Köpte i vintras hus och gjorde självklart en besiktning. Vinden såg bra ut men idag när jag gick upp ser det ut som på bilden.
Har kollat taket och pappen under pannorna ser schysst ut. Under vinden är sovrum och badrum. Kan badrummet vara bovet och vad göra åt det?

Med vänlig hälsning Musse
 
  • Träbjälkar och takbrädor på en vind med tecken på mögel eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, verkar som fukt kommer underifrån. Bort med isolering och börja inspektera.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Under isolering
 
  • Inre takstruktur under isoleringsarbeten, synliga träbjälkar och en bit gul glasullsisolering i övre hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Näe under isoleringen hittar man ingenting.....

Jag skulle i första hand se till att badrummet har en fläkt som går forcerat när du duschar och på lågfart i alla andra lägen. Kanske en fukstyrd Pax kan vara något. Detta sagt under förutsättning att du har ett hus med självdrag - har du ftx får man väl tänka till en runda till.

En annan sak att kolla kan vara avluftning från avloppet, det brukar ju dyka upp på vinden i anslutning till badrummet. Kan det kanske sitta någon backventil där som hakat upp sig?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
A
Vilket väderstreck och var på vinden är det mögel?


Mitt på vinden?
Norra sidan sista facken?

Utöver detta så håller jag med @MathiasS kommentarer


EDIT:

Det är viktigt att kolla under isoleringen precis i övergången mellan innertaket och råsponten/väggarna så där inte finns glipor där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe under isoleringen hittar man ingenting.....

Jag skulle i första hand se till att badrummet har en fläkt som går forcerat när du duschar och på lågfart i alla andra lägen. Kanske en fukstyrd Pax kan vara något. Detta sagt under förutsättning att du har ett hus med självdrag - har du ftx får man väl tänka till en runda till.

En annan sak att kolla kan vara avluftning från avloppet, det brukar ju dyka upp på vinden i anslutning till badrummet. Kan det kanske sitta någon backventil där som hakat upp sig?
MathiasS MathiasS skrev:
Näe under isoleringen hittar man ingenting.....

Jag skulle i första hand se till att badrummet har en fläkt som går forcerat när du duschar och på lågfart i alla andra lägen. Kanske en fukstyrd Pax kan vara något. Detta sagt under förutsättning att du har ett hus med självdrag - har du ftx får man väl tänka till en runda till.

En annan sak att kolla kan vara avluftning från avloppet, det brukar ju dyka upp på vinden i anslutning till badrummet. Kan det kanske sitta någon backventil där som hakat upp sig?
Jag har en fuktstyrd fläkt som går en stund vid dusch men tycker bara den går en kort stund så byta ut den är kanske ett steg till en som går lite hela tiden också. Någon avluftare saknas helt dock.

Och huset har självdrag.
 
mathiash77 skrev:
Vilket väderstreck och var på vinden är det mögel?


Mitt på vinden?
Norra sidan sista facken?

Utöver detta så håller jag med @MathiasS kommentarer


EDIT:

Det är viktigt att kolla under isoleringen precis i övergången mellan innertaket och råsponten/väggarna så där inte finns glipor där.
Då ska jag kolla där också. Tack.

Möglet är i första facket vid luckan, norrsida
 
Vindsluckan? Ok, se till att den är TÄT då.

1. Bättre fläkt som också går hela tiden men på lägre fart.
2. Kolla avluftning
3. Vindsluckan.

Klart.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vindsluckan? Ok, se till att den är TÄT då.

1. Bättre fläkt som också går hela tiden men på lägre fart.
2. Kolla avluftning
3. Vindsluckan.

Klart.
Stort tack!

Möglet räcker att tvätta rent ordentligt med mögeltvätt?
 
Tvätta rent kan du göra om det känns bättre, det har ingen praktisk betydelse för påväxten. Mögel växer när det finns förutsättningar, när det inte längre finns så slutar det växa och möglet dör och torkar bort.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tvätta rent kan du göra om det känns bättre, det har ingen praktisk betydelse för påväxten. Mögel växer när det finns förutsättningar, när det inte längre finns så slutar det växa och möglet dör och torkar bort.
Tack!
 
A
Det är bra om du tvättar med mögeltvätt för att minska risken för återkommande tillväxt.

Vissa tider är ofta klimatet på vinden väldigt gynnsam för mögel (hög luftfuktighet och relativ låg temperatur) gör att fukten kondenserar ut lätt. Detta kan även ske vid kraftigt regn (luftfuktighet extremt hög tillfälligt).


Så tvätta med någon bra produkt.
Ett tips är att först tvätta med klorin (bleker mögel), därefter med något mögeldödande.
Försök göra detta när det är varmt ute så det kan torka ut på vinden.

Sätt sedan upp några rena brädor (referens) så ser du om möglet kommer tillbaka.

Finns även trådlösa fukt/temp loggers, kan vara bra att ha (regelbunden koll så att RF inte gör över 75% för ofta på vinden)...
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Hur ser ventilationen ut på vinden?

Öppet vid takfoten?

Öppet vid taknocken, under nockpannorna.

Den här vintern har haft ett klimat som accelererat mögelpåväxt.
 
mathiash77 skrev:
Det är bra om du tvättar med mögeltvätt för att minska risken för återkommande tillväxt.

Vissa tider är ofta klimatet på vinden väldigt gynnsam för mögel (hög luftfuktighet och relativ låg temperatur) gör att fukten kondenserar ut lätt. Detta kan även ske vid kraftigt regn (luftfuktighet extremt hög tillfälligt).


Så tvätta med någon bra produkt.
Ett tips är att först tvätta med klorin (bleker mögel), därefter med något mögeldödande.
Försök göra detta när det är varmt ute så det kan torka ut på vinden.

Sätt sedan upp några rena brädor (referens) så ser du om möglet kommer tillbaka.

Finns även trådlösa fukt/temp loggers, kan vara bra att ha (regelbunden koll så att RF inte gör över 75% för ofta på vinden)...
Stort tack
 
Hittade ett hål stort som en handflata på ett ställe i plasten under isoleringen. Kan vara en liten bov gissar jag på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.