Osten86
harry73 harry73 skrev:
Lite märkligt att man börjar riva källarväggar bara för att man hittar en ritning där det står att det inte finns något bakom. Brukar du ha problem med impulskontroll?

Men gjord är gjord och jord visade sig inte vara jord, så det var väl en bra impuls denna gången.
Man skulle ju kunna behålla det som hemligt rum, inte för att man behöver, men för att man kan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FRDRCO och 57 till
  • Laddar…
tommib
Äh, lyssna inte på harry73, hade jag hittat den där ritningen hade jag också bilat.

Möööööjligen hade jag sett det som ett tillfälle att köpa ett endoskop och gjort ett litet pilothål först bara för att kolla att jag inte träffar något viktigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilak och 18 till
  • Laddar…
Osten86
tommib tommib skrev:
Äh, lyssna inte på harry73, hade jag hittat den där ritningen hade jag också bilat.

Möööööjligen hade jag sett det som ett tillfälle att köpa ett endoskop och gjort ett litet pilothål först bara för att kolla att jag inte träffar något viktigt.
Var dock ganska säker på att det ej fanns något i väggen då all el och vatten i källaren är utanpåliggande, men helt säker kan man ju aldrig vara :)

Nu är det lite tråkigt framöver med bygganmälan, budget osv innan det roliga kan börja
 
  • Gilla
Manuel Manolo och 2 till
  • Laddar…
Häftigt!

Det är väl dock hyfsat vanligt med "outgrävt" i suterränghus. Vi hade också det i vår kåk från -77 där ca. 50 kvm var "outgrävt" men ägaren före mig har grävt ur det men bara lagt plast på marken (makadam) och grävt ner plintar och reglat upp golv. Lyckligtvis är det rätt torrt och tjänar som förråd nu men det ska bli ett spa någon gång i framtiden och då kör jag på samma som du tänkt, Isodrän, EPS och flytspackel...
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Osten86 Osten86 skrev:
Bor i radhus och kikade igenom ritningar häromdagen och hittade ett utrymme i källaren som står som "outgrävt" på ritningen. Blev lite nyfiken så jag och kollegan hyrde en bilmaskin och gjorde ett hål i väggen.

Bakom källarvägen finns det ett utrymme på ca 40 kvm, färdiggutna väggar men med ett jordgolv.

Min tanke är att jag krattar ur massorna och vid behov även gräver ut ifall det skulle behövas.

Vad är dom bästa alternativen för golvet? Min tanke är en isodränskiva sedan gjuta upp med eps och flytspackel. Tror ni att detta är ett bra alternativ eller finns det någon bättre idé?
Otroligt spännande. Men det står möjligtvis inte J.Fritzl på brevlådan?
 
  • Gilla
  • Haha
KarlstadPeter och 2 till
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Det tänkte ju jag skriva :rofl:
Jag var tydligen toksist på den bollen. Hatten av vänner:p
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Osten86
Sockerhög Sockerhög skrev:
Otroligt spännande. Men det står möjligtvis inte J.Fritzl på brevlådan?
Bör isåfall ha stått E.Fritzl då J.Fritzl bodde i huset och det var dottern som bodde i källaren. Men för att svara på din fråga det fanns ingen brevlåda och heller ingen människa som bodde därinne. Däremot en redigt stor spindel med familj
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 5 till
  • Laddar…
OM stammarna ligger nergrävda där så gräv fram dom och byt så långt att det går att byta resterande från angränsande rum..
 
  • Gilla
BeerFace
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Från början tänkt som skyddsrum under varje bostad?

Jag skulle nog ha utrymmet som en man cave, dekorerat i klassiskt skyddsrums-stuk á la Kalla Kriget.

En järnsäng av logementsmodell, gasmasker, konserver, böcker och broschyrer med "Om kriget kommer" och kartor på väggarna och en röd telefon, som en "hotline" till omvärlden :D
Det är bara så att kalla kriget eller vilket krig som helst är inte ett Scout-äventyr utan avslitna armar, mosade ögonglober, bukhålor där tarmarna väller ut, våldtagna och lemlästade kvinnor i tusentals.
Jag skulle försöka göra något roligare med denna källare.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Från början tänkt som skyddsrum under varje bostad?

Jag skulle nog ha utrymmet som en man cave, dekorerat i klassiskt skyddsrums-stuk á la Kalla Kriget.

En järnsäng av logementsmodell, gasmasker, konserver, böcker och broschyrer med "Om kriget kommer" och kartor på väggarna och en röd telefon, som en "hotline" till omvärlden :D
"Om kriget kommer" ingick ju i Telefonkatalogen ....för dom som kommer ihåg hur en sån såg ut. Så en katalog från 1972 borde helt klart ingå i inredningen.
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
harry73
tommib tommib skrev:
Äh, lyssna inte på harry73, hade jag hittat den där ritningen hade jag också bilat.

Möööööjligen hade jag sett det som ett tillfälle att köpa ett endoskop och gjort ett litet pilothål först bara för att kolla att jag inte träffar något viktigt.
Nu hoppas jag att ni inte missförstod mig. Jag menade på inget sätt att ts var oansvarigt eller dumt. Jag konstaterar bara att om man på en ritning ser att det bara finns jord bakom en vägg, man får idén att göra ett hål för att kontrollera det plus att man hinner göra hålet knnan man funderar över konsekvenserna. Då är det ett tecken på dålig impulskontroll. Vi andra med impulskontroll lever under tiden vår tråkiga liv.
Såklart vil jag gratulera ts och partner-ts med deras fantastiska upptäckt, och jag hoppas att de gör något coolt med den.
 
  • Gilla
TobbeLenn och 5 till
  • Laddar…
Bygganmälan?
Nu förstår jag inte riktigt?
Det behövs väl inte för en Billy-bokhylla och några gångjärn?

Resten håller vi tyst om och ser fram mot ett *ännu* bättre inlägg om 15-20 år när någon funderar på om det dolda rummet i källaren räknas som dolt fel eller tecken på psykisk ohälsa.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
yoaqim och 38 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara så att kalla kriget eller vilket krig som helst är inte ett Scout-äventyr utan avslitna armar, mosade ögonglober, bukhålor där tarmarna väller ut, våldtagna och lemlästade kvinnor i tusentals.
Jag skulle försöka göra något roligare med denna källare.
Det du beskriver hände inte Sverige under Kalla Kriget. Och det är, så vitt jag vet, en svensk källarutgrävning det är frågan om här som vi har synpunkter och idéer om.
 
  • Gilla
Billyw och 5 till
  • Laddar…
T
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sandra.ek och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.