Hej,

I vår 70-talsvilla planerar vi att byta ut en del fönster.
De gamla fönstren (2 glas original), med bröstning ca 50cm ersätts med nya 210cm höga som sträcker sig ned till golv.
Partiet är ca 7m, med 4st fönster samt en fönsterdörr,
I dagsläget sitter vanliga vattenradiatorer under bröstningen.

Med de nya fönstren på plats behöver vi ersätta de gamla radiatorerna med ny lösning.
Vi ser tre alternativ:
1. Golvvärme
2. infälld golv konvektor
3. "Snyggare" radiatorer framför fönstren

1. ger stor påverkan på retsten av rummet och det vill vi helst undvika, på hela ytan.
Skulle man kunna köra golvvärme bara 1m, eller så, in i rummet från fönstret? eller är det bara meningslöst?

2. Har någon erfarenhet av infälld golvkonvektor, kan det vara ett bra alternativ?

3. Finns det "snygga" radiatorer?

Mvh
/Anders
 
Krilleman
Om fönsterpartiet går ända ner till golv skulle jag skrotat alternativ 3 direkt.

image001-6.jpg

Infälld konvektor eller golvvärme är min personliga åsikt som gäller vid "fulla fönster".

J_uT_DxJSY16QOEmtD8PmrIMw8QQLS1LnuwyfznDyzpJxEd5_O8-UJ8UPSonmgA1AfPVW6wBXr98VzJkF-Iu6BX87mRg1vedTR5THOyNeRRRnk_0r3U7wwgH318aAXREdEF4jzk5MEs26g
 
Modern golvstående radiator i en ljus interiör nära glasdörrar och en soffa med färgglada kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ju betydligt snyggare golvstående radiatorer än den Krilleman visade som avskräckande exempel.
 
Krilleman
Visst finns det en uppsjö av designade golvståendes konvektorer.
Är dom värda sina pengar dom kostar?

Hela tanken med stora fönster är väl endå att man ska ha fri sikt? :thinking::rofl:
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Alternativet är att inte hoppa på det senaste modetåget, som tar dig till det opraktiska riket. Med en låg vägg kan man koppla in "Taxar" (gärna med Dartkopplingar) likt de Krilleman föreslog. Både mer praktiskt och billigare.

Staffan
 
Krilleman Krilleman skrev:
Visst finns det en uppsjö av designade golvståendes konvektorer.
Är dom värda sina pengar dom kostar?

Hela tanken med stora fönster är väl endå att man ska ha fri sikt? :thinking::rofl:
Förstår inte hur man skall se ut nerefter golvet. Möjligen när man snavat och blir liggandes på golvet.
I övrigt en heldum idé med att ha fönster ända nere vid golvet.
Jag skulle behållit 70-talets låga bröstning. Det hör till stilen på huset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för era synpunkter!
Förmodligen kan vi få plats med golvkonvektorer i golven. Håller med Krilleman om att det är snyggaste lösningen.

Inte fel att behålla bröstningen men ännu bättre med glas hela vägen ned :)

Finns det någon med erfarenhet av installation och funktion av infälld golvkonvektor?
Är det någon större skillnad mot vanliga radiatorer, förutom att de verkar vara lite dyrare.

Ett bra alternativ?
https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...ektor-komplett-1300-golvkonvektor-aquilo.html

Mvh
/Anders
 
Redigerat:
Staffans2000
A an9ers skrev:
Är det någon större skillnad mot vanliga radiatorer, förutom att de verkar vara lite dyrare.
LITE dyrare?
Dammsamlare.
Ingen plats för blomkrukor.
Förbaskat opraktisk.
Tillfällig modenyck.

Som du ser tycker jag att du vill betala mer, för att få det sämre.
Men men. Blir du nöjd, är allt fröjd!

Staffan
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi har ett likadant fönsterparti som ts och installerade 2 golvkonvektorer när vi bytte golv i höstas. Planen är att byta fönstren till ett skjutparti ut mot altanen.
Hittills är vi jättenöjda. Det bli varm och skönt och jag upplever inte att de samlar damm. Vi har dock kvar två vanliga element i rummet under de andra fönstren eftersom rummet är stort.
Det enda som är knepigt är det här med blommorna.
 
Borde väl bara bättre att ha en konvektor i taket som blåser värmen nedåt framför fönstren.
Att ha springor i golvet verkar vara helt befängt och något man ångrar efter en stund när man tröttnat på att plocka upp saker som fallit ned mellan gallren.
 
@Mathildatiger, roligt att höra att ni är nöjda! Får man fråga vilken produkt ni har samt längd och bredd på fönsterparti? Sträcker sig konvektorlängden hela fönsterbredden?
Vi kommer också att ha 4st vanlig vattenradiatorer vid övriga fönster i rummet så flera värmekällor finns.

Blommor tänkte vi ställa i krukor på golvet och i blombänkar som vi önskar.
Angående damm så måste några av er ha hittat någon smart lösning med traditionell radiatorer och fönsterbänkar; våra nuvarande samlar hiskeliga mängder och ser ut som rena industrianläggningen.
 
A an9ers skrev:
@Mathildatiger, roligt att höra att ni är nöjda! Får man fråga vilken produkt ni har samt längd och bredd på fönsterparti? Sträcker sig konvektorlängden hela fönsterbredden?
Nu minns jag tyvärr inte tillverkaren och jag hittade ingen text i själva konvektorerna. Återkommer om jag hittar produktpappren.
Vi har 6 m fönster och en altandörr på ca 1m.
Konvektorerna börjar efter dörren (vi har alltså inte element framför dörren) och fortsätter en liten bit bortom fönstren in i hörnet. Så de är drygt 3 m långa/st. De är 18 cm breda och vi valde ek-galler till vårt ekgolv i holländskt mönster.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Nu minns jag tyvärr inte tillverkaren och jag hittade ingen text i själva konvektorerna. Återkommer om jag hittar produktpappren.
Vi har 6 m fönster och en altandörr på ca 1m.
Konvektorerna börjar efter dörren (vi har alltså inte element framför dörren) och fortsätter en liten bit bortom fönstren in i hörnet. Så de är drygt 3 m långa/st. De är 18 cm breda och vi valde ek-galler till vårt ekgolv i holländskt mönster.
Tack @Mathildatiger
Mvh
/Anders
 
Frågade min man och vi är rätt säkra på att elementen är från Epecon.
 
  • Gilla
an9ers
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Frågade min man och vi är rätt säkra på att elementen är från Epecon.
Tack!
mvh
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.