Hej alla!
Finns garanterat svar på mina frågor i alla olika trådar om altanbyggen men känner att som nybörjaren jag är vill jag gärna göra en egen tråd!

Det är som så att jag ska bygga min första altan.

Tanken är att den ska bli cirka 5 meter bred och 3,3 meter djup.
Höjden blir runt omkring 50cm.

Idag finns det endast en trappa vid huset vilket känns väldigt tomt. och därför har vi nu beslutat att bygga altan här. dels för att få en altan i östläge för morgonsol men även lite skugga på eftermiddagen!

Utomhusvy med befintlig liten trappa till husdörr och gräsmatta där ny altan planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man på bilden vart jag tänkt.

Dessa 5 meter är mätt från cirka 1 dm ifrån stupröret bort till vänster yttre dörrfoder.

Min tanke är att köra 4 eller 5 plintar..
Kollade lite på Svenska trä. deras Lathund.

Och kör man med 45x170 C24 så klarar man sig med ett plintavstånd på 1,28m. och kör jag 4 plintar blir det ju ca 1,24.
Så då är det ju safe?
Jag vill helst slippa gräva ner för många plintar. kan vara att det behöver bli 5 plintar dock. då avloppet går ut någonstans vid fönster/dörr och bort till brunnen ungefär där jag står.


De funderingar jag har. tänkt fästa den inre bärlinan i väggen.
Hur vet man vad man träffar?
Är det bara att kolla var övriga spikar sitter och då anta att det är en regel där bakom?

Vad behöver jag för grovlek på spikregel? heter det så?
Och vad bör cc vara där isåfall?

Tänkt köra med 28x120mm trall.

Är det något speciellt jag ska tänka på?
Något jag glömt här i mina tankar?

Tänkt lägga markduk och grus sen som marktäcke under altanen.

Bor i Blekinge så är mer eller mindre ingen frost i marken längre haha. så tänker att 50cm plint bör räcka?

Mvh Robin
 
4 plintar för yttre bärlinan räcker, men eftersom djupet är 3,3m så behöver du ha en bärlina i mitten också.
170mm bärlinor och 145mm golvreglar (det du kallar spikregel) hade jag kört.

Om du vill klä in det hela med en kjol så man inte ser plintarna så kan du ha ett överhäng på golvreglarna så yttre bärlinan hamnar några cm in.
 
maah maah skrev:
4 plintar för yttre bärlinan räcker, men eftersom djupet är 3,3m så behöver du ha en bärlina i mitten också.
170mm bärlinor och 145mm golvreglar (det du kallar spikregel) hade jag kört.

Om du vill klä in det hela med en kjol så man inte ser plintarna så kan du ha ett överhäng på golvreglarna så yttre bärlinan hamnar några cm in.
Tack för svar!
Så med andra ord totalt 8 plintar?
4 per bärlina.

Kollade lite på byggmax olika guider. där kör de med 95x95mm stolpar från plintarna som sedan bärlinan skruvas i.
Det kan väl vara rätt metod att ta till även här?

För har förstått att golvreglarna ska skruvas med balkskor i den inre bärlinan och yttre kan den skruvas igenom bärlinan in i golvregeln.


Eller är det meningen att golvreglarna ska vila på bärlinan?
För verka vara olika metoder beroende på vilket guide man kollar!
 
Alltså den här konstruktionen hade jag tänkt mig.
16_.jpg
 
Normalt lägger man golvreglarna på bärlinan. Längst in mot fasaden kan bärlinan sättas i samma höjd som golvreglarna för att minska totala bygghöjden. Annars är det risk att altangolvet hamna över dörrar mm. Längst ut blir det snyggast att lägga bärlina i samma höjd som golvreglarna så att man slipper se ändträt.

Kolla så att du har något att skruva fast bärlinan i i huset. Det behöver vara någon form av regel i väggen som klarar att bära konstruktionen. Det bästa är om du kan skruva i syllen. Sätt en distanskloss mot fasaden så att du minskar fuktbelastningen. Om du sätter bärlinan i samma höjd som golvreglarna kan den vara av samma dimension. Sätter du den under kan den vara klenare. Eftersom den sitter i fasaden får du så många upplag som du sätter skruvar.

Tänk igenom redan nu hur du ska ha med räcke. Kan du låta stolparna fortsätta upp genom däcket och hela vägen och bli en del av räcket blir det väldigt stadigt.

Du har tänkt rätt med skruvarna och balkskorna
 
  • Gilla
Martin1983 och 1 till
  • Laddar…
J
A amoreex skrev:
Alltså den här konstruktionen hade jag tänkt mig.
[bild]
Jacka ur 95 stolparna så bärlinorna vilar på trät och inte enbart skruven, tar inte många minuter extra. Och flytta in yttersta plintraden 20-30cm och kör med lite överhäng så slipper du vara suuupernoga vid mätningen och placeringen av plintarna!
 
Ja okej!
Men då bör det funka att köra en sådan konstruktion på min senaste bild?
Där den bittre bärlinan ligger under golvreglarna?
För att trycka de uppåt liksom.

Jag tittade lite på panelen, panelen sitter ju spikad på ett ställe. bör man kunna anta att där är en regel som går att nyttja då?

Tanken är att låta de yttre stolparna fortsätta upp för att nyttja dessa till räcke.

Men då blir det ju dock att räcket inte hamnar helt i ytterkant av altanen om man ser på bilden. då hamnar de ju cirka 45mm in om man gör ett kryssräcke?
 
J JFreemountain skrev:
Jacka ur 95 stolparna så bärlinorna vilar på trät och inte enbart skruven, tar inte många minuter extra. Och flytta in yttersta plintraden 20-30cm och kör med lite överhäng så slipper du vara suuupernoga vid mätningen och placeringen av plintarna!
Det var min tanke lite att jacka, dels för att underlätta med räcke som jag skrev i min kommentar precis innan ditt svar.

Blir det verkligen bra att köra med överhäng?
Speciellt då jag tänkt nyttja stolparna till räcke.
 
J
A amoreex skrev:
Det var min tanke lite att jacka, dels för att underlätta med räcke som jag skrev i min kommentar precis innan ditt svar.

Blir det verkligen bra att köra med överhäng?
Speciellt då jag tänkt nyttja stolparna till räcke.
Kör du lite överhäng på både djupet och bredden så har du mycket tid vunnet enligt mig! Den 95biten du kapar av kan du ju sedan sätta i den yttre regeln med försänkta franska skruv. Blir det inte bra direkt så kör en diagonal bräda under trallen som stöttning!
 
J
A amoreex skrev:
Det var min tanke lite att jacka, dels för att underlätta med räcke som jag skrev i min kommentar precis innan ditt svar.

Blir det verkligen bra att köra med överhäng?
Speciellt då jag tänkt nyttja stolparna till räcke.
En 45 regel utanpå så har du färdigt för kjol sedan!
 
  • Träkonstruktion av altan med stolpar, bjälkar och påbörjad kjolstödning, samt byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja okej!
Jag får se hur jag gör :)

Lite nervöst att påbörja då jag aldrig gjort något sånt här..
Men det ska väl gå att reda ut..
Får börja med att gräva för plintar iallafall...
Sen lyckas lösa bärlinan i väggen. när de två momenten är färdiga bör det ju gå rätt så bra!
 
Man kan göra på många olika sett som du kanske märker av svaren :)
Det är inte så mycket som kan bli fel som inte går att rätta till så det är bara att köra på!

Och glöm inte att uppdatera här med bilder så vi får se framstegen
 
maah maah skrev:
Man kan göra på många olika sett som du kanske märker av svaren :)
Det är inte så mycket som kan bli fel som inte går att rätta till så det är bara att köra på!

Och glöm inte att uppdatera här med bilder så vi får se framstegen
får bli att göra så helt enkelt!
Tänkte plocka bort gamla trappen som står lös.
Och kapa bort en bit panel för att se hur det ser ut..
Såg att den nedre spikraden är för högt upp nämligen.
Så kanske behöver köra plintar...
Om jag ej kan hitta syll längre ner.

Självklart får jag uppdatera! :)
 
A amoreex skrev:
Jag tittade lite på panelen, panelen sitter ju spikad på ett ställe. bör man kunna anta att där är en regel som går att nyttja då?
Det beror på hur din panel sitter fast. Antingen så är den spikad direkt i stommen på huset utan vidare luftspalt eller så har du en nyare konstruktion där det sitter läkt åt två håll som under tegelpannor. Den senare varianten håller inte för att hänga en altan i.
 
T toolman77 skrev:
Det beror på hur din panel sitter fast. Antingen så är den spikad direkt i stommen på huset utan vidare luftspalt eller så har du en nyare konstruktion där det sitter läkt åt två håll som under tegelpannor. Den senare varianten håller inte för att hänga en altan i.
Ja okej!
Huset är byggt 1990 av sävsjö trähus! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.