Håller med om att eran senaste idé är bäst. Utan större förändringar i planlösningen ser jag ingen bättre lösning. Sätter ni trappan någon annanstans, t ex i sovrummet tar ni för mkt golvyta av loftet där det är ståhöjd och sätter ni trappan i entrén så slår ni i huvet när ni går i trappan. Och en spiraltrappa mitt i huset, hela tiden i blickfånget, känns inte rätt.

Har gjort några skisser på en variant där trappan är "inbyggd" och därför blir trappsidan möblerbar (med t ex TV) och ger möjlighet till förvaring under trappan. Har tagit lite yta av sovrummet. Trappan följer takets lutning vilket ger ett naturligt intryck.

Ni bör också tänka igenom vad som händer ovanför garderoberna i entrén (samt ovan högskåpen i köket). Kommer bli härliga dammhyllor om ni inte kör specialsnickerier upp till tak eller bygger in dem. I mina skisser har jag byggt in dem samt förlängt väggen för att slippa täcksidor.
 
  • Ritning av en husplan med markerat förslag för en inbyggd trappa, förvaring och ändrade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av inre i hus med trätrappa längs vägg, sluttande tak och inbyggd förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild som visar en inbyggd trappa längs med en lutande takstruktur, med förvaring under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd trappa längs vägg i minimalistiskt hus med sluttande tak och inbyggda förvaringsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av interiör med inbyggd trappa längs väggen, möblerbar sida och förvaring under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
N
M Meli90 skrev:
Vi har också kommit fram till att man slår i huvudet vid entren där det blir 155cm-180cm. Därför kan man bara gå upp vid punkten där du la spiraltrappan det blir ca170-190cm.
Dessa två alternativ tänkte vi att vi har.
Varför anser du att spiraltrappa vore bästa lösningen?
Vad anser du om dessa två trappplaceringar? Är det något vi behöver tänka på?
Är verkligen tacksam ang dina tankar.
Med denna lösningen blir det 45 m2 på loftet. Trappan skär inte ett stort hål i våningen ovanför tycker jag. Jag tycker det är ett intressant förhållande att man går upp från sovrummen om barnet vill gå upp och medan familjen är i sina rum. Sedan får man bort korridorkänslan. En konstruktör måste avgöra om pelaren behövs eller om det kan förankras i vägg och tak endast.

Ritning av loftlösning för hus med angivna ytor och trappan som leder upp från sovrummens nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett loft med trappa, pelare och animerad person på räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N
N Nylenskavillan skrev:
Jag har lagt in rummet också på loftet. Ritningen visar inte var taket skär i höjd utan hela trappans sträckning och ser därför ut att ta mer av ytan på loftet än vad den gör egentligen.

[bild] [bild]
3D-visualisering av ett interiört byggprojekt med trappa, räcke och en person på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett interiör med vit spiraltrappa, balkong och en person som står vid räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M M Flo skrev:
Håller med om att eran senaste idé är bäst. Utan större förändringar i planlösningen ser jag ingen bättre lösning. Sätter ni trappan någon annanstans, t ex i sovrummet tar ni för mkt golvyta av loftet där det är ståhöjd och sätter ni trappan i entrén så slår ni i huvet när ni går i trappan. Och en spiraltrappa mitt i huset, hela tiden i blickfånget, känns inte rätt.

Har gjort några skisser på en variant där trappan är "inbyggd" och därför blir trappsidan möblerbar (med t ex TV) och ger möjlighet till förvaring under trappan. Har tagit lite yta av sovrummet. Trappan följer takets lutning vilket ger ett naturligt intryck.

Ni bör också tänka igenom vad som händer ovanför garderoberna i entrén (samt ovan högskåpen i köket). Kommer bli härliga dammhyllor om ni inte kör specialsnickerier upp till tak eller bygger in dem. I mina skisser har jag byggt in dem samt förlängt väggen för att slippa täcksidor.
Tusen tack för dina förslag, vi ska verkligen se över vad som är bäst. Vi tycker trappan är ett svårplacerad då era ideer underlättar. Bilderna gör det klarare att vi ser på olika sätt hur det kan se ut. Ang dammen har vi inte ens tänkt på bara att vi vill det ska se öppet, blir det inte för höga vägg på två ställen bakom varandra (köket och entren)?
 
N Nylenskavillan skrev:
[bild] [bild]
Vi är riktigt tacksama över dina 3D bilder. Du har verkligen hjälpt oss!
 
Jo håller med om att det blir två höga väggar brevid varandra. Så dessa varianter kanske är bättre. En väldigt öppen och en där entrén är "nedsänkt".

Har ingen koll på i vilket skede ni är i byggprocessen men det finns annat i planerna som borde kanske ses över och ändras.
 
  • Modern interiör med öppen planlösning, synliga träbjälkar i taket, trappa uppåt och stora fönster med utsikt över fält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av modernt hus med öppet tak, trätrappa och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M M Flo skrev:
Jo håller med om att det blir två höga väggar brevid varandra. Så dessa varianter kanske är bättre. En väldigt öppen och en där entrén är "nedsänkt".

Har ingen koll på i vilket skede ni är i byggprocessen men det finns annat i planerna som borde kanske ses över och ändras.
Vi har köpt stommonterat hus och huset kmr mitten av juni så då kmr vi se hur huset är konstruerad.
Utifrån dessa två bilder tycker mitt öga att öppna planen ser större o finare men att det kommer finnas damm.
 
N Nylenskavillan skrev:
Med denna lösningen blir det 45 m2 på loftet. Trappan skär inte ett stort hål i våningen ovanför tycker jag. Jag tycker det är ett intressant förhållande att man går upp från sovrummen om barnet vill gå upp och medan familjen är i sina rum. Sedan får man bort korridorkänslan. En konstruktör måste avgöra om pelaren behövs eller om det kan förankras i vägg och tak endast.

[bild] [bild]
Vi frågade vår husleverantör och ficl detta svar:
"Ja skulle säga att det är en vanlig vägg. Är ledsen men kan inte sätta våra konstruktörer på att lösa er trappa när ni bara köper en stomme från oss. Takstolar är redan tillverkade så denna lösning får man hitta på plats om det ska ändras."
Så vår stommonterade hus är på plats mitten av juni. Jag kan ta kort så får du gärna hjälpa oss vidare ang trappan vilken lösning är säkraat om du har tid.
Tänkte höra med dig om du har lust och tid att hjälpa oss även angående andra val pch funderingar vi har ang huaet? Kan iaf skicka pm?
 
Arkitektutbildning är femårig och av flera anledningar!
Trappor är något av det besvärligaste att rita in då de stjäl mycket primäryta både uppe och nere!
Med kvadratmeterpriser på 20000 och en normaltrapp så förloras 15m2 plus kostnaden för trappen!
Att anlita en skicklig yrkesmänniska kan rädda mycket pengar!
 
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
N
M Meli90 skrev:
Vi har köpt stommonterat hus och huset kmr mitten av juni så då kmr vi se hur huset är konstruerad.
Utifrån dessa två bilder tycker mitt öga att öppna planen ser större o finare men att det kommer finnas damm.
Hej
När jag bor i äldre lägenheter brukar jag reagera på att inbyggda skåp inte känns fräscha längre. Kan man sätta in en modul i en gjord öppning så bygger jag gärna in garderoben men är den platsbyggd eller inte kan bytas ut så skulle inte jag vilja ha den.
 
N
M Meli90 skrev:
Vi frågade vår husleverantör och ficl detta svar:
"Ja skulle säga att det är en vanlig vägg. Är ledsen men kan inte sätta våra konstruktörer på att lösa er trappa när ni bara köper en stomme från oss. Takstolar är redan tillverkade så denna lösning får man hitta på plats om det ska ändras."
Så vår stommonterade hus är på plats mitten av juni. Jag kan ta kort så får du gärna hjälpa oss vidare ang trappan vilken lösning är säkraat om du har tid.
Tänkte höra med dig om du har lust och tid att hjälpa oss även angående andra val pch funderingar vi har ang huaet? Kan iaf skicka pm?
Hej.
Vad roligt att ni tog upp det med er husleverantör. Den placeringen av trappan gjorde att hallen till sovrummen inte blir lika trång som den är nu. Men glädjen att få sitt hus väger upp.
Menar du att ni ändå överväger att gå vidare med den trappan som är centrumplacerad, då måste ni ha kontakt med en konstruktör som räknar på hållfastheten. Det är möjligt att det går att ordna en pelargång istället för väggen ( vilket cc avstånd ligger era takbalkar på 600 eller 1200?) och man får det luftigt in i korridoren och ändå möjligt att städa på ett bra sätt. Vid nedersta trappsteget är det svårare att komma åt, men det finns plats att komma åt bra ifrån utsidan om man har en pelargång.

Ja det går bra att skicka PM, jag är nyfiken på vilka avvägningar ni har mer att göra särskilt nu då er stomme alternativt stommonterade hus är påväg.
 
Redigerat:
M M Flo skrev:
Jo håller med om att det blir två höga väggar brevid varandra. Så dessa varianter kanske är bättre. En väldigt öppen och en där entrén är "nedsänkt".

Har ingen koll på i vilket skede ni är i byggprocessen men det finns annat i planerna som borde kanske ses över och ändras.
Tänkte tv:en på trappan som du föreslog, hur ser det ut på bild? Kan du göra den åt mig? Vill helst ha tv:en på trappan men hur ser det ut i verkligheten?
Tänkte även höra med dig om du kan göra sådana verklighetsbilder som "Nylenskavillan" gav förslag där trappan kanske kan vara i mitten? Era bilder har underlättar oehört av val av trappa då huset är snart på plats. Är verkligen tacksam för er tid och er hjälp!
 
Ja den öppna trappan med glasräcke är ju inte lika ”möblerbar” som den ”inbyggda” trappan. Kan slänga ingen tv i bilden och se hur stor tv ni ska köpa. ;)

Sen är det ju så att nylenskavillans trappa är inte så bra då det bara ca 180cm under ”plattformen” längst fram. (Eller har jag tolkat ritningen fel?) Man måste alltså ducka om man är över 180cm lång och ska in i korridoren.

Ritar in tv’n och nylenskavillans trappa när jag får tid.

Sen borde ni kanske flytta DM i köket en modul till höger. Så man kan gå in och ut från altandörren när nån stoppar in i diskmaskinen.
 
N
M M Flo skrev:
Ja den öppna trappan med glasräcke är ju inte lika ”möblerbar” som den ”inbyggda” trappan. Kan slänga ingen tv i bilden och se hur stor tv ni ska köpa. ;)

Sen är det ju så att nylenskavillans trappa är inte så bra då det bara ca 180cm under ”plattformen” längst fram. (Eller har jag tolkat ritningen fel?) Man måste alltså ducka om man är över 180cm lång och ska in i korridoren.

Ritar in tv’n och nylenskavillans trappa när jag får tid.

Sen borde ni kanske flytta DM i köket en modul till höger. Så man kan gå in och ut från altandörren när nån stoppar in i diskmaskinen.
Om det är mig du talar till, den är den i nuläget på 1980 i 3d. Jag kan rita in den i plan åt dig om det underlättar.
 
Redigerat:
Ok! Ja det låter bra! Gör gärna det. Eller en sektion. Det är ju inte nån större tjocklek på stegen eller plattformen men det går väl lösa med nån stålplatta kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.