Är det någon sorts gruppanslutning du har eller hur är detta upphandlat/levererat?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det någon sorts gruppanslutning du har eller hur är detta upphandlat/levererat?
Telia Öppen Fiber. Eget avtal.
 
Och du hade en annan leverantör tidigare utan flaskhalsproblem?
 
  • Gilla
dbdb
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Vi kunde efter många år med Telia ADSL byta till fiber och flertalet leverantörer men jag kan bara rekommendera en med min erfarenhet, Bahnhof! Hade aldrig några problem med dem när jag till slut fick säga upp Telia.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Gör en trace route.
Sen när detta uppstår så gör du en traceroute igen och jämför de båda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
U
Müssli Müssli skrev:
Glömde tillägga att jag har haft Bahnhof sedan 2012 och det har aldrig strulat. Enda gången jag var utan internet berodde det på vårat stadsnät, en switch hade brakat ihop.

Nu har Telia kommit in i stadsnätet så jag kommer byta till dem i ett år till att börja med. 500/500 för 299 kr/mån är svårt att tacka nej till. Bunden i ett år och priset gäller bara ett år så det är nytt förhandlingsläge med Bahnhof nästa år.
Bahnhof matchar det utan problem. Telia hade samma erbjudande vid senaste black friday så jag låtsades att jag ville säga upp avtalet med Bahnhof men frågade om inte de ville matcha Telia. Så istället för Bahnhofs prishöjning för min lägre hastighet fick jag 500/500 för 299. I övrigt har jag aldrig behövt ha med dem att göra förutom ett undantag. När grannen skulle ha fiber grävde killarna av min anslutning. Tog några dagar att få ny fiber inblåst.
 
stigen stigen skrev:
Hej Andy78!

Här är två morgonmätningar. Samma konfiguration som på kvällarna. Alltså samma kabel mellan dator och modem.

[bild]

[bild]


[bild]
[bild]

Linan fungerar utmärkt! Inget att klaga på!
Tyvärr händer det tydligen något på kvällarna. Jag kan ju bara mäta från mitt modem men jag misstänker att fibern inte klarar av att leverera då alla människor använder den på kvällarna. Det var det jag ville ha hjälp med från min leverantör. Dom ville skicka en tekniker på dagtid men problemen uppstår ju på kvällstid och då jobbar inte dom. Lite Moment 22 i det hela.

Dag

Bor du i hus eller lägenhet?
Att man skulle överskrida fiberns kapacitet låter lite osannolikt.
 
I detta fall låter det som att problemet ligger närmare tjänsteleverantörens utgång mot internet för just detta område.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Bor du i hus eller lägenhet?
Att man skulle överskrida fiberns kapacitet låter lite osannolikt.
Eget hus.
 
berisen berisen skrev:
Jag säger inte att du har fel men ”alla” som ringer in är experter och ”alla” har jobbat som It-tekniker och ”alla” har testat allt innan dom ringde.

Det är omöjligt för stackarn som tar emot samtalen att veta om det stämmer eller inte och därför måste dom följa protokoll tyvärr. Det är där för att hjälpa kunderna i slutändan.
Kom till mig när du har fel på bilen:
Jag har en lista på saker jag kommer tvinga dig att göra för att hitta felet.
1.Har du tankat de senaste minutrarna, om inte åk och tanka och kom tillbaka.
2. Du tankade väl där JAG har avtal annars kan jag inte hjälpa till.
3. Du måste sitta i bilen när du pratar med mig.
4. Åk och tanka igen.
5. Du jag skickar dig bensin, det kan du hämta långtbortistan och återkomma om det inte fungerar.
6. Prova en annan startnyckel.
7. Jag har en lista att följa...…...

OBS ingen passning till dig Berisen, utan jag driver med mig själv om det jag råkat ut för.....
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vet inte hur mycket du orkar att felsöka i detta själv men du kan prova https://www.multiping.com/ och/eller https://www.pingplotter.com/ på morgon och på kvällen för att se om du kan se ifall det är något särskilt ställe som blir flaskhals på kvällen.

Nu ska Ping vara prioriterat i nätet men du kommer nog ändå att se någon skillnad mellan morgon / kväll.

Detta skulle kunna ge dig svar på om det är något i Core:t eller Edge som är flaskhalsen.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Bahnhof rekommenderar jag varmt!
Bra support, levererar långt över utlovad hastighet och lågt pris
 
Exostor Exostor skrev:
Jag är väldigt nöjd med Bahnhof förutom att det är väldigt lång kötid till supporten. Men när man kommer fram är det till 95% sannolikhet någon som man kan diskutera en lösning med och inte bara svarar enligt frågeformulär.
Håller med Exostor, är väldigt nöjd med Bahnhof. På 3-4 år har jag behövt kontakta supporten två gånger tror jag. Ganska lång kö, ungefär en timme, men när jag kommer fram så får jag konkret och vettig felsökning och bra svar.
 
stigen stigen skrev:
Eget hus.
Ok.
Då kan du ju trace routa lite för att se om du kan se någon förändring.
Inga grannar som har samma problem?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Hur mycket påverkar egentligen en Internet-leverantör hastigheten i ett nät som ägs av någon annan aktör? Det är väl samma lina från nätägaren? Sätts inte hastigheten av nätägaren på Internet-leverantörens begäran?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.