Hej!
Tänker ev köpa en barockljuskrona av grannen. Ägaren säger att det tygklädda ledningar.
Min tanke är vore det inte möjligt att dra om elledningarna själv och skruva in i befintliga
kontakter om de är ok dvs. Tänker att om löder ihop den
gamla ledningen i den nya och sedan drar igenom. Vore det möjligt? Eller på annan sätt.
Är det någon som har erfarenhet? Måste man ha en behörig elektriker som gör det eller som
tittar och godkänner mina dragningar? Vad säger regelverket?
 
MultiMan
Sök i forumet, finns massa trådar om gamla lampor där det gås igenom vad som behöver göras och vilka vägar som är mest framkomliga för att den ska bli godkänd i ett modernt hem.

Annars invänta någon annan som orkar upprepa allt igen.
 
Jaha, oj. vad det så mycket. Jag forsätter och letar på forumet. Tänkte om ngn kan svara på om min tanke är rätt eller fel...
 
MultiMan
  • Gilla
  • Älska
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Oj, Tack snälla du för din omtanke att du gett mig länkar.
Det är vardagsrummet i taket. dvs torr miljö. Bara "som vanligt" huset är byggt 1976, vi har jordfelsbrytare för hela huset.
 
Tack snälla!!!
 
Jag önskar att jag vore mera elkunnig. Trots era fina länkar så förstår jag inte riktigt allt, kanske att jag förstår och att det löser sig när jag har lampan framför mig.El är aldrig något som jag hållit på med på detta sätt. Förutom montera dimmer, kontakter o dyl men detta är en helt annan sak. Speciellt då de fungerar på ett annat sätt. Har inte tillgång till mätutrustningar osv...

Jag ska luska om det finns någon som vill renovera. Som pappas flicka har jag varit med om många saker men denna typen av el har han inte sysslat med. Inte finns han heller kvar så jag kan fråga tyvärr.

Tack för er hjälp! Hoppas att ni har tålamod att svara på någon fler fråga om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.