F falkn skrev:
Idag kom 130 lpm eksockel (12x43) i fallande längder. Såg väldigt fina ut och kommer behandlas med Osmo 3041 x2 likt golvet. Siktar på att lista klart kök och vardagsrum i slutet på veckan så vi kan flytta ner soffa och matbord i helgen.

[bild]

Håller på och pillar lite i badrummet. Fick kompletteringsbeställa 2 plattor. Behöver egentligen bara en till inklädnaden för WC, men är inte nöjd med en av plattorna jag kapat upp till fönsterväggen så gör nog om den också. Skulle dock ta 2-3 veckor att få hem dem så badrummet läggs snart på is igen..

Fick wc-fixturen monterad igår och satte framsidan idag (Jackon våtrumsskiva 30 mm). Har även kopplat in och provat funktionen på den.

[bild]

Elektrikern var här idag också och kopplade in hörnboxar i köket samt driftade badrum (-handdukstork) och det blå rummet. Skönt att ha ström överallt nu.

Planen för resten av veckan är att göra klart WC-inklädnaden, foga hallgolvet och sätta golvsockel där golven är klara. Sen blir det förmodligen att börja lägga fiskben i blå rummet också.
Hej,
Snyggt jobbat? Blev nyfiken på vart den obehandlade eksockeln kommer ifrån, samt pris?
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Snyggt jobbat? Blev nyfiken på vart den obehandlade eksockeln kommer ifrån, samt pris?
Jag beställde från Calexicowood.se. De säljer mycket virke till snickeri bl.a. Jag beställde fiskbensparkett av dem när jag renoverade vår lägenhet. Tror det var ca 38 kr/lpm + frakt.
 
Hallgolv fogat. Marmorvit från Kiilto.

Nyfogat hallgolv med marmorvit kakel bredvid ett träparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Så grymt fint allt blir! Fiskbensparketten, marmorn i hall och fönster, bänkskivor och stänkskydd, spottar i kök, blandare, osv. Allting helt i min smak. Kul att se någon som renoverar och löper linan ut så att säga!
 
  • Gilla
Tom of Åland
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Så grymt fint allt blir! Fiskbensparketten, marmorn i hall och fönster, bänkskivor och stänkskydd, spottar i kök, blandare, osv. Allting helt i min smak. Kul att se någon som renoverar och löper linan ut så att säga!
Tack! Kul att höra :)
 
Jag är lite nyfiken på golvet, och främst slipning och behandling. Håller själv på att limma dryga 100 kvm fiskben i ett nybygge (finns en tråd om detta på forumet). Inom en inte allt lång framtid är det dags för slipning och behandling med hårdvaxolja.

Gjorde du dessa moment själv? Om så, vad körde du för slip? Hur bökigt var det att behandla med hårdvax? Några tips till en nybörjare?

Många tack på förhand!
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag är lite nyfiken på golvet, och främst slipning och behandling. Håller själv på att limma dryga 100 kvm fiskben i ett nybygge (finns en tråd om detta på forumet). Inom en inte allt lång framtid är det dags för slipning och behandling med hårdvaxolja.

Gjorde du dessa moment själv? Om så, vad körde du för slip? Hur bökigt var det att behandla med hårdvax? Några tips till en nybörjare?

Många tack på förhand!
Jag brukar köpa in slipning och gjorde så nu också. Betalade 95 kr/m2 inkl. moms efter ROT så det är knappt lönt att göra det själv. Tog dem knappt 2 dagar att slipa dessa första 60 m2. Jag hade rekommenderat att köpa in tjänsten om man inte slipat själv tidigare.

Hårdvaxoljan är väldigt enkel att applicera. Kan göras på mängder av sätt. Pensel brukar dock bli randigt just när man har fiskben. Nog bättre på ett plankgolv där allt går på samma håll. Bäst är såklart en polermaskin, men jag gjorde det för hand nu. Vardagsrummet är ju rätt stort så det tog några timmar x2, men mindre ytor går väldigt fort. Köp billiga mikrofiberdukar att använda. Ska det färgas in mycket med en väldigt pigmenterad olja eller oljebets så är nog polermaskin att rekommendera om det ska bli jämnt.

Hårdvaxoljan är väldigt dryg. Polera in det tills ytan är glansig och har sugit jämnt, men inte har något överskott. Jag brukar gå runt och göra fris och lisband först sedan ta resten. Enklast är att gå längs med plogarna och ta 2 plogar i bredd åt gången eller liknande. Torktid ca 24h mellan strykningar, lite beroende på temperatur och luftfuktighet. Ett tips är att beställa oljan från Tyskland, betydligt billigare om man ska ha några liter.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hur bökigt var det att behandla med hårdvax? Några tips till en nybörjare?
Jag fick tips från min färghandel att använda Herdins Snappy för att stryka på hårdvaxolja (https://herdins.se/produkt/herdins-snappy/). Jag gjorde iofs bara köksbänkar, men det var ett smidigt verktyg för hårdvaxolja.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Jag fick tips från min färghandel att använda Herdins Snappy för att stryka på hårdvaxolja ([länk]). Jag gjorde iofs bara köksbänkar, men det var ett smidigt verktyg för hårdvaxolja.
Funkar säkert jättebra. Det är som sagt ganska förlåtande. Det som är viktigt innan behandling, men efter slipning, är att våttorka golvet ordentligt. Gärna mer än en gång. Då suger det jämnare. Man kan sen slipa av lätt med typ 500 korn mellan strykningarna. Risken är dock att det blir ganska halt då.

Börjar spika list nu. Matchar ganska bra.

Nyslipat fiskbensparkettgolv i ett ljust rum, väntar på efterbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 3 till
  • Laddar…
Är det vattenburen värme ni satt in?
Tänkte ang fönster osv, menar att fiskben passar så nice in i 70's concept det blir rätt skimmer och ljus som det var tänkt från början....en sak som många gör är att sätta 0502y fönster när man börjar renovera...det har jag svårt för.....känns lite synd....men ser att du satt mörkare karmar..?
 
tarsson tarsson skrev:
Är det vattenburen värme ni satt in?
Tänkte ang fönster osv, menar att fiskben passar så nice in i 70's concept det blir rätt skimmer och ljus som det var tänkt från början....en sak som många gör är att sätta 0502y fönster när man börjar renovera...det har jag svårt för.....känns lite synd....men ser att du satt mörkare karmar..?
tarsson tarsson skrev:
Är det vattenburen värme ni satt in?
Tänkte ang fönster osv, menar att fiskben passar så nice in i 70's concept det blir rätt skimmer och ljus som det var tänkt från början....en sak som många gör är att sätta 0502y fönster när man börjar renovera...det har jag svårt för.....känns lite synd....men ser att du satt mörkare karmar..?
Ja, den är vattenburen. Här stod en luft-/vattenvärmepump när vi flyttade in som är från runt 2012-2013 och det har varit vattenburen värme från början. Ursprungligen med oljepanna och luft-/vattenvärmepump som stöd. Dock har vi bytt ut hela värmesystemet från pannan och satt nya radiatorer (Thermopanel V4). Kör vidare på den värmepumpen så länge den håller, ska dock flytta utedelen då den nu står mitt på altanen.

Håller med gällande S 0502-Y på fönster och andra snickerier, man gör det lite lätt för sig. Ser ofta för jävligt ut. Våra fönster är svarta både in- och utvändigt (RAL 9017).
 
Redigerat:
Ja jag följer denna tråd med intresse då vi precis flyttat in i en villa från 1968...typ det mesta original.....tom elradiatorer...!

En tillbyggnad som är yngre....men den är väl skammfläcken på huset haha....

Rätt sugen på fiskben oxå...du har säkert svarat ang detta innan i tråd men har du betong bjälklag? Hur monterar du i detta?
 
tarsson tarsson skrev:
Ja jag följer denna tråd med intresse då vi precis flyttat in i en villa från 1968...typ det mesta original.....tom elradiatorer...!

En tillbyggnad som är yngre....men den är väl skammfläcken på huset haha....

Rätt sugen på fiskben oxå...du har säkert svarat ang detta innan i tråd men har du betong bjälklag? Hur monterar du i detta?
Jag har träbjälklag med råspont på samt tjockare masonit ovanpå det (11 mm). Har skjutit fiskbenen genom detta. På vissa delar låg det klinker så då rök masoniten vid rivning. Där har jag byggt upp med 12 mm plywood. Skjuter med 45 mm dyckert.
 
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
Jes misstänkte nästan detta...!
Blir så mkt jobb i betong.....gillar inte idé med limma....efter jag sett hur det kan gå...! Men även då om det är uppvärmt plan under ...
 
Flyttat ner matsalsmöblemang nu, en liten milstolpe :)

Matsalsrum med fiskbensparkett och svart matsalsbord med stolar, geometrisk matta och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även börjat lägga fiskben i blå rummet, men lösfjädrarna tog slut. Får köpa mer 4 mm plywood imorgon. Detta rummet går nog rätt snabbt. Bör vara klart till nästa helg.

Pågående läggning av fiskbensparkett med omonterade plywoodplankor och verktyg på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade fördelarskåpet till badrummet på plan 2 provisoriskt tidigare i veckan. Innan matades gamla badrummet där uppe direkt från sticken på fördelaren där nere istället för på stamledningen. Detta innebar att jag inte hade plats att ansluta tappställen där nere. Har nu kopplat om så jag kunde ansluta allt vatten i badrummet där nere och fixera fördelarna.

Det är 20 mm slang inkommande här som sen matar vidare med 20 mm upp till fördelarskåpet på plan 2. Alla stick är 16 slang. Pushfitfördelare med avstängning på alla stick.

Installation av fördelarskåp och rörsystem på marmorgolv i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kör som bekant LK:s pushfit dosor överallt. Har takdusch från Tapwell sen och de har anslutningskopplingar som blandarfäste som passar i LK:s dosor. Behöver dock komplettera med stödhylsor då blandaren är rätt tung. Får bli i veckan.

En liten listbild nedan med. Får lasera trösklarna svarta. Skär sig duktigt mot eken. Blir en ekfärgad mjukfog mot tröskeln sen bara.
 
  • Fiskbensparkett som läggs i ett blått rum med en vit och svart vas på fönsterbrädan, radiator och limtub på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J!M och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.