MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vår minsta är 9 månader och inte jätteroad själv i mer än 5 min... Det är inte balansen altan vs familj jag tänker på, utan rent praktiskt vid själva byggandet. Jag inbillar mig att man vid vissa moment gärna är två, men så är det kanske inte.
Fick hursomhelt den slutliga offerten nyss och nu stod arbetskostnad 27 tim istället för 50... Totalt 22.000 efter ROT. Nu kändes det plötsligt något mer lättsmält, får se om vi tackar ja eller inte.
Allt beror väl på hur stark och stönig du eller din man är. Jag byggde altanen helt själv. Men det är för att jag är stönig och kan använde rep eller tvingar för att fixera vissa moment. Självklart underlättar det att vara två som jobbar. Men som småbarnsförälder tycker jag väl att det kanske är lite väl lyxigt att räkna med att man ska kunna vara två i alla moment. Plus att då får man ju räkna dubbel arbetstid också :)
Ni har ju alternativet att vänta lite också. Det är ju ingen dödsdom att inte ha en altan om det skulle kännas lättare att bygga när minsta är, säg 3 år :)

Såg nu också att ni fått en offert på 22kkr. Det är väl helt klart rimligt kan jag tycka. En månadslön för att ha altanen nu istället för om 1 år kan väl ändå ses som helt ok! :)
 
T tobbbias skrev:
Allt beror väl på hur stark och stönig du eller din man är. Jag byggde altanen helt själv. Men det är för att jag är stönig och kan använde rep eller tvingar för att fixera vissa moment. Självklart underlättar det att vara två som jobbar. Men som småbarnsförälder tycker jag väl att det kanske är lite väl lyxigt att räkna med att man ska kunna vara två i alla moment. Plus att då får man ju räkna dubbel arbetstid också :)
Ni har ju alternativet att vänta lite också. Det är ju ingen dödsdom att inte ha en altan om det skulle kännas lättare att bygga när minsta är, säg 3 år :)

Såg nu också att ni fått en offert på 22kkr. Det är väl helt klart rimligt kan jag tycka. En månadslön för att ha altanen nu istället för om 1 år kan väl ändå ses som helt ok! :)
Maken är väl hyfsat stark, jag med mina 50 kg är väl ingen ironman direkt.
Alltså alternativet att vänta finns absolut, nästa år skulle svärfar kunna komma och hjälpa till, som planen var i år. Men 60 mil bort och i flera riskgrupper så blev det inte så i år.
Ursäkta ts för mitt svammel inkl hela släkthistorian, uppskattar er som har tålamodet att svara mig. :p
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Trädäck vid ett rött hus med gräsmatta, byggt av träplank och stolpar med räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck vid röd husfasad med utemöbler och planteringskärl, byggt för 18000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Material ca 18000 för 3 år sedan
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
[bild]

Material ca 18000 för 3 år sedan
Snyggt och smart med inbyggt garage till gräsklipparen!
 
Ok, jag byggde denna för ca 49411 kr. Allt är överdimensionerat å det grövsta för att vi ska kunna ha lite tyngre fester med bra med dansande ungdomar framöver :)
Ett nytt uterum ska byggas i liv med gaveln (nästa år).
Fick just en ekstubbe fräst nu under eftermiddagen, därför den stora högen med flis i förgrunden. Under sommaren ska allt till höger i bild bli en stenbelagd 100 m2 oas...
Altanen är ca 60 kvm. Nybyggd rymlig träaltan med räcke vid hus, flishög efter trädfräsning, trampolin till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
Hemmabyggt trädeck, ca 15m2, med räcke runt och steg i en trädgård vid en stuga, ooljat och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialkostnad ca 10000 inklusive allt. Vanligt grönt tryckat. Ska oljas grått nu i år.Drygt 15m2 hemmabygge.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Ca 30 för material, lärk. Svärfar är snickare som tur är:) Stenaltanen kostade ca 70 för material och arbete

Nybyggd trädäck i lärkträ vid hus med vit räcke och stenaltan i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenaltan framför ett vitt hus med trädgårdsmöbler, blomkrukor och grusväg under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Tackar!

Är det 45 som sitter vridna?
Yes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.