Vi nybörjarklåpare och klantskallar har antagligen haft i fel bensin i vår Klippo som vi köpte på auktion i vintras. Den startade fint och gick bra tills vi hällde tvåtakts-bensin (samma som vi har till motorsågen) i tanken. Efter det vill den inte starta. Svärfar säger att Klippon är en fyrtaktare, och att vi måste rensa systemet från den felaktiga bensinen för att få liv i den.

Min fråga är då - hur tömmer man systemet på bensinen? All hjälp tas tacksamt emot :)
 
  • Röd Klippo gräsklippare med Briggs & Stratton motor i ett garage, synlig gräsrester under kåpan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Töm tanken, ta bort tändstiftet och torka rent. Häll i ny soppa och kör.
 
A
Utifrån din fråga så är jag inte säker på hur händig du är.


Töm tanken: sätt klipparen på ett bord, Slang ner i tanke. och och sug lite så att du får ett självsug. PS bensin är inte gott..

Alternativt letar du upp bensinslangen och lossar den från förgasaren.

Som tidigare inlägg sa, ta bort tändstift och gör rent.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
På en del modeller kan man se en liten slang under tanken dom man kan lossa.
 
Funkar och bara vända den upp och ner lite snabbt över en balja. Dock tror jag att du behöver tömma förgasaren och göra rent tändstiftet också. Ta en bild framme från så kan vi peka.
Börja att häll av bensinen, skruv bort botten pluggen i förgasaren och låt lite ny bensin rinna igenom. Sätt tillbaka skruven gör rent tändstiftet och försöka starta.
 
Jag vill påstå att det beror på något annat, har många gånger kört gräsklippare på tvåtaktsbensin. blir bara lite rökigt.
 
  • Gilla
RompisKompis och 9 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Jag vill påstå att det beror på något annat, har många gånger kört gräsklippare på tvåtaktsbensin. blir bara lite rökigt.
Fast för fett soppa kan ju lätt smutsa ner stiftet. Beror ju även på vilken % man kör sågen.
 
Den går definitivt att köra på tvåtakts bensin. Den ryker mer och sotar igen fortare. Men bör inte orsaka att den inte startar.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den går definitivt att köra på tvåtakts bensin. Den ryker mer och sotar igen fortare. Men bör inte orsaka att den inte startar.
Bör inte, tycker ändå det är en bra start att få väck den felaktiga bensinen. Rätt att en väl servad gräsklippare kan gå på tvåtakts bränsle, men kombinerar man felaktigt bränsle med smutsigt/oljigt luftfilter och smutsigt stift så har man problem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Y
Ifall man inte är sugen på att få bränsle på backen eller i munnen så tycker jag sugpump ifrån biltema är käck grej att ha vid dessa tillfällen;

1
 
  • Gilla
tutt och 2 till
  • Laddar…
Har kört 4takts Klippos på färdigblandad 2takts bensin, det går fint, ryker inte nämnvärt. Tror du har något annat fel.

Red.Färdigblandad=Aspen 2
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar en tidig lördagmorgon! Ok - jag testar att helt enkelt byta bensin och torka av tändstiftet, som en första rond. Det vore ju grejt om en kunde skaka liv i Klippon utan att rota mer i motorn än så.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du gissar rätt - jag är inte så förtrogen med vare sig två- eller fyrtaktare. Men gillar å lära mig. Tack för tips!

mathiash77 skrev:
Utifrån din fråga så är jag inte säker på hur händig du är.


Töm tanken: sätt klipparen på ett bord, Slang ner i tanke. och och sug lite så att du får ett självsug. PS bensin är inte gott..

Alternativt letar du upp bensinslangen och lossar den från förgasaren.

Som tidigare inlägg sa, ta bort tändstift och gör rent.
 
Nu är jag inte på samma plats som klipparn längre tyvärr. Hoppas det löser sig utan förgasar-tömning! Tack för erbjudandet!
T topmount skrev:
Funkar och bara vända den upp och ner lite snabbt över en balja. Dock tror jag att du behöver tömma förgasaren och göra rent tändstiftet också. Ta en bild framme från så kan vi peka.
Börja att häll av bensinen, skruv bort botten pluggen i förgasaren och låt lite ny bensin rinna igenom. Sätt tillbaka skruven gör rent tändstiftet och försöka starta.
 
Kolla även luftfilter så det inte är igensatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.