Hej!

Undrar inte hur långt ett snöre är eller med man bör räkna med vad en altan kostar per m2.

Undrar istället vad din trall/altan faktiskt kostade på ett ungefär och hoppas du kan visa en bild på den :)

Jag har tyvärr ingen egen att starta tråden med... ännu
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Material endast eller även arbetskostnad?
 
Spännande tråd, kommer följa med spänning. Hade en snickare hemma idag för att ge kostnadsförslag på en liten altan. 15 kvm, 3 sneddade hörn, 2 trappsteg runt hela, inget räcke. 3-4 plintar, övrig del kommer att ställas på befintliga stenplattor. Han höftade 20.000 i arbetskostnad efter ROT, plus 10.000 i material. Dvs 30.000 kr ut från vårt konto, vilket jag tyckte lät saftigt för en liten altan utan några större finesser...
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
H huggan skrev:
Material endast eller även arbetskostnad?
tänker att man kan berätta vad man betalat och vad man betalat för oavsett :)
 
Cirka 10.000 för materialet för denna altan som jag bygger själv. 145*28 trall med dold skruvning. Inte klar än dock.
 
  • Obyggd altanstruktur av träreglar framför ett tegelhus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fixarfixa
  • Laddar…
T
Vår altan på 60kvm har kostat ca 25000kr inkl allt (virke, skruv, plintar, makadam, markduk osv) :)
 
  • Nybyggd träaltan vid hus med gräsmatta, makadam och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fixarfixa
  • Laddar…
H huggan skrev:
Cirka 10.000 för materialet för denna altan som jag bygger själv. 145*28 trall med dold skruvning. Inte klar än dock.
snyggt! är 10k ungefär vad du lagt för det man ser på bilden? Trall och dold infästning tillkommer? Räcken och trappa kanske?

På tal om.. vad kommer du köra för dold skruvning? Camo?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Spännande tråd, kommer följa med spänning. Hade en snickare hemma idag för att ge kostnadsförslag på en liten altan. 15 kvm, 3 sneddade hörn, 2 trappsteg runt hela, inget räcke. 3-4 plintar, övrig del kommer att ställas på befintliga stenplattor. Han höftade 20.000 i arbetskostnad efter ROT, plus 10.000 i material. Dvs 30.000 kr ut från vårt konto, vilket jag tyckte lät saftigt för en liten altan utan några större finesser...
Ja, jag är inte rätt man att bedöma det men tror inte du kommer undan mycket billigare tyvärr. För egen del lägger jag stor glädje och vikt i att bygga schabraket själv. Bra ekonomiskt såklart, men kommer garanterat så saktare än ett proffs men förhoppningsvis inte särskilt myclet sämre resultat.
 
F Fixarfixa skrev:
Ja, jag är inte rätt man att bedöma det men tror inte du kommer undan mycket billigare tyvärr. För egen del lägger jag stor glädje och vikt i att bygga schabraket själv. Bra ekonomiskt såklart, men kommer garanterat så saktare än ett proffs men förhoppningsvis inte särskilt myclet sämre resultat.
Nä, det kanske är så. Men enligt denna sida så ska en altan kosta ca 1000 kr/m2, vilket är hälften av vad min snickare skulle ha. :thinking:
 
Ca 28 000kr. 47kvm - material (virke, skruv, markduk, makadam) Byggt själv tillsammans med polare. Lejde bort urgrävning och markarbetet.
 
  • Nybyggd trädäck med moderna trästaket framför en rödfärgad husfasad, byggd för 28 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fixarfixa skrev:
snyggt! är 10k ungefär vad du lagt för det man ser på bilden? Trall och dold infästning tillkommer? Räcken och trappa kanske?

På tal om.. vad kommer du köra för dold skruvning? Camo?

Nej, 10.000:- är för skruv och trallen också. Inget räcke eller trappa är med i det priset. Det är Essves skruvar jag köpt, har dock inget monteringsverktyg så får se hur jag löser det. Ska man köpa ett kostar det 1.000:-.
 
S
F Fixarfixa skrev:
snyggt! är 10k ungefär vad du lagt för det man ser på bilden? Trall och dold infästning tillkommer? Räcken och trappa kanske?

På tal om.. vad kommer du köra för dold skruvning? Camo?
Läs igenom inlägget igen, summan har nämner är för allt.
 
Redigerat av moderator:
S Stadsfiskalen skrev:
Läs igenom inlägget igen, summan har nämner är för allt. Blir less på personer som skapar en tråd och vill ha allt serverat i ansiktet.
För mig var det inte supertydligt och jag tycker 10k låter billigt för allt det där. Det var även fler frågor än de du valde att citera.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Runt 22kSEK för allt material. Snickrat all själv, riktigt skoj. :D
 
  • Byggarbetsplats med nybyggd träterrass, material och verktyg synliga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jannebmw och 3 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Nej, 10.000:- är för skruv och trallen också. Inget räcke eller trappa är med i det priset. Det är Essves skruvar jag köpt, har dock inget monteringsverktyg så får se hur jag löser det. Ska man köpa ett kostar det 1.000:-.
Har du sett Essves spikpistol för trall som de promotar på t ex sin Instagram? Vet inget om resultatet i längden eller inser finns baksidor med detta man kanske inte tänker på. Men vad man ser på deras reklam går det extremt smidigt och blir ett cleant resultat.

kostar säkert multum iofs men känner man en snickare med tillgång till eller om man kanske hyra så är det kanske ett alternativ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.