Hej

Jag har äntligen fått .... ur och byggt min lilla frukostveranda med morgon/fm sol!

Påbörjad konstruktion av en frukostveranda med träreglar på markduk och stenplattor, bredvid ett hus och buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram för veranda under konstruktion bredvid en husvägg, med väv och stenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träbrädor ligger på en stenlagd uppfart, nära en trädgårdsräfsa, redo för bygget av en frukostveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljade träbrädor för byggprojekt, utspridda på en stenlagd yta, vid en trottoarkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träveranda med oljad däckyta och ofärdigt trästaket, intill stenlagd gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen byggd frukostveranda med trägolv och morgonsol, intill ett ljusblått hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen konstruerad träveranda intill ett hus med morgonsol, intill stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träveranda med morgonsol, intill en vit husvägg och ooljad trätrall med blomsterbuske i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd liten trädäckveranda i solen vid husvägg med inbyggd sittbänk och skuggor från träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd frukostveranda av oljad trätrall på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däcket ska också oljas in...

Jag har också planerat att bygga ett lågt bord med ben som går att fälla ihop. Bordsskivan kommer bestå av en 60x60 klinkerplatta.

Har även planer att bygga en blomlåda som kommer skapa lite insynsskydd... tanken är ngn form av klättrande blommor...

ngr tips på blommor som klättrar och som man kan plantera i krukor?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 11 till
  • Laddar…
Klematis är trevligt, men det finns många andra. Kika på Lidl denna vecka är mitt tips!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt 120 mm bred fasadpanel. Hyvlade sidan uppåt, borstad med sopborste. Den ohyvlade sidan är ej borstad utan "rå" efter eldandet. :)

Måtten är ca 3,6m x 1,5 m.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Bambu funkar i kruka och är vintergrön, ifall du kan tänka dig en växt som inte klättrar.
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Så jäkla fint det blev! Skulle så mycket vilja ha en fasad i shou sugi ban, med det får bli lite odlingslådor så småningom.
Vad borstade du med för borste? Typ piassava?
Klematis, murgröna är väl bra växter.
 
  • Gilla
Strulmaja och 1 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Så jäkla fint det blev! Skulle så mycket vilja ha en fasad i shou sugi ban, med det får bli lite odlingslådor så småningom.
Vad borstade du med för borste? Typ piassava?
Klematis, murgröna är väl bra växter.
Tack!

Ja, en piassava. Jag såg dock att det blev en del märken av kvaststråna... gick på ganska hårt...
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Va bra det blev! Blir sugen..
 
  • Gilla
Cusco och 1 till
  • Laddar…
Snyggt och roligt projekt som inte tar aplång tid att göra!

Kör på klematis, vinranka eller klätterros är mina tips.
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Bra jobbat! Fint att se en plats förvandlas till det bättre :)
Lycka till med fortsättningen. Skicka gärna uppdatering!

M magnusos skrev:
Hej

Jag har äntligen fått .... ur och byggt min lilla frukostveranda med morgon/fm sol!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Däcket ska också oljas in...

Jag har också planerat att bygga ett lågt bord med ben som går att fälla ihop. Bordsskivan kommer bestå av en 60x60 klinkerplatta.

Har även planer att bygga en blomlåda som kommer skapa lite insynsskydd... tanken är ngn form av klättrande blommor...

ngr tips på blommor som klättrar och som man kan plantera i krukor?
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Du bör inte ha klematis i kruka eftersom de är känsliga för nedfrysning. En högväxt bambu som prasslar i vinden ger både insynsskydd och vindskydd året om. Se tull att krukan är tillräckligt stor bara.
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
engs
Snyggt!

M magnusos skrev:
Däcket ska också oljas in...
Gör det att den inte sotar av sig, vilket jag antar är fallet annars?
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Klematis är trevligt, men det finns många andra. Kika på Lidl denna vecka är mitt tips!
M magnusos skrev:
Hej
M magnusos skrev:
Hej

Jag har äntligen fått .... ur och byggt min lilla frukostveranda med morgon/fm sol!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Däcket ska också oljas in...

Jag har också planerat att bygga ett lågt bord med ben som går att fälla ihop. Bordsskivan kommer bestå av en 60x60 klinkerplatta.

Har även planer att bygga en blomlåda som kommer skapa lite insynsskydd... tanken är ngn form av klättrande blommor...

ngr tips på blommor som klättrar och som man kan plantera i krukor?

Jag har äntligen fått .... ur och byggt min lilla frukostveranda med morgon/fm sol!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Däcket ska också oljas in...

Jag har också planerat att bygga ett lågt bord med ben som går att fälla ihop. Bordsskivan kommer bestå av en 60x60 klinkerplatta.

Har även planer att bygga en blomlåda som kommer skapa lite insynsskydd... tanken är ngn form av klättrande blommor...

ngr tips på blommor som klättrar och som man kan plantera i krukor?
Jag har hittat både clematis och kaprifol som är vintergröna vilket är extra trevligt innan de andra växterna kommer och de bildar ju skydd året om. Clematisen som jag köpte har inte så märkliga blommor och är långsamtväxande läste jag sen men kaprifol brukar kunna snabba på.
 
engs engs skrev:
Snyggt!



Gör det att den inte sotar av sig, vilket jag antar är fallet annars?
Ja, hoppas att inoljningen binder sotet till viss del iaf... behandlingen är väl egentligen tänkt på panel där man inte går eller sitter :) så det blir lite trial and error...
 
  • Gilla
aki300
  • Laddar…
M Maria Palm skrev:
Jag har hittat både clematis och kaprifol som är vintergröna vilket är extra trevligt innan de andra växterna kommer och de bildar ju skydd året om. Clematisen som jag köpte har inte så märkliga blommor och är långsamtväxande läste jag sen men kaprifol brukar kunna snabba på.
Svårt med växtvalet!! Lutar mer åt bambu just nu! Vill ha det så enkelt som möjligt! Men jag gissar att även bambun är frostkänslig i kruka....
 
Jättefint!
En fråga från en okunnig: har du ”bara” lagt allt löst på de plattorna som jag ser finns under, eller har du skruvat fast verandan någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.