Renoverade ovanvåningen för 8-9 år sen och istället för att isolera inåt som isolerade vi utåt för att det inte skulle ta för mkt boyta.

Vi behöll då den gamla sponten och målade den vit.

Allteftersom har det på några ställen blivit missfärgat. Det har inte spridit sig utan det bruna har liksom "läckt igenom" och blivit mer och mer synligt.

Vitmålad spontad takpanel med bruna missfärgningar vid skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med brun missfärgning på vitmålad spontpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad trätavla med en brun missfärgning genom målarfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad träspont i tak med missfärgning och sprickor som "läckt igenom".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan detta vara?
 
Tycker det ser ut som det regnar in, eller kondensproblem?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att det inte är blött. Man kan inte torka av eller skrubba av det. Kan det fortfarande vara kondens då?
 
ta bort en bräda och se efter hur det ser ut bakom, kan nog hjälpa till att göra er klokare
 
Är det gammal takspont vi ser? Som är isolerad på "utsidan"!!?
 
  • Gilla
V70pappa
  • Laddar…
Det stämmer.

Den gamla taksponten blev nya innerpanelen kan man säga. De byggde på takstolarna utvändigt och isolerade, sedan lade de ny spont, papp och pannor. Med luftspalt och ångspärr.
 
Gammal kåda ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gammal kåda ?
Kanske. Men borde den inte kännas kladdig då?
 
Ni har inte fått in några djur.
Har sett liknande efter möss, fladdermöss, getingar, etc. Och då brukar man kunna torka bort.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
MultiMan
Jag har sett sådant vid två tillfällen i gamla hus. När yttertaket läcker genom vatten till gammal tjärpapp som sedan färgar vattnet innan det letar sig in via otäta spikhål och liknande. Samma vatten som kommer via gammal skorsten full med gammalt sot och tjära. I båda fallen har det alltså berott på otätheter.
 
  • Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
Håller med, i de flesta fall är det fukt/läckage som är orsaken.
 
Får ta bort en planka och kika under morgondagen, då antar jag att man bör. Li klokare?
 
Nu har jag plockat bort plankan. Den känns torr och hård och inte murken på något vis.

Så här ser den ut.
Träplanka målad i vitt med gammal brun fläck, liggande inomhus på ett mörkt trägolv intill en blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torr och hård träplanka med vit färgrester nära änden liggande på en mörk trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En torr, hård träplanka med rester av gammalt papper och färg på ena sidan, liggandes på mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverkaren tror att det rör sig om gamla rester från pappen som tidigare klätt utsidan av sponten. Låter det rimligt?
 
Tar man på det så blir man lite sotig om händerna.
 
MultiMan
D danielte skrev:
Nu har jag plockat bort plankan. Den känns torr och hård och inte murken på något vis.

Så här ser den ut.
[bild] [bild] [bild]
Hantverkaren tror att det rör sig om gamla rester från pappen som tidigare klätt utsidan av sponten. Låter det rimligt?
Det krävs även vatten för att det ska kunna bli som du visat, så nej, inte särskilt som enda faktor. Att det kommer från gammal papp har jag redan föreslagit, men som sagt måste det till vätska för att börja rinna och färga av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.