B byggarätt skrev:
Infravärme är ett komplement till golvvärme som du borde sätta in och sedan luftvärme med värmeväxlare då ventilationen kommer vara viktig för känslan där nere!
Ljussättningen kommer att vara oerhört viktig också så att använda avancerad styrning och armaturer som inte förstör valven utan som kan införa rörelse och liv kan verkligen höja upplevelsen!

Hur roligt som helst att fantisera kring ett sådant projekt som ditt!
Kul! Jag har bara er att fantisera med... min man är inte så intresserad.
Jag är rätt övertygad om att golvvärmen räcker. Det är inte särskilt rått där nere.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Projektet är coolt och jag är väldigt avundsjuk men tyvärr har jag också en förmåga att ibland regna på sådana här parader...

Hur är det med bygglov? Sängar (och kök) i det där utrymmet antyder att det är tänkt som bostadsutrymme. Hur klaras utrymningskraven? Det är ju knappast möjligt att utrymma genom fönstergluggarna och några brandcellsavgränsande dörrar ser jag inte. Brandkraven finns av en anledning, det är trist om man blir fast där nere pga t.ex. brand i köket.
Det kommer att vara två separata utrymningsvägar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Kul! Jag har bara er att fantisera med... min man är inte så intresserad.
Jag är rätt övertygad om att golvvärmen räcker. Det är inte särskilt rått där nere.
Ok men missa inte möjligheten med ventilationen
 
B byggarätt skrev:
Ok men missa inte möjligheten med ventilationen
Ventilationen är lagd i golvet redan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Ventilationen är lagd i golvet redan.
Du kan sätta på värmeväxlare vid intaget/utblåset om det behövs
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du kan sätta på värmeväxlare vid intaget/utblåset om det behövs
Ja, det kan jag.
 
  • Gilla
Wennermark
  • Laddar…
Jag har nu lagt golvslingor för vattenburen värme med elaggregat. Visst är det då onödigt att installera elgolvvärme i badrummet? Jag kan ju bara sätta på den slingan,
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Jag har nu lagt golvslingor för vattenburen värme med elaggregat. Visst är det då onödigt att installera elgolvvärme i badrummet? Jag kan ju bara sätta på den slingan,
Mja... men det är lite fördröjning med vatten jämfört med ren el men har du den slingan på med termostat på 20 så kommer det fungera
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Häftigt projekt, måste följas!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet tycker jag att du ska försöka få till indirekt belysning genom att belysa väggarna/valven underifrån.
Det lär ju även vara underbart tyst där nere :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Har du ett bra avtal om de ledningar som går genom källaren ska renoveras t,ex, stambyte eller om en avloppsledning springer läck och orsakar skador hos dig? På några av de första bilderna ser det ut som det finns både gjutjärnsavlopp och stammar för el i källaren. Projektet ser jättefint ut i övrigt men jag hoppas du har avtal med brf.
 
Du får köpa ett Parans Solar Lighting system så du kan få in naturligt solljus via fiberoptik till takarmaturer eftersom du har begränsat med fönster och ljusinsläpp.

Riktigt häftig källare!
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Har du ett bra avtal om de ledningar som går genom källaren ska renoveras t,ex, stambyte eller om en avloppsledning springer läck och orsakar skador hos dig? På några av de första bilderna ser det ut som det finns både gjutjärnsavlopp och stammar för el i källaren. Projektet ser jättefint ut i övrigt men jag hoppas du har avtal med brf.
Det är vissa ledningar som ska bytas på föreningens bekostnad. Det löser sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Riktigt jävla coolt projekt. Bjussa gärna på mycket bilder.
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Du får köpa ett Parans Solar Lighting system så du kan få in naturligt solljus via fiberoptik till takarmaturer eftersom du har begränsat med fönster och ljusinsläpp.

Riktigt häftig källare!
Det låter dyrt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.