Vaddå utan tillstånd? Detta är ju ett källarutrymme som tillhör huset och finns ju t o m på ritning. Varför skulle du behöva tillstånd för att använda det?
 
  • Gilla
Icaros och 22 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vaddå utan tillstånd? Detta är ju ett källarutrymme som tillhör huset och finns ju t o m på ritning. Varför skulle du behöva tillstånd för att använda det?
Var är det fastställt att det tillhör huset? TS har ju inte ens beskrivit vad det är för boendeform eller vilken typ av ritningar det är han har tittat på. Är det en bostadsrätt och det finns en förening som äger byggnaderna så är det inte självklart att de boende får ta sig vilka friheter de vill på "sina" hus
 
Det behöver ju inte vara avskärmat för respektive del i radhuslängan. utan ett utrymme som sträcker sig utmed hela längan som ett enda utrymme, men med avstyvningar vid resp. radhus. Svårt att tyda på bilderna men det lutar åt att vara ett enda stort utrymme.
 
  • Gilla
Quarten
  • Laddar…
Narren666
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du köpt huset av Fritzl?
Det tänkte ju jag skriva :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
Utrymmet tillhör oss som äger huset och det finns ett par grannar som har den inredd eller påbörjad.
Vi kommer att ansöka om bygganmälan för att i framtiden kunna tillgodose oss ytan när vi får för oss att sälja.
Men först planering för hur grunden ska läggas för att det ska stå i anmälan
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 11 till
  • Laddar…
Grattis!
 
  • Gilla
muffe_87 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och om källaren då går under alla grannhus, kan man kanske leda strömmen därifrån och se till att alla får en lite högre elräkning (och gratis golvvärme).
bara om det används som hönshus, det är sen gammalt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
mekar-anders och 8 till
  • Laddar…
Osten86
Boendformen är friköpt radhus i en ekonomisk förening, har forskat lite i detta och tydligen har tanken från början att man skulle nyttjat detta rum men firman som byggde husen fick ont om pengar och färdigställde endast 4 av dessa rummen och resterande murade dom igen.

Vad det gäller min impulskontroll är den nog lite sisådär men jag har ju endast öppnat upp ett litet hål och som min tandläkare brukare säga så går det ju att åtgärda.

Har pratat med pordrän idag och dom menar på att deras skiva är fullt godkänd att lägga med först markduk och sedan pordrän skiva. Finja säger att det kommer funka med minimum 30 mm EPS och sedan 20 mm flytspackel.

Bifogar bild på ritningen då jag ligger så gött i soffan nu och orkar inte krypa ner i källaren
 
  • Arkitektonisk ritning av radhus med markerade rum och måttangivelser, inklusive skissade trappor och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martinahass och 17 till
  • Laddar…
Osten86
S Stuff skrev:
Var är det fastställt att det tillhör huset? TS har ju inte ens beskrivit vad det är för boendeform eller vilken typ av ritningar det är han har tittat på. Är det en bostadsrätt och det finns en förening som äger byggnaderna så är det inte självklart att de boende får ta sig vilka friheter de vill på "sina" hus
Är en ekonomisk förening och utrymmet tillhör huset. Har kollat detta med styrelsen
tommib tommib skrev:
Du bör verkligen kolla upp att detta utrymme ligger på din fastighet. I övrigt, stort grattis till ytan. Tillträde till utrymmet bör givetvis ske genom en bokhylla eller en garderob som elegant glider åt sidan när man drar i en diskret spak :)

Jag håller själv på med ett "dräneringsprojekt" under mitt hus som har krypgrund med full ståhöjd under större delen av huset.
Utrymmet tillhör huset och enligt sturel
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Osten86
R roli skrev:
Det behöver ju inte vara avskärmat för respektive del i radhuslängan. utan ett utrymme som sträcker sig utmed hela längan som ett enda utrymme, men med avstyvningar vid resp. radhus. Svårt att tyda på bilderna men det lutar åt att vara ett enda stort utrymme.
Är avstyckat med väggar vid varje hus
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Osten86
S Stuff skrev:
Var är det fastställt att det tillhör huset? TS har ju inte ens beskrivit vad det är för boendeform eller vilken typ av ritningar det är han har tittat på. Är det en bostadsrätt och det finns en förening som äger byggnaderna så är det inte självklart att de boende får ta sig vilka friheter de vill på "sina" hus
 
  • Arkitektonisk ritning av en huslänga med markerade rum, dörrar och trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ptr_44
  • Laddar…
tommib
GLORIOUS!

Snacka om glad överraskning. Inte bara får du ett kul projekt, du får världens bästa källare/mancave/whatever där.

Om jag tolkar ritningen rätt så har ni alltså en källargång under alla hus som är gemensam men med individuella dörrar in till svalutrymmet. Intressant lösning för en radhuslänga, gissar att stammar och sånt går där.
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Från början tänkt som skyddsrum under varje bostad?

Jag skulle nog ha utrymmet som en man cave, dekorerat i klassiskt skyddsrums-stuk á la Kalla Kriget.

En järnsäng av logementsmodell, gasmasker, konserver, böcker och broschyrer med "Om kriget kommer" och kartor på väggarna och en röd telefon, som en "hotline" till omvärlden :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FixarKarin och 30 till
  • Laddar…
tommib
Kör ingången genom garderoben också, det blir grymt!
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Osten86
tommib tommib skrev:
GLORIOUS!

Snacka om glad överraskning. Inte bara får du ett kul projekt, du får världens bästa källare/mancave/whatever där.

Om jag tolkar ritningen rätt så har ni alltså en källargång under alla hus som är gemensam men med individuella dörrar in till svalutrymmet. Intressant lösning för en radhuslänga, gissar att stammar och sånt går där.
Stämmer alldeles utmärkt, när detta byggdes 1950 var det hyreshus därav den gemensamma källargången. Detta utrymmet är under vardagsrummet. Grannen bredvid har ej detta utrymmet då han har hörnhuset så där är det skyddsrum/cykelförråd
 
  • Gilla
Badstrand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.