16 369 läst · 62 svar
16k läst
62 svar
Byta bensin på Klippo?
Ok! Stor humor i att vi läste denna skylt EFTER att precis ha tömt ut 2taktsbensinen genom att luta maskinen åt precis fel håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan skrev:Filtret ser för övrigt ut precis som mitt när jag lutade klipparen mot förgasarsidan, då rinner det ofelbart motorolja ut i insuget, så gör inte det. Fick kassera ett helt nytt filter av den anledningen. Pappersfilter stoppar igen totalt av olja (till skillnad från gammaldags skumgummi som sitter på många Briggs med membranförgasare).
Min gick inte att starta alls efter det, så som sagt, vänta med förgasaren tills du provat annan service om du inte är van att mecka.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 397 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 397 inlägg
Ditt filter går inte att rädda enligt min erfarenhet och för 95kr är det inte ens värt att försöka.
Din skada är på vevhusventilationen och är mest en miljögrej (återcirkulerar oljedimman in i insuget för förbränning) men jag hade bytt slangen oavsett.
Edit: Kommer dock kontinuerligt bli kladdigt av olja om det är hål på vevhusventilationen. På moderna motorer påverkar det motorgången och oljeförbrukningen om den inte fungerar som den ska, men vad jag vet gäller det inte dessa gamla, rätt enkla Briggs.
Din skada är på vevhusventilationen och är mest en miljögrej (återcirkulerar oljedimman in i insuget för förbränning) men jag hade bytt slangen oavsett.
Edit: Kommer dock kontinuerligt bli kladdigt av olja om det är hål på vevhusventilationen. På moderna motorer påverkar det motorgången och oljeförbrukningen om den inte fungerar som den ska, men vad jag vet gäller det inte dessa gamla, rätt enkla Briggs.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Nä, det är bara en dämpare för luftpelaren som ibland tar med sig bränsledimma. Annars blir filtret påverkat just framför inloppet.
Tack, det ska jag om jag e där o pillar igen.
Fråga - innan jag meckar för mycket med luftfilter-ersättning - visst borde den starta om jag kör igång den utan filter? Alltså bara för felsökningens skull. Om den vägrar starta när jag tagit bort filtret så är det väl primärt nåt annat fel jag borde åtgärda också?
Fråga - innan jag meckar för mycket med luftfilter-ersättning - visst borde den starta om jag kör igång den utan filter? Alltså bara för felsökningens skull. Om den vägrar starta när jag tagit bort filtret så är det väl primärt nåt annat fel jag borde åtgärda också?
useless skrev:
Ok, testat det. Och den går inte igång. Visst borde det vara så att det är nåt inne i motorn / förgasaren som måste förångas innan jag kan starta, ja det har ni ju varit inne på flera stycken? Den har ju alltid startat efter att den fått en paus på en timme eller så.
På ö i Bohuslän mitt i sommaren, närmsta filter 25 mil bort eller 1 veckas leverans tid. Aluminium form med bensin, doppa låt rinna av. Upprepa med ren bensin tills bensinen inte längre blir smutsig och låt torka i solen. Hos oss hade det fyllts på för mycket olja i tråget.N Nilzie skrev:
Testa startgas, går den inte då ligger nog felet på annat håll än förgasaren. Hade en Briggs med membranförgasare och otäta ventiler engång, den gick verkligen inte att starta utan startgas men gick utmärkt när den väl var igång, men då du har en riktig förgasare borde inte det vara problemet
Medlem
· Västra Götaland
· 2 253 inlägg
Finns det gnista?
Man lossar tändstiftet, sätter tillbaks stiftet i tändhatten, håller den gängade delen mot metallen i topplocket (håll i kabeln/tändhatten) och drar i startsnöret (samtidigt som man håller in eventuella dödmansgrepp).