Hej!
Robotgräsklippare blir allt vanligare. Tyvärr ökar också fallen av svårt skadade igelkottar. Låt inte klipparen gå på kvällar och nätter när kottarna är aktiva. Om det är en mamma som skadas dör ev ungar av svält.
 
  • Arg
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Hu, trodde denna diskussion hade upphört. I andra forum raderas igelkottinlägg fortare än kvickt, då diskussionen blir oändlig med två läger som "attackerar" varandra.
 
  • Arg
ARJU
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hu, trodde denna diskussion hade upphört. I andra forum raderas igelkottinlägg fortare än kvickt, då diskussionen blir oändlig med två läger som "attackerar" varandra.
Varför attackera varandra? Det är inte heller något att diskutera, eftersom det är ett faktum.
 
  • Arg
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Jag ifrågasätter inte att det är så, men finns det några pålitliga fakta om omfattningen? Om jag hade skalperat en igelkott skulle jag nog inte anmäla det till någon myndighet direkt. Att det kan hända är säkert sant, men är det ett reellt hot mot kottarna, eller något som mest låter läskigt.
 
Hep Hep skrev:
Jag ifrågasätter inte att det är så, men finns det några pålitliga fakta om omfattningen? Om jag hade skalperat en igelkott skulle jag nog inte anmäla det till någon myndighet direkt. Att det kan hända är säkert sant, men är det ett reellt hot mot kottarna, eller något som mest låter läskigt.
Såvitt jag vet är det veterinärerna som slagit larm. Hemskt för djuren, men även för den som orsakat det hela och måste hantera situationen. Ännu värre om barn får se eländet.
 
  • Arg
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon dokumentation på vilken klippare som orsakat skadorna?
Hade varit intressant att se om Husqvarna och de andra med knivar som viker sig är snällare (hoppas det)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag känner ett flertal som äger robotklippare och ingen av dem har någon gång träffat på någon igelkott som skadats av knivarna. Därför undra jag liksom @Hep över omfattningen eller det enbart är en skröna som vandrar runt år efter år.
Om det nu sker, måste det också vara en stor skillnad på klippare med stor kniv, än små vikbara rakblad.
images
1_blade-600x600.jpg
 
https://support.gardsman.se/hc/sv/a...-igelkottar-bli-skadade-av-robotgräsklippare-

"Då och då hör vi talas om igelkottar som blivit skadade av robotgräsklippare. Vi har därför satt ihop några frågor och svar.


008nf282.jpg


Hur kan jag undvika att skada igelkottar?


Om du bor i ett område där det finns igelkottar är den bästa rekommendationen att låta robotgräsklipparen arbeta dagtid. Igelkottar är aktiva vid gryning och skymning.


Vilken robotgräsklippare ska jag välja för att minimera risken att skada igelkottar?


Alla Husqvarnas robotgräsklippare har lättviktsblad som viker undan. Flera andra varumärken har fasta knivblad som kräver högre motstånd innan de stannar. Med över 20 års erfarenhet är Husqvarna övertygade om att risken för skador är högre med fasta knivblad än med lättviktsblad.


Vad gör Husqvarna för att skydda igelkottar?


Säkerhet är jätteviktigt för Husqvarna och de arbetar ständigt för att förbättra produkterna. Just nu testar de olika metoder, med bland annat sensorer och kameror, för att robotgräsklipparna ska kunna upptäcka igelkottar som kommer i vägen.


Dessutom är de aktiva i European Garden Machinery Federation där de driver denna fråga på europeisk nivå.
 
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Ok, nu har jag googlat både på skalperade kottar och på hur klipparna är byggda. Problemet verkar inte vara stort, utan det finns några bilder som figurerat på flera olika redaktioner. Men oavsett det, så är det ju bra om det går att undvika. Det gör det sån tur var. Den typen av husqvarnaklippare som går här på tomten klarar helt enkelt inte av att ge de skadorna som jag lyckats googla fram.

Så rådet borde nog vara: Om du bor i ett område där det brukar finnas igelkottar och har en klippare med fasta knivar bör du stänga av den nattetid. Om inte kan du sova gott och fokusera på att rädda världen på andra sätt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Finns det någon dokumentation på vilken klippare som orsakat skadorna?
Hade varit intressant att se om Husqvarna och de andra med knivar som viker sig är snällare (hoppas det)
Det hoppas jag också, men om man inte är säker, så är det enklast att klippa på dagtid. Då har man gjort vad man kunnat för att undvika plågsamma olyckor.
 
H Hella1 skrev:
Det hoppas jag också, men om man inte är säker, så är det enklast att klippa på dagtid. Då har man gjort vad man kunnat för att undvika plågsamma olyckor.
Dagtid har vi både barn och hundar i trädgården så det undviker jag helst.
 
Hep Hep skrev:
Ok, nu har jag googlat både på skalperade kottar och på hur klipparna är byggda. Problemet verkar inte vara stort, utan det finns några bilder som figurerat på flera olika redaktioner. Men oavsett det, så är det ju bra om det går att undvika. Det gör det sån tur var. Den typen av husqvarnaklippare som går här på tomten klarar helt enkelt inte av att ge de skadorna som jag lyckats googla fram.

Så rådet borde nog vara: Om du bor i ett område där det brukar finnas igelkottar och har en klippare med fasta knivar bör du stänga av den nattetid. Om inte kan du sova gott och fokusera på att rädda världen på andra sätt.
Om inte = om du inte har en klippare m fasta knivar? Om inte = om du inte stänger av klipparen m fasta knivar på natten? Vet inte vilket du menar. Man kan fokusera på att ”rädda världen”på flera sätt. Att bry sig om en urgammal art och på enkelt vis skydda den från lidande och död är inget man behöver ställa mot andra goda initiativ. Det är faktisk möjligt att bidra positivt på flera områden.
 
Jag klipper enbart dagtid då jag inte är övertygad om att min klippare inte kan undvika att klippa en kotte. Med tanke på dess styrka och förmåga att åka både här och där, så tror jag allt att en liten kotte lär kunna hamna under och bli skadad.

Jag har också barn i trädgården på dagtid (inte ständigt, men ibland. Antingen är jag med dom och kan ha koll, eller så stoppar jag helt enkelt klipparen den stund det rör sig om. Barnen röjer inte runt där under dygnets alla ljusa timmar, så det finns utrymme för alla att ockupera gräsmattan. Det, och så även att jag har lärt dom att gräsklipparen absolut inte är en leksak och att man håller sig undan om den trots allt skulle komma åkandes.
 
  • Älska
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror mörkertalet är stort. Antagligen får ett fåtal kottar komma till veterinären. En del kanske blir ihjälslagna eller tvingas leva vidare utan hjälp med skadorna. Att man skadat ett djur illa kan vara något man bara vill glömma och inte har lust att basunera ut till alla som orkar höra på.
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.