Det är så klart ingenting nytt med att många har problem med varm övervåning under sommaren och det finns flera trådar så klart.

Men jag har lite funderingar eftersom jag inte riktigt förstår allt.

Vi tänker skaffa en rullgardin från Rollodin, en sådan som alltid är spänd för att ha på vårt takfönster.

Vi funderar också på att ha en takfläkt ovanför trappan som kanske kan trycka ned varmluft, vi har luft-luft värmepump på nedervåningen som har kylfunktion.

Vi tänker inte installera något stort på ovanvåning, kostar för mycket för ögonblicket...

Vi har tre sovrum samt ett "allrum" på ovanvåning och i sovrummen tänker vi ha golvfläktar som blåser på barnen.

Problemet är att vi kan inte ha takfönstret öppet under natten, om det skulle börja regna finns risken att det regnar in medan vi sover. Kan det finnas någon enkel kupa man kan installera över vårt gamla takfönster?

Jag har läst i ett äldre inlägg om att man kan ha paxfläkt i badrummet och tydligen ha dörrarna öppna till sovrum/badrum. Är det verkligen något som hjälper? Vi har paxfläkt i badrummet på övervåning.

Tacksam för lite input.


Takfönster på ett tegeltak med till synes stängt fönster och utan regnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfönster sett inifrån ett mörkt rum en regnig dag, problem med värmekontroll diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt allrum på övervåning med vitmålade väggar och snedtak, innehåller en pelarfläkt och en golvfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mja, ständigt öppet in till badrummet är en mindre bra idé av flera skäl. Inte minst för att all luft som förekommer i ett sådant utrymme inte direkt är vare sig frisk eller angenäm :poop:

Varsin fläkt samt öppna sidofönster låter väl som den enklaste lösningen. Att få tillräcklig cirkulation mellan våningarna kräver rejälare fläktar, det ska man nog inte hoppas för mycket på.

Och blir det helt hopplöst varmt i sommar så bädda upp på nedervåningen vetja.
 
Hur ser din planlösning ut? En portabel AC kan vara ens snabblösning. Så gjorde jag på övreplan och sen förstärkte med lite fläktar till varje rum för att blanda kalla och varma luften. Fungerar jättebra, men det kräver en viss planlösning ett fönster eller hål i väggen att ventilera ut varmluften.

Det är viktigt att rikta fläktar rätt annars fungerar dte inte.

Ritning av en övervåningsplanlösning som visar placering av en portabel AC och fläktar för luftcirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om jag har någon bild någonstans...
 
Tack för svar.
Sova på nedervåningen blir tyvärr trångt, tre av döttrarna har sovrum på ovanvåningen och inga lediga rum där nere.

Just nu är vi nog inne på en fläkt per rum och rullgardin på takfönster.

En portabel AC kräver i så fall att jag kopplar den till en ventil eller annat utlopp?

Har funderat på en sådan i varje rum men det kostar ju en slant och jag är osäker på hur man kopplar slangen på ett bra sätt, antar att jag får köpa längre slang för att koppla in till en ventil i väggen.
 
En dålig snabbskiss på planlösning.
Grovhandskissad planritning över en bostad med markerade rum såsom sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Just nu är vi nog inne på en fläkt per rum och rullgardin på takfönster.

Det är en av åtgärder, jag gör likadant. Problemet är att det är fortfarande för varm för att kunna sova om nätterna. Det är då en portabel AC gör resten.

En portabel AC kräver i så fall att jag kopplar den till en ventil eller annat utlopp?

Ja, jag har en lösning där man klistrar fast en strumpa över fönstrets öppning och därmed stänger ut all luft som ev. kan komma in.

https://se.trotec.com/produkter-och...behoer-allmaent/foenstertaetning/airlock-100/

Problemet för dig är placering av AC då både rummen ska kylas och samt hur slangen ska kopplas.


Har funderat på en sådan i varje rum men det kostar ju en slant och jag är osäker på hur man kopplar slangen på ett bra sätt, antar att jag får köpa längre slang för att koppla in till en ventil i väggen.

Att ha en sån i varje rum är nog inget bra idé heller då varje aggregat slungar ut en 150m³/h (mitt aggregat) mindre luft i huset och då måste jag har ett fönster öppen på nedreplan för att suga in ny luft. Inte effektivt men det fungerar för oss då luften sugs från svala sidan av huset. Så om du har 3-4 stycken på VP2. då blir det ett rejält undertryck trots öppet fönster fönste. Spotnant tror jag att du kan ha två st (<3kW)) mindre som blåser år vardera håll, alt ha en större med oscillerande funktion (>4kW, men dem är stora ) och förstäker luftspridning med pelarfläkt till varje rum (pelafläkt slungar mindre luft, men är kompakt). Frågan är hur du ska montera slangen. Genom takfönstret med slang och sturmpa går nog men slangen som kommer med är ca 1,5 m. Då får du ställa AC på en pedistal på något sätt. Sen bör du inte förlänga slangen pga. ökad trycfall. (sug genom en 20 cm vattenslang och 3 meter vatten så förstår du du vad jag menar). Sen... om det regnar... då fan blir det problem.

Du kan alternativt borra ett hål i väggen och trä slangen därigenom.


Men det kräver lite jobb och lite kunkskap och verktyg. Jag är på G att göra det, men saknar vettiga komponenter. När jag är klar ska jag lägga upp ett avsnitt.
 
Jag köpte två såna här förra året https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu
Det är otroligt skönt. Kyler ner hela sovrumsdelen av huset utan problem.
Slangen hänger man bara ut genom fönstret. Den är lite avsmalnande så man kan dra igen fönstret ganska mycket, tillräckligt för att inte våra innekatter ska kunna ta sig ut.

De låter dock ganska mycket så vi har inte haft igång de under natten, men det behövs inte heller eftersom man får ner temperaturen innan man går och lägger sig.
 
  • Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
När ni är hemma och vakna så kan ni ha takfönstret öppet. När ni sedan lägger er så kan åtminstone takfönstret vara öppet i första hacket. Utan att det riskerar att regna in.

Vi brukar även ha ytterdörr och altandörr öppna en stund på kvällen för att kyla ut huset lite bättre.
 
Det finns inga genvägar till aktiv kylning. Det är en split-anläggning som kyler luften inne. Kall luft sjunker vilket gör att du inte kan få upp kylan från nedervåningen.

på din planlösning ser det ut som att du med klok placering och eventuell komplettering med fläktar kan kyla alla tre sovrummen med en AC.

Har ni behov av värme så köp en LVP annars en ren AC.

Portabla är i stort sett punktkyla för stunden och är dålig ekonomi / effekt i dem.

Allt annat samma så får du använda vädring med korsdrag så snart utetemperaturen är lägre än inne plus förhindra värmeinstrålning.
 
Våran lösning när det är olidligt varmt.
Dagtid: Dra för rullgardiner och stäng fönster och dörrar, vill ju inte få in varmluft.
Är det svalare ute än inne öppnar vi på skuggsidan.
Kväll/natt: Öppna allt som vara går att öppna, så länge som möjligt! :crysmile:
 
  • Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
F fredl skrev:
Det finns inga genvägar till aktiv kylning. Det är en split-anläggning som kyler luften inne. Kall luft sjunker vilket gör att du inte kan få upp kylan från nedervåningen.

på din planlösning ser det ut som att du med klok placering och eventuell komplettering med fläktar kan kyla alla tre sovrummen med en AC.

Har ni behov av värme så köp en LVP annars en ren AC.

Portabla är i stort sett punktkyla för stunden och är dålig ekonomi / effekt i dem.

Allt annat samma så får du använda vädring med korsdrag så snart utetemperaturen är lägre än inne plus förhindra värmeinstrålning.
Jag håller med om det, men det gäller i längden och man får mindre pull och bök med att öppna vädra koppla etc. Jag har absolut inget behov för en LLVP på övervåningen och nöjer mig med en portabel AC. Då jag bara behöver kyla i 2-3 månader. Det kostade mig 250:- för den 2 månader. Jag körde från 14-10. varje dag och hade en temp på 3-4 °C lägre än lufttemperaturen då kroppen känner en lägre temp, dvs kyla... annars blir man förkyld om det kyls för mycket =). Det som bränner energi är om lufttemperaturen är säg, 30 °C, och ska kyla till 22°C. Då hade räkningen lätt hamna på dubbla om inte mer. Så det är en ren myt om att små AC kostar eller AC i huvudtaget.

Ni får rätta mig om jag har fel, en on/off kompressor ska väl max jobba 30% av en tid. intermittentfaktor? e.g. 3 min ON och 7 min OFF. Jobbar den mer, ska man justera temperaturen alternativt köpa en större AC. Jag vet att den inte ska jobba mer än 50% av tiden.
 
Jag provade massa fullösningar och portabel AC på vår övervåning men inget funkade för oss till en rimlig peng. Till sist satte vi in en llvp och jag är så nöjd med detta val. Så korkad man känner sig när man inte gjorde det direkt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag stänger allt och kör LLVP både uppe och nere, hade portabel ac i gamla huset men skulle aldrig köpa det igen med tanke på komfort och smidighet. Kostnaden är försumbar i sammanhanget.
 
rullgardin är en bra lösning. men istället för att försöka använda en massa onödig teknik och göra en enkel situation onödigt komplicerad - när blir det varmt, öppna fönster och använd korsdrag. det brukar inte blir särskilt varmt när det regnar, då kan du stänga.. och om det regnar in lite grand är det väl inte hela världen.
 
LLVP kräver lite tid och planering då alla har olika förutsättningar. Kolla upp multisplit. Jag ska byta min LLVP till en multisplit i framtiden då efter 3 år inser att en multisplit är bättre utifrån "mina" förutsättningar.

Då TS behöver lösa ett problem i sommar då är portabel AC den bästa lösningen, visst det kostar 3-5000. Kolla begagnad portabel AC går på <3000:-ish

Under tiden kan TS tänka på att skaffa en LLVP singel eller duo efter behålla en portabel AC. Att säga LLVP är den bästa lösningen... nej, det beror helt på förutsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.