M Munkedal skrev:
Tack för dina synpunkter, naturligtvis har du rätt, men envisheten straffar sig väl. Min har varit på service fyra gånger i Ballerup / Köpenhamn ,varav ena gången gick den inte att reparera utan de gav mig ett pris på en ny computerdel 3000 kronor.
Med tanke på att den kostade 17000 kronor att köpa 2013 så gick jag med på bytet.
Skall i varje fall kolla om maskinen slutar att spåra ur när jag höjt upp kabeln på de ställen där den gjort det.
Jag förstår din envishet, men bara för att man har slängt in mycket pengar i potten så betyder det inte att man kan vinna. Ibland kan det vara bättre att acceptera förlusten och gå vidare.
Fyra gånger på service låter i mesta laget. Min gamla Stiga (2013) var inne på service en gång året efter köpet då modellen hade fått en annan design på undersidan som gjorde den bättre. Den var aldrig inne för något konkret fel, jag hade bara tur att få den uppgraderad gratis.
Bara för att något var dyrt så betyder det inte alltid att det är värt att spendera mer tid och pengar på det.
Ett byte till en bättre klippare kommer troligtvis att vara väldigt smärtfritt när du redan har kabeln i backen.
 
Indegon är ju tyvärr en rätt dålig konstruktion. På pappret en väldigt bra produkt men av någon outgrundlig anledning lyckades inte Bosch omsätta det i praktiken. Det är anmärkningsvärt med tanke på den höga kvalitet som Bosch-produkter annars håller. Än mer anmärkningsvärt är att man inte ens lyckades åtgärda de mest basala felen, i vissa fall rena konstruktionsfel i elektroniken från första till andra året maskinerna såldes.

Sammantaget är det hela väldigt illa skött av Bosch. De hade alla förutsättningar att sköta sina kort rätt men det gjorde de inte. Om de gjort det hade HQ inte varit lika dominerande idag som de är.
 
G golfgreen skrev:
Presshylsor med krymp, är det såna här: [länk]
Ja denna använder jag, Hade 3M vaselinskarv först, men dessa fick jag strul med efter några år, slingan funkade ibland, sen regnade det då vart det avbrott..
 
G golfgreen skrev:
Jag förstår din envishet, men bara för att man har slängt in mycket pengar i potten så betyder det inte att man kan vinna. Ibland kan det vara bättre att acceptera förlusten och gå vidare.
Fyra gånger på service låter i mesta laget. Min gamla Stiga (2013) var inne på service en gång året efter köpet då modellen hade fått en annan design på undersidan som gjorde den bättre. Den var aldrig inne för något konkret fel, jag hade bara tur att få den uppgraderad gratis.
Bara för att något var dyrt så betyder det inte alltid att det är värt att spendera mer tid och pengar på det.
Ett byte till en bättre klippare kommer troligtvis att vara väldigt smärtfritt när du redan har kabeln i backen.

golfgreen
Håller med om att man var på bettet omkring 2013 då jag köpte min första och nu ägandes BOSCH Indego 10.
Jag fångades av att den hade ett patenterat klippsätt där den parralellklipper vilket blir en välklippt gräsmatta på kort tid.
Litade på fabrikatet också eftersom jag bara haft goda erfarenheter av BOSCH sedan tidiugare.. Men nu är jag inte riktigt lika säker på att jag valde rätt klippare. Märkligt att de inte tar tag i problemet bättre, kanske jag skriver ett brev till Robert Bocsh med postadress c/o Sankte Pär!. Jag skall rapportera fortlöpande hur det går.
 
M Munkedal skrev:
golfgreen
Håller med om att man var på bettet omkring 2013 då jag köpte min första och nu ägandes BOSCH Indego 10.
Jag fångades av att den hade ett patenterat klippsätt där den parralellklipper vilket blir en välklippt gräsmatta på kort tid.
Litade på fabrikatet också eftersom jag bara haft goda erfarenheter av BOSCH sedan tidiugare.. Men nu är jag inte riktigt lika säker på att jag valde rätt klippare. Märkligt att de inte tar tag i problemet bättre, kanske jag skriver ett brev till Robert Bocsh med postadress c/o Sankte Pär!. Jag skall rapportera fortlöpande hur det går.
Jag valde Stiga då och det var nog inte det bästa valet. Ingen katastof, men några problem hade man sluppit om man hade valt Husqvarna eller deras andra märken.
Det är lätt att vara efterklok men du har haft klipparen i 6 år i alla fall, så var nöjd med det och byt till något bättre. Jag byter själv till Gardena och är helnöjd med bytet, trots att Stigan troligtvis hade fungerat många år till.
 
Min Husqvarna har haft samma kabel i fyra år snart och just nu är det originalkabeln som ligger. Fick dra om den nu i veckan då jag flyttat på garaget till klipparen och såg då att höljet spruckit sönder på vissa ställen. Kan vara att det skett där kabeln legat böjd men ändå lite illa efter bara fyra år. Den ser också väldigt solblekt ut på ställen som inte gått ner i jorden. Vår gräsmatta är obefintlig på vissa ställen.

Någon mer som sett att höljet spruckit eller har jag fått ett måndagsex av kabeln?
 
Vår klippare är också inne på 4:e säsongen om jag minns rätt men inga tendenser till skador på kabeln som du skriver. Har också ett par ställen där den fortfarande ligger öppet i dagen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vår klippare är också inne på 4:e säsongen om jag minns rätt men inga tendenser till skador på kabeln som du skriver. Har också ett par ställen där den fortfarande ligger öppet i dagen.
Måste vara jag som fått en dålig sändning då men ska ändå lägga om hela slingan med ny tråd till nästa vår då jag ska lägga om hela gräsmattan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej,
Har en Robomow MS1000. Väldigt robust och bra på många sätt men verkar något galet med kabeln. Den följde med vid köpet av huset, sen 2017 har jag fått bråka med kabeln och skarva (bristfälligt) på många ställen. I år la jag ut en ny kabel och nu när den klipper så klipper den Max 2-3 m bort från kabeln för att vända. När jag ska kalibrera så får jag upp ”fel2” som tydligen ska vara kabelbrott men det finns inte en chans att den är av. Har följt kabeln 3 ggr och den är hel (La ut den nya kabeln i veckan).
Den nya kabeln är inte ”robomow original” utan någon de hade på hyllan på Bauhaus. Robomows är enkarderlig medans denna är flerdarderlig, om det kan spela någon roll?
Tidigare har den klippt hela gräsmattan felfritt.
Någon som har tips på vart jag ska börja?
Lite osugen på att byta kabel, igen :)
 
B belmin87 skrev:
Hej,
Har en Robomow MS1000. Väldigt robust och bra på många sätt men verkar något galet med kabeln. Den följde med vid köpet av huset, sen 2017 har jag fått bråka med kabeln och skarva (bristfälligt) på många ställen. I år la jag ut en ny kabel och nu när den klipper så klipper den Max 2-3 m bort från kabeln för att vända. När jag ska kalibrera så får jag upp ”fel2” som tydligen ska vara kabelbrott men det finns inte en chans att den är av. Har följt kabeln 3 ggr och den är hel (La ut den nya kabeln i veckan).
Den nya kabeln är inte ”robomow original” utan någon de hade på hyllan på Bauhaus. Robomows är enkarderlig medans denna är flerdarderlig, om det kan spela någon roll?
Tidigare har den klippt hela gräsmattan felfritt.
Någon som har tips på vart jag ska börja?
Lite osugen på att byta kabel, igen :)

Känner ej till denna klipparmodell, men på din beskrivning låter det som du har förväxlat anslutningarna till begränsningsslingan, då brukar det bli sådana här fenomen. Kolla upp din installation, hur kablen är dragen/ansluten till laddstation och jämför med vad manualen säger.

Kabeltypen (enkardelig/ferkardeig) har ingen påverkan.
 
E etompau skrev:
Känner ej till denna klipparmodell, men på din beskrivning låter det som du har förväxlat anslutningarna till begränsningsslingan, då brukar det bli sådana här fenomen. Kolla upp din installation, hur kablen är dragen/ansluten till laddstation och jämför med vad manualen säger.

Kabeltypen (enkardelig/ferkardeig) har ingen påverkan.
Jag ska prova det, det enda som hänt tidigare när man förväxlat kablarna är att den följer slingan åt fel håll. Ska även byta kontakten för att säkerställa. Allting är kopplat så som det var inkopplat när den klippte hela mattan, därav funderingar.
 
E etompau skrev:
Känner ej till denna klipparmodell, men på din beskrivning låter det som du har förväxlat anslutningarna till begränsningsslingan, då brukar det bli sådana här fenomen. Kolla upp din installation, hur kablen är dragen/ansluten till laddstation och jämför med vad manualen säger.

Kabeltypen (enkardelig/ferkardeig) har ingen påverkan.
Provat att koppla in kabel och följa efter, alltså följa med med kabeln bakom och då kör den på över hela mattan men så fort avståndet blir för långt så ”tappar den bort sig själv” ..
Känns som att den ”tycker” att området är för stort. Den har klippt samma gräsmatta 3 tidigare år utan problem. Ska klara av 1000m2 och mattan är på sin höjd 600-700.
Känns ju onekligen som att kabelsensor inte riktigt vill vara med ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.