Lite nöjd känner jag mig allt idag!

Köpte en begagnad semiproffspelarborrmaskin ( Långt ord blev det ) av märket Kamasa Tools för 2000 spänn inklusive en hejdundrande massa borr. Kanonnöjd!

Fast det riktiga fyndet blev en fingerbandslip
http://www.nordwind.se/files/mak.jpg

Den låg bredvid pelarborren och jag skambjöd 300 spänn för den plus 200 slipband...och fick köpa den!

Kollade sen in på nätet för att se priset....3495:- plus moms =4368:-

Killen som sålde det hade ärvt grejerna som var i princip oanvända efter sin far.

Sen vad jag ska med vare sig borrmaskin eller fingerslipen till vete sjutton men flest prylar när man dör vinner väl?  ;D ;)

Låt höra om era fynd!
 
Vart gjorde du dessa superfynd? eller är det som med svampställen? :)


Själv köpte jag en Plan/rikthyvel KITY 636 begagnad för 3500:- av en snubbe på blocket riktigt nöjd över den affären då den var näst intill oanvänd, dammig men ny. Har sett samma i sämre skick gå runt 7000:-
 
Av en kille som jag känner lite sisådär...:)

Plan och rikthyvel köpte jag en Emcostar 200 mm för 2000 spänn häromveckan.
På blocket fick jag tag i en träsvarv, spånsug och en Scheppach bandsåg för 2400:-

Varför köpa nytt skräp när man får kvalité begagnat?
 
"Av en kille som jag känner lite sisådär..."Du men att det var en vän innan du "köpte" maskin.
 
tussee skrev:
"Av en kille som jag känner lite sisådär..."Du men att det var en vän innan du "köpte" maskin.
Haha...nädå! Inte alls. Killen hade ärvt en massa prylar efter farsgubben och hade inget eget stort behov av dem och tyckte väl att pengar i fickan var roligare att ha. Så fel han har eller hur?

Finns det något skönare än att gå ut i garaget och putsa på grejerna och rada upp dem snyggt i hyllorna efter användningsområde. Bara känslan av att veta att vad man än ska göra så har man grejerna för det. Vissa lägger pengar på krogen, jag på verktyg!

Verktyg och öl är ungefär på samma sätt..efter en tre fyra stycken så kan man köpa hur många som helst!

Dåligt samvete för en bra affär har jag inte, dock ruskigt noga med att få reda på ursprung på grejerna. Mailade "Blå-Bosch-killen" på Blocket.se som säljer en ny kap/gersåg utan kvitto. Kan ju finnas många anledningar till det...ett sätt för en egenföretagare kanske att få ut lite svarta pengar genom att sälja en på företaget inköpt maskin som sen "försvinner"...sånt kan jag acceptera bara jag får se originalkvittot. Om de sen vill behålla det för bokföringen så fine för mig. Men jag har inget hört efter kravet om kvittokopia kom fram. Därmed inte sagt att killen är en skurk och tjuv men med mig gör han inga affärer iaf.
Stöldgods skulle jag aldrig befatta mig med. Hellre skruvar jag med min ärligt ihoptjänade AEG-dragare för 2000:- och får ta i lite istället för en stulen Festool för 1000 spänn.

Hoppas alla tänker likadant!
 
Mina verktygsfynd?
Alla blåa Bosch-maskiner, såklart. ;D ;D ;D
 
För 3 år sedan köpte jag ett 3 år gammalt Festool Bais plus bord med 55 sågen, 2m kapanslag, en skena, extra klinga, måttband och dessutom en CDD 9,6 Festo skruvdragare i systainer med 2 btterier för 5500 totalt.

En kille som lade ner sin köksinredningsfirma och ja han hade originalkvittona kvar som jag fick kopia på. Dessutom fick jag ett riktigt momskvitto av honom som jag kunde använda i min tur. Och så var jag fast i Festoolträsket och jag sjunker bara djupare och djupare för varje år ;D

Ett annat var då jag lyckades pruta till mig 28% på en ny Kemppi svets med svensktillverkad automatsikavbländande svetshjälm, tråd, gastub, agaregulator mm Slutade med att jag betalade lika mycket för dessa toppkvalitetsgrejor som jag hade fått ge för enkla hobbygrejor på Biltema.
 
Hmm... för en 10 år tbx så kom jag över ett komplett gammalt snickeri för 5000 :-
Gamla Wacomaskiner som jag sålt av förutom långbandsputsen, några lösa stämborrar samt fler bildhuggarjärn än jag kan använda *S* Bara de järnen är värda mer än 5000 :-

Annars är jag rätt nöjd med min Solbergasvarv med, en skolsvarv med en sprillans ny metallsvarvstillsats som jag köpte komplett för (tror jag) 3000 :- *ler*

Men annars föredrar jag lite mindre lättare maskiner än gjutjärnskolosser, de är noll kul att flytta med *suck* Tack och lov går Solbergan rätt lätt att montera ner till hanterbara bitar för den byter jag aldrig ut.

Till listan kan nämnas min ELU TGS som jag köpte för 1500 :- för en snart 20 år sedan, ingen fattade vad "flykesåg" var i annonsen och jag hittade min ELU kap/ger där med för 2000 :-

Nåja, det var en del av vad jag köpt in, hittills har jag bara ångrat en maskin, en Lutz bordssåg som jag tack och lov lyckades sälja av, det märket kan man strunta i att ens titta på.

Till maskiner som köpts nya så är min Bosch stickis GST 60 PE snart 20 år och kostade då cirka 1200 :-, still going strong som en del nog sett i trådarna här.

/Kent
 
Och mitt bästa känns som min GST85 PE som jag fick för strax under 1200. Bara för ett år sen men den känns som att den ska hålla i 20...
 
Trådskaparen tänker kanske på fynd i bemärkelsen "bra pris", men jag är nog mera inne på Gunverths linje.

Jag skulle nog säga att mitt senaste verktygsköp alltid är det bästa fyndet. Annars är det nog så att min kap/gersåg samt Tammoliner korslaser alltid kommer hamna högt på listan över verktyg jag är väldigt nöjd med.
 
Mitt bästa är nog en Bosch elhyvel PHO 35-82C i fyndlådan på Bauhaus för 95 kronor. Fick köpa nya skär för dom saknades men annars så var den helt ny.
 
MathiasS skrev:
Trådskaparen tänker kanske på fynd i bemärkelsen "bra pris", men jag är nog mera inne på Gunverths linje.
Alla har vi olika referenser till fynd...pris/bästa pryl/ whatever...kul att höra vad folk har för "fynd" oavsett!

Fyndlådor är alltid kul, hittade min motorsåg som var ett demoex på Jula ( inte ens startad) för 1700:- istället för 3000:-.

Då var jag nöjd, det jag inte såg var att de dessutom den dagen hade halva priset på allt i låddan. Så i kassan blev det 850:-. Det var bra!
 
GTS 85:an för en tusing. Festool TDK 12 med excenterchucken för 3000:- Allt nytt och lagligt givetvis
 
En protool csp 68 e handcirkel för 400 kr.
 
Öööööh....en gård med tillhörande snickeri och smedja för 500'.

Köpte en Rockwell radialarmsåg för 700 bagare av en gubbe, var egentligen där för att köpa hans borrmaskin när han frågade om jag inte ville ha sågen också.
När den stått oanvänd ett år sålde jag den till syrran för samma peng. SEN började annonserna på Blocket att dyka upp, 6000:-.....4000:-...för dylika sågar. Syrran har inte ens monterat ihop den än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.