Vore intressant att veta mer om huset ovanpå. Antar att det är en BRF du köpt källaren av? Imponerad, måste krävts politisk finess att få till. Och lite förvånad att de vågar släppa kontrollen över källaren på detta sätt.
 
riktigt balt får lite london känslor
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Ja, jag vet inte riktigt. Ska försöka få till en spektakulär belysning, men jag tror det är svårt att hitta någon som vill som jag(eftersom jag inte vet Vad jag vill...)

Ta hjälp av en Ljusdesigner. Det är värt varenda krona på ett sånt fint projekt. De kan hjälpa dig med att simulera olika ljussättningar i datorn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Ja, jag vet inte riktigt. Ska försöka få till en spektakulär belysning, men jag tror det är svårt att hitta någon som vill som jag(eftersom jag inte vet Vad jag vill...)
kontakta deras branschorganisation- de hjälper dig med tips på bra Ljusdesigners. https://www.svenskljusdesigner.se/startsida
 
M Masthugg skrev:
Vore intressant att veta mer om huset ovanpå. Antar att det är en BRF du köpt källaren av? Imponerad, måste krävts politisk finess att få till. Och lite förvånad att de vågar släppa kontrollen över källaren på detta sätt.
Ja, det var en lite tuff förhandling, men ordföranden var rätt intresserad av att få in pengar för att sänka lånen och avgift för ytor som var lite svåra att hyra ut.
Det är en rätt ny Brf (2012) då huset tidigare ägdes av Elisabethsystrarna som tidigare ägde Villa Pauli i Djursholm. Se här.
De använde huset som rekreation och sjukhem. Titta på Google earth så ser man vår fina innergård som är återställd i ursprungligt skick och man kan också se vår terrass på baksidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Här skulle SVT:s husdrömmar varit med. Hade blivit ett intressant program :D
Jag kontaktade faktiskt Husdrömmar, men jag fick inget svar...
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att de inte var intresserade.

Har inte så mycket att säga om granitväggarna tyvärr, men fundera på att på ett eller annat sätt få schakten till fönstergluggarna vita, det gör oerhört mycket för ljuset.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Väldigt spännande projekt! Har du någon ritning du kan dela med dig av?

Fick en ljusidé, skulle det inte gå att sätta ledbelysning i alukanaler som någon föreslog tidigare men att fräsa in dem i fogen mellan tegelstenarna?

Till del väldigt små fönstren blir det viktigt att hitta något som ha så liten karm som möjligt. Det borde gå att tillverka en stålram och sedan montera glaskassett direkt i den.
 
T toolman77 skrev:
Väldigt spännande projekt! Har du någon ritning du kan dela med dig av?

Fick en ljusidé, skulle det inte gå att sätta ledbelysning i alukanaler som någon föreslog tidigare men att fräsa in dem i fogen mellan tegelstenarna?

Till del väldigt små fönstren blir det viktigt att hitta något som ha så liten karm som möjligt. Det borde gå att tillverka en stålram och sedan montera glaskassett direkt i den.
jag vill nog ändå vidga fönstrena och ja, ledlister har jag tänkt i fönstergluggarna för att lysa upp.
Jag har ännu inte producerat en ordentlig ritning, men så här ser min idé ut. Skiss över en planlösning för en lägenhet med markerade fönster, möbler och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
jag vill nog ändå vidga fönstrena och ja, ledlister har jag tänkt i fönstergluggarna för att lysa upp.
Jag har ännu inte producerat en ordentlig ritning, men så här ser min idé ut. [bild]
Infravärme är ett komplement till golvvärme som du borde sätta in och sedan luftvärme med värmeväxlare då ventilationen kommer vara viktig för känslan där nere!
Ljussättningen kommer att vara oerhört viktig också så att använda avancerad styrning och armaturer som inte förstör valven utan som kan införa rörelse och liv kan verkligen höja upplevelsen!

Hur roligt som helst att fantisera kring ett sådant projekt som ditt!
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Jag kontaktade faktiskt Husdrömmar, men jag fick inget svar...
Prova med Grand designs dom håller på och spelar in en svensk serie. Bland annat ett bygge nära mig och där är dom långt ifrån klara, så det kanske finns möjlighet att vara med där.

https://m.facebook.com/GrandDesigns/posts/2186989378182488
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Projektet är coolt och jag är väldigt avundsjuk men tyvärr har jag också en förmåga att ibland regna på sådana här parader...

Hur är det med bygglov? Sängar (och kök) i det där utrymmet antyder att det är tänkt som bostadsutrymme. Hur klaras utrymningskraven? Det är ju knappast möjligt att utrymma genom fönstergluggarna och några brandcellsavgränsande dörrar ser jag inte. Brandkraven finns av en anledning, det är trist om man blir fast där nere pga t.ex. brand i köket.
 
  • Gilla
  • Wow
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Projektet är coolt och jag är väldigt avundsjuk men tyvärr har jag också en förmåga att ibland regna på sådana här parader...

Hur är det med bygglov? Sängar (och kök) i det där utrymmet antyder att det är tänkt som bostadsutrymme. Hur klaras utrymningskraven? Det är ju knappast möjligt att utrymma genom fönstergluggarna och några brandcellsavgränsande dörrar ser jag inte. Brandkraven finns av en anledning, det är trist om man blir fast där nere pga t.ex. brand i köket.
Borde det inte duga att det är två utgångar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Jag kontaktade faktiskt Husdrömmar, men jag fick inget svar...
Hmm. Med säsongens avsnitt som va så hade detta blivit det mest intressanta. Riktigt synd men ni få bjuda oss på många bilder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.