R Robin123 skrev:
Runt 22kSEK för allt material. Snickrat all själv, riktigt skoj. :D
Jävla tjusigt :)

vad är det för stolpar du har till räcket?
 
J
Ca 15.000kr för material och hyra av jordborr! Arbetet kostar tid :)
 
  • Nybyggd trälekstuga med rutschkana i trädgård samt tillhörande trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nybyggd trädäck på 6 x 13 meter med pergola vid ett rött hus, tomten under uppbyggnad, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar svart pergola på trädäck bredvid röd byggnad, byggmaterial utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 x 13 m plus en pergola.
Ca 25 tkr för materialet
 
F Fixarfixa skrev:
Har du sett Essves spikpistol för trall som de promotar på t ex sin Instagram? Vet inget om resultatet i längden eller inser finns baksidor med detta man kanske inte tänker på. Men vad man ser på deras reklam går det extremt smidigt och blir ett cleant resultat.

kostar säkert multum iofs men känner man en snickare med tillgång till eller om man kanske hyra så är det kanske ett alternativ :)
Aldrig sett eller hört talas om den men ska kolla up inför framtiden. Nu är redan skruven inköpt så kanske skruivar golvet i helgen.
 
Kör alla bara tryckad trall eller? Tänker att valet av virke är intressant och framförallt att det påverkar priset.
 
R Robin123 skrev:
Runt 22kSEK för allt material. Snickrat all själv, riktigt skoj. :D
Vad har du för räckesstolpar?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Hej,
Bygger en ganska komplicerad altan på ca 30 m2 som slingrar sig mellan sommarhus, växthus och förråd. Plintar, fästjärn och reglar klara. Det tog en vecka. Reglarna en del 45x220 för att klara lång spännvidd. Kostade 3500 kr samt ytterligare cement 500kr, markduk 500kr, regeljärn och skruv kanske 500kr Efter markduk så är det tid att lägga trall. Jag väljer 34x145, blir stadigt och snyggt, man sparar också kostad och arbete på cc avståndet i stommen som kan ökas! Det kommer gå åt ca 280 m trall inkl spill, kommer gå på ca 9000kr men då väljer jag premiumvirke (som bygghandlaren kallar det) G4-2 och inte G 4-3 som byggmax säljer. Total byggtid 2 veckor, sen tillkommet upprepade besök på XL och en hel del klurande och ritande innan och under bygget. Skall man lyckas med ett sånt här projekt måste man tänka till innan. Jag bygger själv för att det är kul men saknad av erfarenhet får kompenseras med tid.
I inlägget ovan vill snickaren ha 20 000 av dig efter rot dvs han tar ca 28000kr för bygget, om han tar 500 i timmen är det 56 timmars arbete. Man får försöka uppskatts om det är rimligt! Konstruktion av träreglar för en altan i byggfas, med plintar och markduk synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hej,
Bygger en ganska komplicerad altan på ca 30 m2 som slingrar sig mellan sommarhus, växthus och förråd. Plintar, fästjärn och reglar klara. Det tog en vecka. Reglarna en del 45x220 för att klara lång spännvidd. Kostade 3500 kr samt ytterligare cement 500kr, markduk 500kr, regeljärn och skruv kanske 500kr Efter markduk så är det tid att lägga trall. Jag väljer 34x145, blir stadigt och snyggt, man sparar också kostad och arbete på cc avståndet i stommen som kan ökas! Det kommer gå åt ca 280 m trall inkl spill, kommer gå på ca 9000kr men då väljer jag premiumvirke (som bygghandlaren kallar det) G4-2 och inte G 4-3 som byggmax säljer. Total byggtid 2 veckor, sen tillkommet upprepade besök på XL och en hel del klurande och ritande innan och under bygget. Skall man lyckas med ett sånt här projekt måste man tänka till innan. Jag bygger själv för att det är kul men saknad av erfarenhet får kompenseras med tid.
I inlägget ovan vill snickaren ha 20 000 av dig efter rot dvs han tar ca 28000kr för bygget, om han tar 500 i timmen är det 56 timmars arbete. Man får försöka uppskatts om det är rimligt![bild]
Ja, han beräknade att det skulle ta ca 50 timmar, med motiveringen att vi vill ha 2 trappsteg runt hela och det tar tydligen tid... Jag vet ingenting men förstår av alla inlägg att det är orimligt att betala 30.000 för en basic altan när ni bygger själva och får bautaaltaner med alla finesser för mindre pengar (jag menar inte att förminska er arbetsinsats, tid är ju som bekant pengar, men tid har vi).
 
T Tiger79 skrev:
Vad har du för räckesstolpar?
Wernamo Design
 
R Robin123 skrev:
Wernamo Design
Tackar!

Är det 45 som sitter vridna?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, han beräknade att det skulle ta ca 50 timmar, med motiveringen att vi vill ha 2 trappsteg runt hela och det tar tydligen tid... Jag vet ingenting men förstår av alla inlägg att det är orimligt att betala 30.000 för en basic altan när ni bygger själva och får bautaaltaner med alla finesser för mindre pengar (jag menar inte att förminska er arbetsinsats, tid är ju som bekant pengar, men tid har vi).
Om ni har tid är de bara att köra på sälva.
Är riktigt roligt att lära sig med även om man inte har så mycket kunskap.

Svåra är väl att planera och sen få de rakt och bra =)
 
M Mlindahl skrev:
Om ni har tid är de bara att köra på sälva.
Är riktigt roligt att lära sig med även om man inte har så mycket kunskap.

Svåra är väl att planera och sen få de rakt och bra =)
Min man vill gärna, jag är tveksam. 3 ungar, noll avlastning. :sweat:
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Min man vill gärna, jag är tveksam. 3 ungar, noll avlastning. :sweat:
Låt ungarna vara med så går det bra även om det tar längre tid ;)

Vi har två på 2 och 4 är som har varit med :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Min man vill gärna, jag är tveksam. 3 ungar, noll avlastning. :sweat:
Jag är också en av dem som byggde vår altan helt själv. En stor jävel. Tog c:a 9 månader att få klart så pass mycket att jag vågade ha barnen på den. Sen tog det ytterligare ett år innan den blev "klar". Har 3 barn, då var 2/4/6 år. Men det är slitsamt. Vi kanske sparade 40-50 k på att göra det själv. Men jag har ett kontrollbehov som är stort och gillar att lägga lite extra krut på speciallösningar och saker som kanske inte alltid är "kostnadseffektiva" ur en hantverkares synvinkel. Resultatet blev mkt bra iaf! :)
Så om ni båda kan dra åt samma håll så är det bara att köra och förstå att man måste balansera mellan projekten "bygga altan" och "vara en familj".
 
T tobbbias skrev:
Jag är också en av dem som byggde vår altan helt själv. En stor jävel. Tog c:a 9 månader att få klart så pass mycket att jag vågade ha barnen på den. Sen tog det ytterligare ett år innan den blev "klar". Har 3 barn, då var 2/4/6 år. Men det är slitsamt. Vi kanske sparade 40-50 k på att göra det själv. Men jag har ett kontrollbehov som är stort och gillar att lägga lite extra krut på speciallösningar och saker som kanske inte alltid är "kostnadseffektiva" ur en hantverkares synvinkel. Resultatet blev mkt bra iaf! :)
Så om ni båda kan dra åt samma håll så är det bara att köra och förstå att man måste balansera mellan projekten "bygga altan" och "vara en familj".
Vår minsta är 9 månader och inte jätteroad själv i mer än 5 min... Det är inte balansen altan vs familj jag tänker på, utan rent praktiskt vid själva byggandet. Jag inbillar mig att man vid vissa moment gärna är två, men så är det kanske inte.
Fick hursomhelt den slutliga offerten nyss och nu stod arbetskostnad 27 tim istället för 50... Totalt 22.000 efter ROT. Nu kändes det plötsligt något mer lättsmält, får se om vi tackar ja eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.