A
Hur ser golvet ut under bänken när den isf är borta?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
De föremål du nämner är specifikt uppräknade i lagparagrafen som undantag.
Köksskåp är väl inte uppräknade i lagparagrafen, ingår inte de då?
 
Byggnadstillbehör
Byggnadstillbehör är föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren, och som är ägnade för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det ska finnas en ändamåls- eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Föremålet ska normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten. Säljaren måste naturligtvis också äga föremålet (och inte till exempel ha hyrt det).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Köksskåp är väl inte uppräknade i lagparagrafen, ingår inte de då?
De är för stadigvarande bruk och fast anbragda.
 
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Verkar vara en riktig jeppe. Kolla om han tagit med sig all isolering på vinden också.

Edit: Troligtvis är han dock inte dum i huvudet utan har någon form av relation eller stolthet till köksön för han gjort den själv. Jag själv har en rejäl arbetsbänk som kanske är värd 1000 kr men skulle nog inte släppa den för under 10,000 ändå för den har min pappa byggt åt mig. Känns väldigt olyckligt detta. Jag skulle nog sagt åt honom att ta med den så fixar ni en egen ö istället så kanske han förstår det orimliga.
 
  • Haha
  • Gilla
undine och 3 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
De är för stadigvarande bruk och fast anbragda.
En specialbyggd köksö torde väl också vara för stadigvarande bruk?
 
  • Gilla
undine och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte sett hur det ser ut men det låter onekligen som att den har en stadigvarande funktion i huset och är byggd för att vara permanent där, oavsett om den sitter fast eller ej. Precis som en tvättmaskin.

Vad säger mäklaren?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
En specialbyggd köksö torde väl också vara för stadigvarande bruk?
Det är inte alls orimligt. Men rättspraxis har visat att den också ska vara fast anbragd. Om du tex specialbeställer/bygger en soffa för att passa exakt är den lös egendom. Är den däremot platsbyggd är det byggnadstillbehör. Det är en generell gränsdragning, förmodligen också applicerbart i detta fall men man kan ju inte vara hundra.
 
M Manfreds skrev:
Det är inte alls orimligt. Men rättspraxis har visat att den också ska vara fast anbragd. Om du tex specialbeställer/bygger en soffa för att passa exakt är den lös egendom. Är den däremot platsbyggd är det byggnadstillbehör. Det är en generell gränsdragning, förmodligen också applicerbart i detta fall men man kan ju inte vara hundra.
En soffa hör ju dock inte normalt till byggnadstillbehör, det gör ju köksskåp
 
Violina Violina skrev:
En soffa hör ju dock inte normalt till byggnadstillbehör, det gör ju köksskåp
Det beror på. Det finns situationer där soffor kan vara byggnadstillbehör och där de inte är. Likadant med skåp. Exempelvis kanske du har låtit bygga ett vitrinskåp i exakt samma stil som köket fast fristående = lös egendom. Gör samma vitrinskåp platsbyggt = byggnadstillbehör.

Men tycker att en köksö är långt i från solklart byggnadstillbehör, det får nog bedömas från fall till fall. Skulle tippa på att det vanligaste är att det är byggnadstillbehör.
 
H hempularen skrev:
Det låter lite konstigt i mina öron. Om vi antar att den hade skåp/lådhurts? Var det i samma stil som resten av köket? En normalstor köksö, som inte har vatten, spishäll, el eller liknande. Utan bara är några skåpstommar med en skiva på. Kostar 2 - 4 000 om man bygger den av IKEA delar (nu skulle det ju iofs kunna vara någon extremdyr bänkskiva på den). Begagnadpriset på den borde då vara max 2000. Om den då är byggd för att passa in i köket, så är det en märklig inställning från säljaren att kräva betalt för den, även om det kanske strikt formellt (med tvekan) inte ingår i huset.

Om det är en mäklare inblandad, prata med mäklaren då. Någon kan behöva förklara för säljaren hur man säljer hus.
Köpte ett hus för 3 miljoner kronor. Vid tillträdet frågar säljaren om vi vill köpa stegen till huset för 300kr. Annars kommer hon och hämtar den nästa vecka.

Så nog kan folk ha märklig inställning kring det. Men vi har stegen och dom där 300kr krav. Så vi vann i guess
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När vi köpte huset ingick ett flertal garderober i vit spånskiva som stod löst. Minns att mäklaren var mkt noga med att säljaren inte fick ta med dem.
En slängde jag, två åkte ut i garaget och två flyttade jag till ett annat rum. Jag hade kunnat vara utan dem, men som sagt det var noga att de ingick
En köksö som denna borde vara minst lika fast och ingående i affären som mina garderober.

Den är ju dessutom nästan osäljbar till någon annan än dig. Så 9000 för något som han lagt 10000 på är värt 1500 på blocket
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är så glad att jag haft vettiga säljare båda gånger jag köpt hus.
I nuvarande hus har jag en köksö också, dock fast monterad med spishäll, vatten etc. Det finns en lite bardisk till denna så att någon kan stå vid spisen och någon kan sitta på en barstol mittemot och snacka. Barstolarna lämnade de och sa att det är självklart att de hör ihop. När de köpte huset hade det stått barstolar där på visningen men de tog dåvarande säljaren med sig. De som sålde till mig sa "så gör man inte, de hör ihop."
 
  • Gilla
avdpos och 6 till
  • Laddar…
Om golvet är skadat under köksön så kan ni kräva nytt golv eller renovering!
Då han ställt en lös köksö för att dölja skador i golvet och inte redovisat att köksön inte ingick!
 
S
B byggarätt skrev:
Om golvet är skadat under köksön så kan ni kräva nytt golv eller renovering!
Då han ställt en lös köksö för att dölja skador i golvet och inte redovisat att köksön inte ingick!
Hört talas om undersökningsplikt? Om köksön är lös, så är det väl bara att flytta den och undersöka golvet
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.