med tanke på hur mycket hustillverkaren förlorar på den här sortens publicitet, så kan man ju tänka sig hur mycket dolda och öppna provisioner som betalas ut i olika led för att motivera tillverkaren att ta risken med oseriösa hantverkare på sin rekomendationslista.

Oseriösa hantverkarföretag har en tendens att dyka upp med nya namn när deras "förmåga" bli alltför allmänt känd. Husföretgen har däremot oftast ett litet större värde investerat i sitt "goda namn", och är följaktligen den part som borde ha störst intresse av att upprätthålla sitt rykte.
Så sant så sant..

Vad vi som familj förlorar pga. Husköp av Eksjöhus = Ett barn, vi hade stått i adoptionskö i nästan två år. Så nu har vi ett rum tomt i vårat nya hus..
Moraliskt ansvar finns tyvärr inte i Eksjöhus. Dom stoppar bara huvudet ner i sanden och hoppas på att vinden avtar.
 
Mastermind skrev:
Det är märkligt hur vissa på det här forumet totalt saknar empati - det vi och flera andra har ÄR verkliga problem och en stor del av dem kan direkt hänföras till Eksjöhus.
Mastermind, tro mig, Ni har min fulla empati, men empati lär inte hjälpa varken Er eller de nya kunder som i skrivande stund sitter och undrar om de väljer rätt eller fel. Det är en extremt pressande situation att sitta framför en säljare som lovar guld bara dom skriver på och samtidigt sitter de och grubblar på om allt är korrekt som han påstår, med tanke på vad de läst på forumet.
Vilka kontrollfrågor kan man ställa ?
Vad finns det för juridisk hjälp att få ?
Är det verkligen så enkelt som säljaren påstår ?
Vad är det som inte ingår ?
Vilka kostnader tillkommer ?

Det vore så mycket lättare om detta forumet kunde bistå med rubriker som "Vid upphandling av elinstallationer tänk på följande" istället för som denna "Varning för...."

Du själv som nybliven medlem på detta forum måste väl ändå ha sökt tillbaks till gamla inlägg och sett vilken oerhörd mängd kunskap här finns om allt som man sitter och lurar på i planeringsstadiet.
Det är denna kunskapsbank som skall fyllas på och den gäller för upphandling från alla husleverantörer. Först då har vi ett maktmedel mot oseriösa försäljare, dvs sitta inne med mer eller motsvarande information som de har.

För er som inte har sett PLUS avsnittet med Jarrpans historia rekomenderar jag er att gå in på SVT:s hemsida och klicka er fram till videoarkivet.

Janne B
 
hajo skrev:
Vi hade taktiken att om vi smörjer inblandade, med enkla medel, såsom en drickaback, lite bullar och ett allmänt glatt humör så gör de ett bra jobb och vi får ett bra samarbete. Taktiken fungerade! Vi hade rekordkort protokoll från slutbesiktningen.
T ex berättade vår snickare att parallellt med vårat bygge så processade de med en kund som "bara klagade på allt" och "då är det omöjligt att göra ett bra jobb", som de sa.
.
Hur oseriöst är inte det då...
Den som har godast bullar vinner.....
Du ska inte behöva smörja in dig hos dom, dom får betalt ändå med vinst..
Är det inte bättre att ha en entrepenör som har en jämn inställning till alla sina kunder.
 
Jarppan skrev:
Du ska inte behöva smörja in dig hos dom, dom får betalt ändå med vinst..
Är det inte bättre att ha en entrepenör som har en jämn inställning till alla sina kunder.
Det låter helt rimligt. Utan tvekan.

Men... Jag läste i tidningen Forskning & Framsteg om en undersökning som gjorts i byggbranschen. Man hade kommit fram till att 50 % av alla byggfel berodde på bristande engagemang hos de som utförde arbetet. Kan man alltså på något sätt öka engagemanget hos byggarna så minskar felen med hälften. Det är tråkigt att det ska behöva vara så men är man beredd att acceptera att verkligeten ser ut så är det bara att börja smörja.
 
Janne_B skrev:
Mastermind, tro mig, Ni har min fulla empati, men empati lär inte hjälpa varken Er eller de nya kunder som i skrivande stund sitter och undrar om de väljer rätt eller fel. Det är en extremt pressande situation att sitta framför en säljare som lovar guld bara dom skriver på och samtidigt sitter de och grubblar på om allt är korrekt som han påstår, med tanke på vad de läst på forumet.
Vilka kontrollfrågor kan man ställa ?
Vad finns det för juridisk hjälp att få ?
Är det verkligen så enkelt som säljaren påstår ?
Vad är det som inte ingår ?
Vilka kostnader tillkommer ?

Det vore så mycket lättare om detta forumet kunde bistå med rubriker som "Vid upphandling av elinstallationer tänk på följande" istället för som denna "Varning för...."

Du själv som nybliven medlem på detta forum måste väl ändå ha sökt tillbaks till gamla inlägg och sett vilken oerhörd mängd kunskap här finns om allt som man sitter och lurar på i planeringsstadiet.
Det är denna kunskapsbank som skall fyllas på och den gäller för upphandling från alla husleverantörer. Först då har vi ett maktmedel mot oseriösa försäljare, dvs sitta inne med mer eller motsvarande information som de har.

För er som inte har sett PLUS avsnittet med Jarrpans historia rekomenderar jag er att gå in på SVT:s hemsida och klicka er fram till videoarkivet.

Janne B
Janne B... Om du bara visste hur illa Eksjöhus har skött sina kunder så är jag övertygande att du skulle ha en annan inställning till dom. Vi vet att vissa av er ringer och pratar med Eksjöhus ang Byggahus.se men det tråkiga i historien är att Eksjöhus pratar med andra och inte med kunderna som är missnöjda, skulle dom göra det så kunde dom få RÄTT info från oss kunder och inte en massa lögner som deras säljare skriver till PLUS redaktionen. Vissa rader har dom inte ens underlag på medans vi enkelt kan bevisa det motsatta. Vi har pratat med Eksjöhus men dom har bara lagt ribban och då utgår vi från detta, vi tjatar inte går inte ner på knä för att komma fram till en lösning.

//Jarppan


 
General Failure skrev:
Det låter helt rimligt. Utan tvekan.

Men... Jag läste i tidningen Forskning & Framsteg om en undersökning som gjorts i byggbranschen. Man hade kommit fram till att 50 % av alla byggfel berodde på bristande engagemang hos de som utförde arbetet. Kan man alltså på något sätt öka engagemanget hos byggarna så minskar felen med hälften. Det är tråkigt att det ska behöva vara så men är man beredd att acceptera att verkligeten ser ut så är det bara att börja smörja.
Då får jag bara hoppas på att jag har RÄTT tårta med mig till doktorn innan jag ska opereras, annar vaknar man väl aldrig mer....
 
Jarppan skrev:
Hur oseriöst är inte det då...
Den som har godast bullar vinner.....
Du ska inte behöva smörja in dig hos dom, dom får betalt ändå med vinst..
Är det inte bättre att ha en entrepenör som har en jämn inställning till alla sina kunder.
Hmm, det jag försökte säga var att våran grundinställning var att säljaren och andra inblandade inte försökte lura oss vilket resulterade i ett ömsesidigt förtroende. Jag menar att om man hela tiden försöker hitta fel och brister och försöker "sätta dit" motparten så är det ju helt klart att de inte blir mer samarbetsvilliga... :-/
Sen tycker jag det känns fel att hänga ut ett företag utan att tala om var och vilket kontor/ort man varit i kontakt med. Jämför om jag skulle gå till min lokala Konsumbutik och få mögligt bröd. Då skulle iallafall jag gå tillbaka till butiken och klaga isället för att säga att Konsum är ett dåligt företag...

Det är ju omöjligt för någon utomstående att bedöma vem som har rätt i specifika ärenden. Jag tar inte ställning för eller emot författaren av denna tråd -jag delar bara med mig av våra erfarenheter av nämnda företag...
 
Jarppan skrev:
Janne B... Om du bara visste hur illa Eksjöhus har skött sina kunder så är jag övertygande att du skulle ha en annan inställning till dom. Vi vet att vissa av er ringer och pratar med Eksjöhus ang Byggahus.se men det tråkiga i historien är att Eksjöhus pratar med andra och inte med kunderna som är missnöjda, skulle dom göra det så kunde dom få RÄTT info från oss kunder och inte en massa lögner som deras säljare skriver till PLUS redaktionen. Vissa rader har dom inte ens underlag på medans vi enkelt kan bevisa det motsatta. Vi har pratat med Eksjöhus men dom har bara lagt ribban och då utgår vi från detta, vi tjatar inte går inte ner på knä för att komma fram till en lösning.
Tolkar jag ditt inlägg som att du inte vill att folk skall se inslaget då det innehåller för mycket osanning ?

Lider med ert adoptionsdilemma, står själv i kö...

Janne B
 
Janne_B skrev:
Tolkar jag ditt inlägg som att du inte vill att folk skall se inslaget då det innehåller för mycket osanning ?

Lider med ert adoptionsdilemma, står själv i kö...

Janne B
Spelar ingen som helst roll att folk ser på det pga. att det är ju resultatet av programmet som är intressant.

Brevet skulle läggas ut offentligt med våra kommentarer och bifogade kalkyler m.m så skulle det bli väldigt inressant och se hur denna säljare skulle kunna komma undan. Men vi behåller detta tillsvidare..
 
Hur som helst så har då Jarppan lyckats övertala mig om att aldrig bygga ett Eksjöhus. Lyckligtvis har vi valt en annan hustillverkare och det innan vi läste på detta forum.

Jag tycker att Eksjöhus har en skyldighet att se till att ALLA kunder är nöjda. Det här verkar ju nästan som lotteri...oops du hade otur....och Grattis! du hade tur!

Eksjöhus kanske skärper sig i framtiden, men ett skadat rykte kan ta tid att reparera. Tyvärr så lyssnar man ju först på den negativa kritiken, alla står sig själv närmast och ingen vill väl ta risken att hamna i Jarppans situation. Det kanske låter fegt men som liten privatperson är det svårt att komma och försöka hävda sig om något går snett....

Så tycker iaf jag.... 8)



 
hajo skrev:
Hmm, det jag försökte säga var att våran grundinställning var att säljaren och andra inblandade inte försökte lura oss vilket resulterade i ett ömsesidigt förtroende. Jag menar att om man hela tiden försöker hitta fel och brister och försöker "sätta dit" motparten så är det ju helt klart att de inte blir mer samarbetsvilliga...  :-/
Sen tycker jag det känns fel att hänga ut ett företag utan att tala om var och vilket kontor/ort man varit i kontakt med. Jämför om jag skulle gå till min lokala Konsumbutik och få mögligt bröd. Då skulle iallafall jag gå tillbaka till butiken och klaga isället för att säga att Konsum är ett dåligt företag...

Det är ju omöjligt för någon utomstående att bedöma vem som har rätt i specifika ärenden. Jag tar inte ställning för eller emot författaren av denna tråd -jag delar bara med mig av våra erfarenheter av nämnda företag...
Tror nog att du skulle behöva läsa ALLA kommentarer ang Eksjöhus och kritiken mot dom. Då skulle du veta lite mer om problemet...
 
Patzy skrev:
Hur som helst så har då Jarppan lyckats övertala mig om att aldrig bygga ett Eksjöhus. Lyckligtvis har vi valt en annan hustillverkare och det innan vi läste på detta forum.
Problemet är att det finns inga garantier att ditt valda husföretag gör ett bättre jobb än vad Jarrpan fick av Eksjöhus. Därav denna dialog.
 
Janne_B skrev:
Problemet är att det finns inga garantier att ditt valda husföretag gör ett bättre jobb än vad Jarrpan fick av Eksjöhus. Därav denna dialog.
Vi har väl lärt oss en ny sak idag.... Patzy behöver bara köpa goda bullar så ordnar det sig för deras del ;)
 
Jodå, Janne B!

Vi har redan haft problem med en entrprenör. Tyvärr valde vi bort den entreprenör som vårt husföretag rekomenderade :(
Och då det såg ut att gå åt skogen med den entreprenör som vi valt, så ringde vi faktiskt upp vår husleverantör och berättade läget och han var villig att backa upp oss, om det skulle gå åt skogen.

Och han har faktiskt varit väldigt hjälpsam (trots att det var ett tag sedan vi skrev på papprena....) och ringer man honom och inte får tag på honom, så ringer han upp. Precis som det ska vara.

Vi valde dom just för att vi bara hade hört gott om dom( och för att vi tycker om deras hus förstås) och än så länge har vi också den uppfattningen. Att dom är bra.
8)

Garantier kan man aldrig få, det är ju därför man hoppar över dom företag som får dålig reklam.
 
Ett exempel:
Ett år efter att jag flyttat in i vårt Eksjöhus kom jag av en slump på att jag betalt igångkörning av min IVT 495 2 gånger. Dels till entreprenören som gjorde igångkörningen när han ändå hade gjort installationen av pannan. Dels till Eksjöhus när jag köpte detta tillvalet (igångkörning+sprit ingår i tillvalskostnaden). Igångkörningen ska enligt Eksjö utföras av "IVT:s utsedda installatörer", det visste varken jag eller min entreprenör/säljare.
Som sagt ett år senare skrev jag ett brev till Eksjö med mitt krav och fick redan efter en vecka tillbaka de pengar jag begärde (4500 kr). Det tycker jag säger rätt mycket om Eksjös inställning till reklamationer/fel. Dvs inga problem om det finns någon substans i det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.