Shuntlösning med rör, pump och mätare installerad för att styra värmedistribution i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från början var förhoppningen att kunna köra hela huset på ett lågeffektsystem, det var bland annat därför som jag har så stora element i sovrummet i källaren. Det visade sig vara lite väl optimistiskt och för att kunna dra på lite mer värme till källaren behöver jag shunta värmesystemet som går till golvvärmen.

Nu är detta monster på plats som gör att jag kan begränsa värmen som går ut till golvvärmeslingorna, och även att jag under sommaren kan stänga av cirkulationen till elementen i källaren men fortfarande ha golvvärme i de båda badrummen.

Jag tittade på alternativet att köpa den shuntlösningen som finns som man integrerar mot min panna, men kostnaden var ganska stor och jag fick exempelvis ingen inbyggd möjlighet att köra exempelvis köra golvvärmeslingorna i badrummen på sommaren.
 


Automagiska under - device offline. Sedan en tid tillbaks har jag börjar bygga upp mitt "smarta hus" kring Home Assistant, som jag nu har börjat göra lite mer avancerade saker i. Eller i vart fall försöker jag.

En funktion som jag länge har pratat om är att saker ska hända med automagi (alltså automatisk magi), som att toalettbelysningen på natten ska vara dimmad eller att rullgardinerna ska vara stängda när jag vill titta på film. Fast helst ska de bara vara stängde om det är ljust ute, annars behövs det ju inte.

Ovan är mitt första försök att känna av om projektorn är på eller ej, och baserat på det låta det hända saker. Detta var ett första experiment, i dagsläget stänger den julusierna i takfönstret och drar ner rullgardinen - om det är ljust. När man stänger av händer det omvända, förutom att jalusin stannar nere om det är mörkt, detta för att den ändå ska stängas för att spara energi när det är mörkt.

Projektorn startar och stänger automatiskt av sig från Apple TVn och denna startar även upp ljudsystemet. Framöver ska jag utveckla det hela så att en del lampor släcks och några dimmas ner, om de är påslagna.
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…


Även om jag är ett stort fan av automagi ska man också kunna styra saker utan någon kunskap om hur huset "fungerar". Det innebär att det ibland krävs en "strömbrytare" för de vanligaste funktionerna. Efter att ha tittat på ett antal olika knappar fastnade jag för att testa Aqara tryckknappar med 2 vippor på.

I videon har jag kopplat ihop knappen med styrning av rullgardinen, och eftersom jag saknar sensorer som känner av om någonting är i vägen, låter jag Google Home uttala en liten varning innan jag drar ner den.

Just till rullgardinen som sitter vid dörren till uterummet finns det brytare på båda sidorna om dörren, på utsidan sitter en fysisk knapp kopplad direkt till styrenheten som i detta fall är en Shelly.
 
  • Gilla
one- och 1 till
  • Laddar…
Grusad yta förberedd för parkering med packningsmaskin i framkant, stenmjölshög och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har blivit dags att fortsätta med projektet för parkering/bilplats igen. Ytan har fått sätta sig sedan sensommaren och jag har nu jämnat ut och paddat några varv. Vi har tittat på byasten som vi funderar på att lägga där, men än så länge finns det möjlighet att ändra oss ;)

Men först ska stenmjölet som nu ligger på baksidan av huset tillbaks till framsidan och jämnas av och paddas.
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
316097
Home Assistant ❤️
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Miniväxthus över pallkragar i en trädgård, skyddande plantor mot småkyligt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välj en solig plats för dina odlingar. Check på den. Men så var det det där med vind och att det även om det är soligt är småkyligt här i Skåne. När vi på Jula såg vi att de sålde små miniväxthus, som egentligen är anpassade för pallkragar, för nästan inga pengar alls.

Vi får se hur länge som håller, jag är skeptisk.
 
Nyss skördad sparris på en vit tallrik, redo för årets första sparrismiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Humblebrag. Apropå trädgård och odling så såg jag för några dagar sedan att sparrisen hade börjat växa till sig. 2 dagar senare var den överväxt, men vi skördade och årets första sparrismiddag var ett mumsigt faktum.
 
  • Gilla
316097 och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]
Vi får se hur länge som håller, jag är skeptisk.
De har väl två års garanti ändå?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
De har väl två års garanti ändå?
Förvisso, men det är ju tråkigt att behöva byta ut dem. ;)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Nu är det frågestund! Är det någon som har erfarenhet av Swedoor Soft close kit till skjutdörrar?
I avsaknad på tips har jag beställt dessa, hoppas på leverans under nästa vecka. Återkommer med recension!
 
En full dammsugarpåse framför en grön soptunna, där bakom syns ett hus under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De senaste månaderna har jag funderat på vad det betyder när den röda lampan blinkar på centraldammsugaren. Så slog det mig att det kanske är dags att byta dammsugarpåse, vilket jag inte tror att jag har gjort sen jag installerade centraldammsugaren. Sagt och gjort, det var verkligen på tiden, det blev ganska många kilo!

Till mitt försvar ska jag ändå säga att byggdammsugaren har gått mycket och nu är det vanligtvis "Robert", dammsugarroboten, som städar ovanvåningen.
 
Drönarbild över hustak med öppna skorstenar där fåglar kan ta sig in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi skickade upp en drönare och tittade på hur fåglarna, se inlägg #568, kunde ta sig in genom skorstenen och ner till gästrummet. Jag är osäker på om det tidigare har legat ett skydd över dessa kanaler och att det har försvunnit nånstans.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bara att ta sig upp dit, det är ju ändå dags att måla plåten
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
De har väl två års garanti ändå?
nope, ett års garanti på jula.
 
Åsa Lund
Då får man läsa på om och hävda konsumentköplagen.
Tre års garanti, varav det tredje är det konsumenten som ska visa på varför varan är defekt. Innan dess är hela garantin tillverkarens.
Vissa butiker gör det lätt för sig gentemot internationella tillverkare, men i Sverige gäller svenska regler.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.