Osten86
Bor i radhus och kikade igenom ritningar häromdagen och hittade ett utrymme i källaren som står som "outgrävt" på ritningen. Blev lite nyfiken så jag och kollegan hyrde en bilmaskin och gjorde ett hål i väggen.

Bakom källarvägen finns det ett utrymme på ca 40 kvm, färdiggutna väggar men med ett jordgolv.

Min tanke är att jag krattar ur massorna och vid behov även gräver ut ifall det skulle behövas.

Vad är dom bästa alternativen för golvet? Min tanke är en isodränskiva sedan gjuta upp med eps och flytspackel. Tror ni att detta är ett bra alternativ eller finns det någon bättre idé?
 
  • Två personer undersöker ett nyupptäckt utrymme bakom en vägg i en källare med bara ficklampor som ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
nanowire och 47 till
  • Laddar…
Det visar sig när du grävt ur.
Är det torrt och fint så blir åtgärden en, och är det sjöblött så blir det en annan.
 
  • Gilla
Åsgård och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Sen tror jag att det behövs bygglov/anmälan för ändrad användning (eller kanske tillbyggnad) och det medför väl också att biytan ökar på fastighetsdeklarationen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
fäboden och 7 till
  • Laddar…
harry73
Lite märkligt att man börjar riva källarväggar bara för att man hittar en ritning där det står att det inte finns något bakom. Brukar du ha problem med impulskontroll?

Men gjord är gjord och jord visade sig inte vara jord, så det var väl en bra impuls denna gången.
Man skulle ju kunna behålla det som hemligt rum, inte för att man behöver, men för att man kan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Älska
Ulric och 64 till
  • Laddar…
Du skrev radhus, går utrymmet även förbi dina grannar eller är det avskärmat vid varje "radhusslut"? Om utrymmet passerar även dina grannar kanske de inte är intresserade av att du kan gå "bakom" deras väggar. Eller så blir alla grannar glada för ett extra förrådsutrymme.
 
  • Gilla
TommyFIN och 4 till
  • Laddar…
Ytterst spännande! Säkert att det inte tillhör någon granne?
 
  • Gilla
  • Haha
Tommy Pedersen och 3 till
  • Laddar…
Välkommen till Bygga hus och Grattis till forumets bästa första inlägg. Världsklass. Och vilken spännande trådstart. Du har mig fast. Blir ju nyfiken, kan du inte lägga upp ritningen och gärna mer bilder så vi kan bilda oss en uppfattning om detta fynd. Hur fränt som helst. Grattis till extra ytan.
 
  • Gilla
  • Haha
FixarKarin och 58 till
  • Laddar…
Förslag till investeringar/använding:
1: Cannabisodling - medicinskt bruk såklart!
2: Vinkällare för årgångsviner
3: Hönshus - för att kunna starta en eko-ring i ditt närområde
4: Handsprits-bryggare
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Ulric och 75 till
  • Laddar…
tommib
Du bör verkligen kolla upp att detta utrymme ligger på din fastighet. I övrigt, stort grattis till ytan. Tillträde till utrymmet bör givetvis ske genom en bokhylla eller en garderob som elegant glider åt sidan när man drar i en diskret spak :)

Jag håller själv på med ett "dräneringsprojekt" under mitt hus som har krypgrund med full ståhöjd under större delen av huset.
 
  • Gilla
  • Haha
Icaros och 32 till
  • Laddar…
harry73
T tobbbias skrev:
1: Cannabisodling - medicinskt bruk såklart!
Och om källaren då går under alla grannhus, kan man kanske leda strömmen därifrån och se till att alla får en lite högre elräkning (och gratis golvvärme).
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
agsom44 och 11 till
  • Laddar…
Har du köpt huset av Fritzl?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Tommy Pedersen och 56 till
  • Laddar…
Läckert om något. 40kvm i ett radhus tackar man givetvis inte nej till.
Jag hade varit tyst om detta utrymme för grannarna och alla andra. Perfekt ställe att göra en mancave i.

Isodrän, EPS och sedan flytspackel borde lösta golvfrågan.
 
  • Gilla
Icaros och 10 till
  • Laddar…
A
Jag håller med, berätta inte för någon utom oss!
 
  • Haha
  • Gilla
Icaros och 30 till
  • Laddar…
Problemet med att inte berätta för någon kan ju i så fall komma senare när/om man väljer att sälja radhuset. Kommer det ut mäklarbilder på detta och det börjar nystas i det och det kommer fram att man gjort något utan tillstånd så finns det också risk för en köpare som gastar om dolt fel och vill ha ersättning för bygglovskostnader. I så fall får man se till att mura igen det igen innan det ska fotas ;)

Som flera redan varit inne på. Hur ser boendeformen ut? Är det friköpt eller en bostadsrätt? Är det det senare så kan ju scenariot också vara så att denna ytan inte ens tillhör er utan att det är föreningen som äger detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du har ett sånt utrymme.... så kanske det finns samma hos grannarna...
 
  • Gilla
Icaros och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.