Ok! Vart hittar jag det?
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla även luftfilter så det inte är igensatt.
 
Brukar va bakom en plastkåpa på förgasaren.
 
Innan du börjar riva för mycket, byt tändstift om det inte hjälper att bara torka av....

Som det sagts innan, jag tycker inte att den borde stanna av fel soppa så, det enda som borde hända är att det ryker, men man skall ju givetvis inte köra på den felaktiga soppan, utan tömma tanken så gott det går och hälla i ny riktigt soppa...

Vad som kan hänt är att motorn gått på vanlig 95 oktanig bensin innan, då kan det hända att vissa avlagringar släpper av ny soppa och sätter igen filter förgasare mm... Då är det vad jag förstår bara att ta isär allt och rengöra.
Vissa gummipackningar membran mm. kan reagera med den nya soppan och då är det bra att byta dessa...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Finns det gnista?
 
Har faktiskt en precis likadan sedan 11 år. Tips är att kolla stift och gnista, sen om luftfilter är igensatt. När mitt varit för smutsigt har den varit riktigt tjurig. Ta av locket och provstarta utan. Ev med startgas. Då kanske du slipper kludda med bensinbyte
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
B
Om den inte såldes med uppgift om att den var nyservad kan det ha varit väldigt länge sedan den servades. Förutom stift kan det vara bra med ny motorolja också, servas en Klippo någorlunda regelbundet är det en evighetsmaskin.
 
MultiMan
Tror också att det är något annat. Har kört mina två Klippo med Briggs-motor på tvåtaktsbränsle flera gånger (en modernare med Keihin-flottörförgasare och en äldre med membran). Märker i princip ingen skillnad.

När jag tänker efter har jag kört en tank 2-takt även i den nyaste Klippon med Honda-motor. Gick utmärkt där också. Kommer inte ihåg att det rök alls. Moderna alkylatbensinen och syntetoljorna bränner väldigt rent.

Edit 2: Det du har där är exakt samma som min ena, en variant av Klippo Kommun som bara fanns under två år (vill minnas sista åren på 80-talet). Extra stark motor (Max) (tyvärr specialluftfilter som kan vara lite bökigt att hitta) som orkar med allt om den är skött och inte slut. Mycket bra drivning med 2 hastigheter och allmänt välbyggd. Sidoskydd utanpå kåpan. Var rädd om den!

Är denna variant fast med självgång: http://service.webec.husqvarna.net/...FIaa/KLOI1987_SEaaNOaaDKaaFIaa__Excellent.pdf

Dina framdäck är helt blanka men är rätt lätt att byta och inte så dyrt. Bara värm i vatten eller mikron först (enbart gummit!).
 
Redigerat:
Gällande luftfilter så har jag tvättat mitt filter i bensin med mycket gott resultat (om de är svårt eller dyrt att hitta nytt). Bada i bensin i två omgångar och sen torka ordentligt.
 
A
Alltså lite fler frågor innan vi killgissar för mycket:

1. 2-takts bensinen du hällde på var det av modell Aspen 2 takts eller var det bensin med iblandad olja?

2. Tillfället när den slutade fungera, hade du kört en del och fyllde på och DÅ dog maskinen eller var det vid nästa körning som du fyllde på och den vägrade starta?


Det påverkar felsökningen...


Men 2-taktsmotorer har ingen separat oljesmörjning och därför lägger man till olja i bensinen, oljan följer då med bensinen genom motorn och smörjer samtidigt. Utöver det är det för vanlig bensin och 2-taktsbensin ingen skillnad (orkar dock inte läsa Aspen datablad). Så som vissa redan sagt borde detta resultera i mer rök och eventuellt igensatt tändstift, övriga delar BORDE inte påverkas så att den vägrar starta.


Nästa fundering är om det funnits vatten i tanken eller dunken och att detta gjort att det ligger vatten i förgasaren och tändningen inte funkar.

Som andra skrev om luftfiltret så kan det vara igensatt eller genomblött. Detta förklarar nog inte varför maskinen bara dog men om det var olika tillfällen eller regn.....

Slutligen kan det ju ha kommit in smuts i bensinen och beroende på skicket på filter kan detta fastna i förgasaren och stryper bensinen.


Mitt råd är att ge dig på att byta tändstift och tömma tanken. Efter det kan det vara värt att ge maskinen en service om den inte startar och planera in en service till hösten.
 
MultiMan
T topmount skrev:
Gällande luftfilter så har jag tvättat mitt filter i bensin med mycket gott resultat (om de är svårt eller dyrt att hitta nytt). Bada i bensin i två omgångar och sen torka ordentligt.
Jag försökte tvätta mitt originalfilter med avfettning eftersom det kommit olja efter jag obetänksamt lag klipparen på fel sida. Hela limningen löstes upp och filtret var bara att kasta. Kan ju fungera bättre med bensin men känns ju märkligt isf.

Tyvärr har som sagt Max-motorn ett filter som inte är alls lika vanligt förekommande som Briggs andra filter. Man kanske skulle kunna byta luftburk men det får bli när det blir omöjligt att hitta filter.

För övrigt, när jag fick olja i filtret blev den i princip omöjlig att starta.

...

Med tanke på att motorn har oljelock och bensin bredvid varandra upptill kanske det fylldes på olja i bensinen och bensin i oljan? Inte första gången isf.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Brukar va bakom en plastkåpa på förgasaren.
På den motorn är det pappersfilter.Den kan man inte tvätta.Bara byta inte som skumgummi filter kan tvätta.
 
Tack igen för utförliga svar! På torsdag är jag ute i huset igen och kommer kolla på detta. Men - så här slutade den gå:

1 - Vi köpte den på auktion, vet inget om service eller skick.
2 - Drog igång den utan att ha fyllt på vare sig olja eller bensin (vi kollade att det fanns olja i den, och den va ok fylld)
3 - Den gick några minuter innan den la av, vi tänkte att det va soppatorsk och fyllde på Aspen 2
4 - Den gick några minuter och la av. Vi försökte dra igång den ett gäng gånger.
5 - Efter att ha käkat sill o potatis till lunch gick den igång. Men dog efter några minuter. Sen gick den inte igång igen hur mycket man än drog...

Jag byter bensin och kollar tändstift på torsdag!

mathiash77 skrev:
Alltså lite fler frågor innan vi killgissar för mycket:

1. 2-takts bensinen du hällde på var det av modell Aspen 2 takts eller var det bensin med iblandad olja?

2. Tillfället när den slutade fungera, hade du kört en del och fyllde på och DÅ dog maskinen eller var det vid nästa körning som du fyllde på och den vägrade starta?


Det påverkar felsökningen...


Men 2-taktsmotorer har ingen separat oljesmörjning och därför lägger man till olja i bensinen, oljan följer då med bensinen genom motorn och smörjer samtidigt. Utöver det är det för vanlig bensin och 2-taktsbensin ingen skillnad (orkar dock inte läsa Aspen datablad). Så som vissa redan sagt borde detta resultera i mer rök och eventuellt igensatt tändstift, övriga delar BORDE inte påverkas så att den vägrar starta.


Nästa fundering är om det funnits vatten i tanken eller dunken och att detta gjort att det ligger vatten i förgasaren och tändningen inte funkar.

Som andra skrev om luftfiltret så kan det vara igensatt eller genomblött. Detta förklarar nog inte varför maskinen bara dog men om det var olika tillfällen eller regn.....

Slutligen kan det ju ha kommit in smuts i bensinen och beroende på skicket på filter kan detta fastna i förgasaren och stryper bensinen.


Mitt råd är att ge dig på att byta tändstift och tömma tanken. Efter det kan det vara värt att ge maskinen en service om den inte startar och planera in en service till hösten.
 
Är soppakranen öppen?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tycker det låter som det gamla klassiska. Klippare som körts med vanlig bensin och sen fått stå i perioder så förgasaren behöver bytas/rengöras. Man ska helst köa alkylat eller Briggs tillsats i vanlig bensin för att slippa dylika avlagringar och annat i förgasaren. Munstycken är ofta fasta och svårrengjorda och många ggr är en ny förgasare enklast. Oftast inte särskilt dyra.
 
Har haft en båtmotor med liknande problem och då var det tändspolen som slutade fungera när den blev varm, så nu fick du ytterligare ett alternativ. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.