Jag kanske tänker fel här, men nog har det betydelse om det är en fast strypning eller om reglering enbart sker med termostat. Min tanke är att en fast strypning ger en maxbegränsning som inte en termostat kan ge om du får en snabb avkylning i ett utrymme som tex ett garage. Energiförbrukningen för att värma utrymmet till önskad temperatur bör ju bli samma men max avgiven effekt begränsas istället.
 
J Jerfed skrev:
Jag kanske tänker fel här, men nog har det betydelse om det är en fast strypning eller om reglering enbart sker med termostat. Min tanke är att en fast strypning ger en maxbegränsning som inte en termostat kan ge om du får en snabb avkylning i ett utrymme som tex ett garage. Energiförbrukningen för att värma utrymmet till önskad temperatur bör ju bli samma men max avgiven effekt begränsas istället.
Ja det är klart att det gör. Det är därför man har fasta strypningar; dvs för att ge en minimigräns för mottrycket, vilket gör att tillgänglig effekt delas mera lika mellan alla radiatorer även om ett av dem skulle kalla på maximalt med effekt och sitta flödesmässigt bra till.

Men, därmed inte sagt att det spelar någon roll i det normala driftsfallet, där man inte har en stor skillnad i temperatur eller effektbehov. Om man däremot har det, exv. som i ditt garage (är inte många som har varmgarage på det viset längre) så får man ju strypa det om inte den totala effekten räcker till även för det driftfallet.
 
Det kändes bara som att det var så kategoriskt att termostaten alltid ska ta hand om alla driftsfall.

Hur menar du förresten att användandet av garaget skiljer sig idag mot tidigare?

Där jag bor kör granne A in och ut från garaget 4ggr per dag, granne B använder det som förråd.
 
J Jerfed skrev:
Där jag bor kör granne A in och ut från garaget 4ggr per dag, granne B använder det som förråd.
Om det används som förråd så kommer termostaten att ställa in sig på en jämn effektåtgång, och systemet fungera utan tapp för andra radiatorer.

Om du däremot kyler ut garaget helt och dessutom ställer in en potentiellt isig/blöt bil, så kommer effektbehovet att variera mer och termostatens reglering har då större chans att påverka resten av systemet negativt.

Men, som sagt, varmgarage är lite av ett specialfall. Nu spelar det mindre roll när man har fjärrvärme, eftersom den kan reglera tillförd effekt så snabbt, och det finns effektreserver att ta av, så det kommer att fungera bättre än om man exv. har en värmepump.
 
Lyfter frågan igen. Hur menar du att användandet av garage skiljer sig idag mot tidigare?


Jag tänker förövrigt att garageproblematiken är samma som du får om du öppnar en dörr eller fönster i närheten av en termostat. Även i det fallet tänker jag att ventilens injustering är viktig.
 
J Jerfed skrev:
Lyfter frågan igen. Hur menar du att användandet av garage skiljer sig idag mot tidigare?
Man har inte varmgarage idag pss som på sjuttiotalet innan energikrisen. Det är för dyrt.


J Jerfed skrev:
Jag tänker förövrigt att garageproblematiken är samma som du får om du öppnar en dörr eller fönster i närheten av en termostat. Även i det fallet tänker jag att ventilens injustering är viktig.
Tja, det blir för det mesta inga större problem i praktiken, men om man upplever det problemet så skall man köpa en sådan här:

danfoss-living-connect-light-off.jpg
Den har vädringsautomatik.
 
Om man ställer in termostaterna på 20 och han inte orkar hålla 20 är då kurvan alternativt lutningen fel? Jag ställde ner från kurva 8 och förskjutning +2 till kurva 8 och förskjutning 0 och då blev de för kallt uppe
 
Ja antingen eller. Fungerade det tidigare ? Om du har termostater så finns inte mkt att spara med lutning etc. Dvs sätt tbx +2 om det fungerade då. Om du tror radiatorvattnet är för hett när det är kallare ute så kan du justera nedlutningen.
 
Precis. Om det är tillräcklig varmt vatten fram i tillräcklig mängd så reglerar termostaten temperaturen. Att du vill ha rätt flöde och temperatur har med att det minskar förluster, du får jämt varma radiatorer, du minskar risken för tjutande ventiler osv.

Man brukar sikta på ett dT på 7C. Dvs skillnad temp till radiatorerna och från radiatorerna på ca 7C. Det är ett tecken på att systemet är rimligt inställt.
 
Fundering om termostaterna fungerar som de ska, kurva 0.8 förskjutning +2 och ett börvärde på 21.

Alla termostater har högsta fasta läget inställt, de går att ställa 1 till 8 och alla står på 8. När jag nu ställer in 3 på termostaterna som motsvarar 20 så är vissa element väldigt värma, i vissa rum är uäinte inställd temp uppnådd men elementen är pissljummna i dessa rum, jag kan behöva vrida upp termostaterna till mellan 22 och 24 grader för å få samma värme på elementen dom jag har på vissa som är ställda på 20.

Kan de va sån stor diff på dom här nyinstallerade termostaterna eller är det något annat som spökar?
 
Jag har också en fundering på vad som är optimalt. Jag har köpt ett hus från 59 med nyinstallerad fjärrvärme, tidigare var det olja. Jag började med att sätta 20 grader på fjärrvärme anläggningen och termostaterna på radiatorerna på max och laborerade med kurvan tills jag fick jag 20 grader i samtliga rum. Radiatorerna var då jämnvarma över hela ytan.

Frid och fröjd tills vårsolen kom och alla rum som låg i söderläge blev väldigt varma. maxläge på termostaterna var tydligen 28 grader. Jag gjorde då så att jag höjde temperaturen på fjärrvärmeanläggningen till 28 grader och sänkte på radiatortermostaterna till 5,5 av 9. Då fick jag återigen 20 grader i samtliga rum även när solen skiner. Nu blir inte radiatorerna jämnvarma speciellt ofta utan är riktigt varma där vattnet kommer in och i toppen för att sedan bli kallt ju längre ner på elementet man kommer.

Min fundering är vad är egentligen optimalt rent ekonomiskt? bör jag t.ex sänka på anläggningen till kanske 23 grader och höja termostaterna till kanske 8 av 9? eller tvärtom höja ännu mer till kanske 32 och sätta termostaterna på 3?

Jag kör min pump på lägsta hastighet. jag upplever inte att några element blir kalla.
1.5 plan med källare.

/ Per
 
Oberoende av vilken framledningstemperatur du har (mellan tidigare & nuvarande) så behöver termostaterna på elementen stå som dom gör idag för att kunna strypa vattenflödet lokalt vid lokal extern värmetillförsel (tex solinstrålning, matlagning, personer).
 
Med fjärrvärme betalar du för tillförd energi oavsett om du har 40 eller 60 grader i framledningstemp, därför finns inget ekonomiskt att vinna med att köra med radiatortermostaterna på max (till skillnad från värmepumpar) och låta värmekurvan styra husets temperatur.
Däremot kan du spara en del på att ha rätt inställda termostater så att radiatortermostaterna stänger så fort energi tillförs på annat sätt, tex sol, kamin, människor. Samtidigt som du slipper att få onödigt varmt i rummen.
Slutsatsen är alltså att alla radiatorer bör ha rätt inställda termostater. Sen behöver ju inte framledningstempen/värmekurvan vara onödigt hög/brant bara för att det inte kostar nåt extra. Lämpligen siktar man på en värmekurva som är ca 5 grader högre i framledningstemperatur än vad som behövs för att uppnå önskat temperatur i huset. Då finns lite lämplig marginal för att klara väderomslag och ev korsdragsventilation.
 
Ja, ställ termostaterna på det värde som motsvarar önskad rumstemperatur. När det gäller fjärrvärme så är flödet inte lika känsligt som med värmepump. Det kan tvärtemot vara en fördel att ha lite större temperaturdiff och lägre flöde.
 
Har man inte en straffavgift på för hög retur? I Göteborg finns det för fastighetsägarna iallafall (nu pratar jag företag).
Jag skulle säga att en termostat som är rätt inställd med en lämplig och injusterad kurva med injusterat flöde kommer bli bästa resultat alla gånger.

Flöde är inte alltid så lätt att ställa in om man inte kan mäta själv, men mannan testa sig fram för att hitta ett bra läge

Börja med att se till att alla termostater fungerar och är inställda rätt, börja sedan jobba med kurvan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.