Det dök upp planer på att inreda ett av källarrummen till verkstad och förvaring av diverse verkstadsliknande prylar. Speciellt som ett gästrumsprojekt närmade sig kändes det bra att styra upp det. Då det ju kan bli lite dammigt i en verkstad vore det praktiskt att ha uttag för centraldammsugaren i rummet.

Öppet golvsektion i ett rum med synliga golvbjälkar och isolering där installationsarbeten för centraldammsugare pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just det, i bollhavsrummet finns det ju ett oanvänt rör för dammsugaren. Bara att riva upp golvet och förlänga!

Installation av centraldammsugarör under golvet i ett källarrum, synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns redan ett hål som gick ner på rätt ställe, så det var bara att koppla i lite rör och dra igenom


Renoveringsarbete i källarrum, golvet upprivet för installation av centraldammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så allting ser, nästan, ut som vanligt igen.

Kan alltså än en gång konstatera, att det kostar mer energi att fixa saker i efterhand, å andra sidan går det mest att fixa. #göromgörrätt
 
JanneJanne123
AndersPS AndersPS skrev:
(Ps. Är det någon mer som stör sig på det slarvigt monterade dörrfodret?)
Jag såg bara preview-bilden först och trodde det var din bild, satt och funderade på hur jag på ett snällt sätt skulle skriva att fodret inte såg så snyggt monterat ut, så ja fler stör sig och skönt att det inte var du :D
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Det börjar bli lugnare på renoveringsfronten även om det inte betyder att det kommer att sluta renoveras och byggas. Vad passar väl inte bättre än att inreda en verkstad i källaren, i det som för längesedan var en tvättstuga och egentligen inte har använt så mycket.

Ombyggd källare med IKEA köksskåp som verkstadsbänk, verktyg och såg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min förkärlek för IKEAs köksskåp gör sig synlig igen.En

Arbetsbänk med verktyg, bordsåg och IKEA köksskåp omvandlat till verkstadsutrustning i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra arbetsbänk och gott om utrymme, precis så man vill ha det! Som en bonus med ytterdörr så det är enkelt att ta in och ut saker.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
På temat att avsluta projekt har ju köksfläkten saknats under en lång tid. Själva fläkten är en Vilpe som monteras på utsidan av taket, både denna och ett genomföringskit har stått nere i källaren. Som om det gör någon nytta där!

Hemmabygge skydd över gashäll i köket i väntan på installation av köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är av gammal hävd som köksfläkten installeras ovanför själva matlagningsplatsen. Med en gashäll är det inte helt enkelt att lyfta ur hällen, så ett hemmabygge fick skydda hällen från sånt som skulle kunna ramla ner.

Genomföringshål för köksfläkt i tak med synlig skyddande plast och delar av installationskitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet och genomföringskitet är på plats. Nu ska jag bara bestämma mig för fläktkåpan som ska sitta inomhus…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är så bra att följt projekt som dina. Det gör att jag inser att mitt hus och stora tomt är ett marathon och inte ett sprintlopp.
Vissa saker måste man ju göra såklart men jag tror det är så viktigt att hitta en glädje med.
(Men kanske avsluta lite med ;):rofl: )

Jag har så stor beundran för de som bara forcerar och fixar allt själv i egen takt och är klara efter ett par år. Men har insett att med jobb och allt annat så blir det mer i lugn takt här (iaf med mina mått).
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Bollhavsrummet och det rummet som ska förvandlas till gästrum hade tidigare inte fått någon golvvärme, men nu var det dags. Med hjälp av vännerna Fredrik och Jenny blev det ett fint litet projekt.

Borrmaskin som skapar ett hål i ett trägolv, med spån och sågspåner synliga, för installation av golvvärmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog upp ett hål genom väggen för att kunna dra igenom golvvärmeslangen. Hålet förstärktes med en skyddsslang så att själva golvvärmeslangen inte ska ta skada.

Installation av golvvärme med slangar lagda i läkt på ett oisolerat golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lilla minimala hallen mellan rummen har fått golvspån.

Installationsprocess av golvvärme med synliga värmeslingor och läkt på golvet i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gästrummet och resterande del av bollhavsrummet fick en annan lösning, där vi istället la läkt och satta slangen direkt i plåten. Med erfarenhet av golvvärmen hade jag nog valt detta istället för att köpa spårade spånskivor, framförallt med tanke på kostnaden.

Katt på nyinstallerat trägolv i rum under renovering, synligt hål i väggen för golvvärmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några timmar efter provtryckningen var golvet i gästrummet klart! Chico godkänner det nu härligt varma golvet och ger 5 tassar av 5 möjliga.
 
  • Gilla
Jakobski och 2 till
  • Laddar…
Under mer än 56 år var detta rum ett kök. Sen blev det allt mindre ett kök, det blev förvaringsrum och nu ska det bli ett gästrum. Vi får se om det kommer att stå sig som gästrum under lika många år som det var ett kök.

Nybyggd träregelvägg i renoveringsprojekt med synliga röravsnitt och skruvdragare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det första och kanske lite märkliga steget blev att bygga en ny innervägg dikt an den befintliga innerväggen. Varför nu detta frågar sig kanske vän av ordning? På andra sidan väggen är det ett badrum och väggen har rört sig en del med följden att kaklet har spruckit.

Så regla upp en ny vägg enligt ”säker våtrumsvägg” med CC45 och när badrummet i framtiden renoveras plockar jag ner den äldre väggen och bör enligt konstens alla regler få en stabil(are) vägg.

Avsågade rörstick sticker upp från golvet i ett framtida gästrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan det gick att lägga in golvvärmen behöver rören till elementen tas bort. De var lätt tillgängliga i källaren och det var ”bara” att såga av och plugga.

Renoveringsprocess av ett rum med avsågade elementrör på golvet och byggmaterial vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två rör som är ivägen.

Rum under renovering med gult väggpanel, sågat av rör på golvet och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avsågade rör som inte är i vägen.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Person i djurdräkt med färgglada ljuseffekter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Detta inlägget är från årsskiftet och alltså från innan "den rådande situationen" inträffade).

Tjugohundratjugo. Ett nytt årtionde som påbörjas och 6 år i huset. Det har hänt mycket på den tiden, jag har hunnit renovera en jäkla massa, separera, satt mitt bolag i konkurs, bytt jobb några gånger, träffat kärleken, utvecklat nya och gamla vänskaper. Det finns de som säger att man blir visare med åren – jag vet inte om det stämmer, men mycket har i vart fall hänt under dessa åren.

En tillbakablick på tiden som har varit. Jag kunde aldrig, och jag menar aldrig, tänka mig att det skulle ta så mycket energi att renovera ett hus. Många berättade sina historier, inte minst på ByggaHus.se, och en märklig relation uppstod mellan några av de andra forummedlemmarna. Det är nästan som att man ”känner dem”, eftersom man följer deras liv. Hus, barn, nytt jobb och nya projekt i huset. Men så är de egentligen bara ett anonymt användarnamn på forumet. Många är de som varit till stor inspiration för mig och fler hoppas jag att det ska bli.

Huset är långt ifrån färdigrenoverat, men de största projekten är klara och det känns verkligen som mitt drömhus. Hittade lite gamla skisser över ett kök och när jag satt vid köksbordet och tittade på dem såg jag har likt de idéerna det faktiskt köket var. Sen insåg jag att skisserna var från min förra lägenhet och att många av de idéerna faktiskt förverkligats här.

Det var också en ny upplevelse att promenera till Tingsrätten och lämna in konkursansökan. Men med lite perspektiv på det hela var det en av de mest utvecklande grejor jag har gjort i hela mitt liv. Det var troligen en förutsättning för att jag skulle börja se på mitt egna liv med lite nya ögon och jag är idag oerhört tacksam för detta, och för de vänner som fanns där både då och som finns i mitt liv rent allmänt.

Det som händer just nu. Det absolut största är att jag har träffat kärleken. Vi träffades under sommaren och några snabba månader senare med mycket resande fram och tillbaks flyttade vi in tillsammans. Vi fick vänta några veckor på att Chico skulle kunna följa med och komma till oss i huset, men nu är vi en liten minifamilj med hund. Jag som aldrig tänkt att jag skulle ha en hund är helsåld på det lilla fluffet.

Vad som komma skall. Några större projekt ska fortfarande avslutas i huset men troligen kommer det att bli en lite lugnare renoveringsperiod. Kanske blir det en badtunna i trädgården, ett utekök och en uteplats? Jag ska köpa lister och sätta upp lite överallt i huset, men det är ju å andra sidan oftast det sista som fixas – när jag sålde lägenheten la jag en tröskel på plats 30 minuter före visningen! Ja, det känns lugnt, kommer att ha många år på mig att sätta upp listerna.

Tack. Det är alldeles för många personer som förtjänar ett tack för att jag ska kunna nämna er alla, men jag hoppas att ni vet vem ni är. Ni är alla älskade och uppskattade!

(Fotot är av mig under julhelgen, i dräkten jag hade på Borderland).
 
  • Gilla
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
Kvällsbild av en järnvägsstation med belysning och skylt för ersättningstrafik, känsla av ödslighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så mycket med husrenovering att göra alls, men det är något kusligt och spännande över bilden som jag gillar. ;)
 
  • Gilla
April Skies
  • Laddar…
Frågestund: Vi funderar på att bygga ett växthus med en sektion som fungerar som förråd. Vi skulle vilja bygga det närmare gatan än 4,5 meter vilket innebär att vi behöver söka bygglov med allt vad det innebär.

Problemet är att marken är "prickad" vilket i normala fall innebär att det inte ska beviljas byggliv. När jag pratade med SBF var svaret att det förvisso går att få undantag, men att man generellt sett försöker undvika det och att det i princip krävs att man uttömt alla andra möjliga placeringar.

Det går ett "stråk" av prickar mark över min tomt och sen sen fortsätter på andra sidan gatan, så att det blir en sammanhängande sträcka som går över flertalet tomter och skapar en möjlighet för framtids kanalisering. Delar av detta har nyttjats för att bygga avlopprsrör för dagvatten.

Men "prickningen" följer tomtgränsen och går runt gatan. Om man i framtiden skulle gräva ner något i detta utrymme borde det ju snarare förläggas på samma sätt som dagvattenrören, den kortaste vägen vilket blir under gatan.

Tror ni att man i och med det har ett argument för att få bygglov för att bygga på prickad mark?

När det gäller att uttömma andra möjliga placeringar, detta är i princip den enda placeringen där det är sol större delen av dagen, så placeringen av ett växthus är ganska självklart. Om grannen på baksidan godkänner det går det att bygga det närmare tomtgränsen på det hållet, men det blir väldigt smalt, och kan man anse att man uttömt den möjligheten om grannen säger nej?
 
Det var dags att välja. Den 10 januari var det dags för val i Helsingborg. Lokal folkomröstning huruvida det kommunalt ägda energi-, fiber- och fjärrvärmebolaget skulle säljas eller stanna kvar i kommunal regi. Utkomsten av valet blev i det närmaste historisk med en förkrossande majoritet mot en försäljning där bara 3,38% röstade för en försäljning.

Oavsett åsikt i frågan bör man nyttja sin rösträtt och som sig bör drog jag på mig ”valhatten” och gick och röstade.

Person i vallokal med hög hatt som symbol för röstning i lokal folkomröstning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Nattbild på en nyligen uppsatt, enkel trädgårdsstängning med plaststolar och husränna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När dagarna blir ljusare är det trevligt att Chico kan få springa ut i trädgården, men det är troligen inte lika uppskattat av grannarna att få besök av en nyfiken hund. Steg ett blev att sätta upp staket på baksidan av huset, så att han håller sig på sin sida!

Jag tror inte detta heller vinner några priset i vackraste utformning av trädgård :D

(Ja, de ljusa dagarna är verkligen fantastiska, det ser ni väl på fotot.... )
 
Kvinna i morgonrock håller en fågel insvept i handduk medan en annan fågel tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En helt vanlig morgon när jag satt i vardagsrummet och skulle äta frukost tycker jag att det låter lite ”duns duns”. Tittar in mot gästrummet och förundras över att en fågel upprepade gånger flyger mot fönstret. Funderar över vad jag ska göra åt det och samtidigt hur ytterligare en fågel flyger längs insidan av väggen och rakt mot fönstret.

Vänta… antingen har jag vaknat med superkrafter och kan se genom väggar, eller så är fåglarna… inne i gästrummet?!

Tyvärr var det inga nya superkrafter utan tre främmande fåglar som gästade oss, passande nog just i gästrummet. De verkade inte trivas så bra och fick plötsligt syn på fönstret tvärt igenom huset, och gav sig i rask takt av mot det istället, med hopp om att kunna flyga igenom och komma ut.

Utrustade med handdukar lyckades vi fånga två av dem samtidigt som den tredje själv tog sig ut genom dörren.

Det visade sig att vi fick påhälsning ytterligare några gånger och att fåglarna tog sig in genom det gamla ventilationshålet för köksfläkten, på den tiden det var ett kök där inne. En snabb insats på insidan täckte till hålet och efter det kraxade de inne i skorstenen till och från under några dagar, tills de gav upp och flyttade vidare till ett grannhus och byggde bo istället.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
johel572 och 2 till
  • Laddar…


Jag tänker undvika diskussionen om vad som är definitionen av ett smart hem, men tydligen är det många som spenderar väldigt mycket tid på toaletten. Då är det ju smart att … tja… alltså. Det är så det måste vara!
 
  • Haha
Jakobski och 1 till
  • Laddar…
Plattform byggd ovanpå bollhav i rum med tapeter, fönster och taklampa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från början när jag byggde bollhavet var det tänkt att det rummet skulle fungera även som ett gästrum och tanken var att man skulle sova uppe på själva bollhavet, i en säng som man kunde fälla ner från väggen. I praktiken visade det sig att det inte var en bra lösning, så bort med sängen och då ser det ut såhär.

Plattform byggd ovanpå ett bollhav med färgglada bollar i ett rum med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten plattform byggdes och placerade ovanpå bollhavet istället. Det visade sig nämligen att den vanligaste användningen av sängen blev att den var nedfällt och att det dels blev lite som en ”koja” under, men framförallt att kan kan hoppa ner i bollarna från sängen.

Så lite mer permanent plattform blev lösningen, plus 1000 extra bollar i bollhavet.

Rum med bollhav och plattform ovanpå, energisk färgsättning och några bollar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sängen hamnade där igen, men nu är det mycket enklare att flytta på den och det är framförallt mycket stabilare.
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.