Stegproblem

Efter en och en halv månad blev det äntligen möjlighet att besöka vår familj i Sigtuna.
Givetvis umgänge utomhus på behörigt avstånd. Ett akut problem behövde åtgärdas.
Det tidigare glidskyddet för stegen som var monterat i hängrännan är tydligen inte godkänt längre. Grannen fick underkänt och blev fakturerad en besiktning. Ny godkända glidskydd inköptes.

Montering i pannornas bärläkten gick bort. Alla betongpannorna satt som berg. Tydligen skruvade då takvinkeln är väldigt liten. Så det blev omvänd montering. Dom extra 2” x 4” läkten fästes med C4 6x60mm för att inte bryta takpappen. Stegjärnen fästes med Jumbo 8x40mm skruv. Otroligt drag i dessa skruvar!

Sotaren betyg i tisdags. ”Dom där järnen sitter som fan”! (y):mad:(y)

Två svarta glidskydd för stegar, avsedda att monteras vid tak, visas mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit träfasad hus med stegjärn monterade på takkanten ovanför ett fönsterparti och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stegjärn fastsatt på taket av ett hus med säkerhetsutrustning nära hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya säkra stegjärn monterade på tak med extra träläkt och starka skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskruvar Jumbo 8x40mm med sexkantigt huvud och ask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
[bild]
Det där är träskruvarnas Rolls Royce! Fransk träskruv, släng dig i väggen.
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det där är träskruvarnas Rolls Royce! Fransk träskruv, släng dig i väggen.
Kan bara hålla med! Klart beroendeframkallande under utesäsongen!
Fransk träskruv gick bort får många år sedan.(y)
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Från grovt till fint!

Många timmar innan allt var på plats. Många diskussioner om höjd, bredd och avslut. Allting under lutar åt olika håll. Nya idéer föds om hur trappan skall utformas. Men vad gör det om några år. Vi bygger vidare helt utan ritning, ögat får avgöra!

Trevlig Helg!
Dag

Hörnvy av en nyligen byggd trätrappa utan ritning, med grova och finjusterade delar och stöttepelare på ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ej färdigbyggd trätrappa med synliga stadiga stödben och svart markduk under, bredvid stenplattor och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck under konstruktion med verktyg och byggmaterial, utan ritning, nära ett glashus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 8 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det!

Jag har under en längre tid letat efter en lite äldre gedigen gutjärnsbandsåg i lagom storlek på nätet. Men dom tycks vara väldigt populära och försvinner som en avlöning.

Härom dagen hittade jag ett paket med olika maskiner i närheten av Stockholm. Fyra olika maskiner. En Lini 350 bandsåg, en ganska ny Metabo planhyvel, en Cocraft rikt/planhyvel och en Scheppach spånfläkt. Jag la ett köpbud på alla. Tidigare har jag märkt att om man bara lägger ett bud på någon eller några maskiner kommer det alltid någon som tar allt. Betydligt enklare för säljaren! Så jag följde givetvis dagens rekommendationer om bilfärder och fyllde släpet.

Så nu har jag plötsligt för många maskiner! Trevlig sits!
Bandsågen tycks vara i jättebra skick! Har inte putsat ett dugg och den tycks rulla på bra.
Planhyveln kan inte ha hyvlat många meter.
Den lilla ClasOlle rikt och planhyveln verkar aldrig ha använts till att plana med och har extra stål.
Spånfläkten kom med dubbla tygpåsar och 4m slang.
Så nu blir det till att Blocka iväg alla dubletter. Givetvis har BH medlemmar första tjing till väldigt bra priser!

Följande maskiner står nu på ”Transferlisten”!

Bandsåg Emco Swing
DeWalt planhyvel 733
Cocraft rikt/planhyvel
Scheppach spånfläkt

Dag

Gedigen äldre Lini 350 bandsåg i en välfylld snickarverkstad, i utmärkt skick med skarpa detaljer och en tydlig blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gedigen gutjärnsbandsåg med ett synligt sågblad och ett arbetsbord, använt skick, bra underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre modell av gutjärnsbandsåg i blått och rött, med stort hjul synligt och arbetsbord framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre gutjärnsbandsåg Lini 350 i verkstadsmiljö med trä och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typskylt för Luna BB350 bandsåg från AB Lini-Maskiner, tillverkad 1984 i Värnamo, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nästan oanvänd Metabo planhyvel DH 330 på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nästan ny Metabo planhyvel med vinkelhake på arbetsyta i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Scheppach spånfläkt med dubbla tygpåsar och en blå slang i ett verkstadsutrymme, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 7 till
  • Laddar…
(y)
Så köper någon hela det klabbet och skeppar cocrafthyveln vidare med...ja, vadå? :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(y)
Så köper någon hela det klabbet och skeppar cocrafthyveln vidare med...ja, vadå? :thinking:
Troligtvis med bil. Lite jobbigt att ta på bussen! :D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Grattis till en grymt bra liten bandsåg, vi är flera stycken här som har en likadan. Kan varmt rekommendera att uppgradera den med en liten box för dammsugarslang, i stil med detta. Du kommer inte kunna vinkla bordet med boxen på plats men vinklade snitt är någit iaf jag aldrig ägnar mig åt på bandsågen. [länk]
Tack Ola!

Att den verkar stabil kände jag när dom 70 kilona bars in. Den måste ha levt ett lugnt liv dom 36 åren. Inte många märken i originallacken. Skall nog köra lite Svinto på bordet för att få upp lystern i gjutjärnet.
Min modell av bandsågen tycks vara stelopererad. Men som du säger så har jag aldrig lutat bordet på mina tidigare bandsågar.
Den lilla sugboxen du skickade bilder på verkar bra! Jag har förstås ett munstycke till spånsug som följde med spånanläggningen jag köpte. Men din modell där man kan byta sågblad utan att ta bort munstycket verkar smartare. Jag får testa och se.

Dag

Närbild på skadat svart rör med fransiga fibrer och tångklämma för reparation, mätlina visande centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
En vecka går fort!

Började med att fylla släpvagnen med olika maskiner efter ett Blocketköp. Har nu Blockat iväg 3 av fyra. Dom bara försvann på 24h. Tydligen rätt tid att sälja.
I dag har jag fixat till den nya bandsågens utsugningsmunstycke. Fick sänka undre bladstyrningen 6mm för att få plats till munstycket. Väldigt tight där under. Tog slutligen några hundradelar på bandslipen och passformen blev perfekt!

Anpassat utsugningsmunstycke monterat på en bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av bandsågens nya utsugningsmunstycke med justerad bladstyrning och slipad passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av nyjusterat utsugningsmunstycke på bandsåg med synligt sågblad och borstar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyskapad utsugningsöppning på bandsåg med sänkt bladstyrning och en synlig bandsågslinje, omgiven av metall och borst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en anpassad undre bladstyrning och ett nyinstallerat utsugningsmunstycke på en bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första provsågningen av en liten träbit blev kanon! Mycket nöjd med resultatet!

En bandsåg med ett justerat utsugningsmunstycke och en nysågad träbit uppdelad i två delar på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firar en lyckad vecka med en kall ”Pelarborr”. Upptäcker att såghöjden faktiskt är en Arboga hög! Vilket sammanträffande!

En burk öl "Arboga" på en bandsåg med sågat trästycke under och bandsågens styrning synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Vad får man betala för en sådan bandsåg? Precis som alla andra har jag bevakningar på blocket :)
 
L lassebrun skrev:
Vad får man betala för en sådan bandsåg? Precis som alla andra har jag bevakningar på blocket :)
Svårt att säga. Jag köpte 4 maskiner i ett paket.Bandsågen, ClasOlle rik/planhyvel 204mm bred, spånsug Scheppach och Metabo Planhyvel 330mm. Jag betalade paketpris 6200:- för det. Jag var klart medveten om att jag skulle sälja vidare två av maskinerna plus min gamla bandsåg och min DW733 planhyvel. Tidigare har jag bjudit på enstaka maskiner men det tycks som det alltid kommer någon och köper allt. Klart enklare för säljaren! Så denna gången körde jag den taktiken. ClasOlle hyveln gick omgående och min gamla Emco Swing bandsåg och spånsugen försvann inom 24h. Jag hade fyndriser. Ville bara gå runt.
Min DW 733 planhyvel kommer jag att lägga ut under veckan om jag får tid.Den säljes med 3 par stål och digital inställning av hyvlingshöjden.
Lycka till i din jakt! Kanske ändra taktik?

Dag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Vad får man betala för en sådan bandsåg? Precis som alla andra har jag bevakningar på blocket :)
Dom brukar säljas för 1000-4000 ungefär. Betalade själv 1000 för min, bra såg även om man skulle ge 4000 för den.
 
stigen stigen skrev:
En vecka går fort!

Började med att fylla släpvagnen med olika maskiner efter ett Blocketköp. Har nu Blockat iväg 3 av fyra. Dom bara försvann på 24h. Tydligen rätt tid att sälja.
I dag har jag fixat till den nya bandsågens utsugningsmunstycke. Fick sänka undre bladstyrningen 6mm för att få plats till munstycket. Väldigt tight där under. Tog slutligen några hundradelar på bandslipen och passformen blev perfekt!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Första provsågningen av en liten träbit blev kanon! Mycket nöjd med resultatet!

[bild]

Firar en lyckad vecka med en kall ”Pelarborr”. Upptäcker att såghöjden faktiskt är en Arboga hög! Vilket sammanträffande!

[bild]

Trevlig Helg!
Dag
stigen stigen skrev:
En vecka går fort!

Började med att fylla släpvagnen med olika maskiner efter ett Blocketköp. Har nu Blockat iväg 3 av fyra. Dom bara försvann på 24h. Tydligen rätt tid att sälja.
I dag har jag fixat till den nya bandsågens utsugningsmunstycke. Fick sänka undre bladstyrningen 6mm för att få plats till munstycket. Väldigt tight där under. Tog slutligen några hundradelar på bandslipen och passformen blev perfekt!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Första provsågningen av en liten träbit blev kanon! Mycket nöjd med resultatet!

[bild]

Firar en lyckad vecka med en kall ”Pelarborr”. Upptäcker att såghöjden faktiskt är en Arboga hög! Vilket sammanträffande!

[bild]

Trevlig Helg!
Dag
Blir du inte lite kluven om du ska såga eller dricka en bier!?
 
A aglphoto skrev:
Blir du inte lite kluven om du ska såga eller dricka en bier!?
Aldrig kluven! Först sågar man. När arbetsdagen är slut känns det bra att unna sig lite reflektion och eftertanke. Det är då lösningarna kommer och nya mål formas. Så börjar man på en ny nivå nästa Dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.