Jaha så har man då flyttat in i det nya huset.. äntligen... för att mötas av ett chockbesked från Telia: Vi kan inte leverera ADSL till dig! Finns ingen ADSLnod i stationen! vadi h-vete menar dom?? Flyttade bara tvärs över byn och så finns inte ADSL. Runt omkring så finns ADSL men inte här. Det byggs ett antal villor här och säkert fler än jag som vill ha ADSL. Nån som har en aning vad man kan göra? Känns som öken att sitta på modem och ett steg tillbaka i utvecklingen. Ska ringa kommunen i morgon och kolla vad itchefen har att säga... Enligt Telia så har han en del att säga till om vad som ska byggas ut osv. Skanova ska också få sig ett samtal. Fler förslag?


/a
 
Välkommen i klubben!

De har den dåliga smaken att bara bygga ut staioner där det finns X antal abbonnenter, som då statistiskt kommer att teckna Y antal ADSL-avtal.
Det har visat sig helt omöjligt att påverka. Tro mig, jag har legat på som en rabiessmittad terrier i ett par år nu..
Nu äntligen får jag inte beskedet att "Utbyggnad av stationen är inte planerad i dagsläget". Nu säger de att utbyggnaden är planerad, men tidsramen är inte spikad.

Märkligt att man kan bo i glesbygd 25 minuter från Stockholm City.

Just det, jag har naturligtvis kontaktat kommunen också. Talade med IT ansvarige där, men de hade en egen plan för IT inom kommunen. Klar? Nä, det vet vi inte. Det ligger på externa operatörer. Duh!
 
Då får jag väl ansöka om medlemsskap ;)... Skämt åsido så är det beklämmande att dom gör så. Vi har fått besked att det inte föreligger någon utbyggnad på lång tid. I Skåne finns det ett projekt som heter "bredband åt alla" som Region Skåne håller på med.. pyttsan säger jag... kommer även att ringa ansvarig där och svära lite..

Jag antar att du sitter på modemuppkoppling då Kalle12?

/a

Telia menade att ITchefen även har ett ord med i valet av vilka stationer som ska byggas ut...
 
Där vi bygger kommer det faktiskt att finnas Scream 26Mbit full duplex :-*
Hoppas bara det blir så i verkligheten också.....det var på en förfrågan till BBB som de sade detta. En ny telestation kommer nämligen att behöva byggas och hur den beskaffas vet väl ingen riktigt säkert.....
 
Jesca_j skrev:
Där vi bygger kommer det faktiskt att finnas Scream 26Mbit full duplex :-*
Hoppas bara det blir så i verkligheten också.....det var på en förfrågan till BBB som de sade detta. En ny telestation kommer nämligen att behöva byggas och hur den beskaffas vet väl ingen riktigt säkert.....
Umeå Energi lägger ut rör för fiber till dom nya tomterna i Ersmark, så det lär nog inte vara något problem för er att få en bra uppkoppling där.
 
Lägger ut rör ja, men kopplar in fiber, nej.....inte inom överskådlig framtid.....tyvärr.... :(
 
Jesca_j skrev:
Lägger ut rör ja, men kopplar in fiber, nej.....inte inom överskådlig framtid.....tyvärr.... :(
Ni Ersmarkare kan ju alltid gå ihop och hyra röret av umeå energi och bygga ett eget nät på området.
 
Då har man väl tur med kommunen då.

Här har de nämligen tillsammans med Skanova (eller vad de heter nu för tiden) sett till att det finns adsl i hela kommunen (Hallstahammar). Tyvärr finns det bara Telia som levererar mer än 2mbit... Och pga att det är "vanlig" adsl får man leva med att den är just assymetrisk dvs. 8mbit ner och runt 1mbit upp :( Men det är ju klart bättre än modem och liknande iaf!

//Markus
 
Hmm...

Jag sitter i samma båt. Vår telestation "är inte beslutad ännu" från telia.

Håller på att diskutera utbygnad med kommunen och samla in intresenter.
 
Har varit i kontakt med ITchefen på kommunen idag och kunde konstatera att vårt område är det enda som inte har ADSL i tätorten. Snacka om surt >:(. Finns kanske möjlighet till utbyggnad men knappast i år. Med lite tur så kanske i slutet av nästa...puh... Har en kompis några hundra meter bort som har ADSL och funderade om det skulle funka med någon sorts radiolänk.. nån som vet om det skulle fungera och vad det skulle kosta?

/a
 
Firefighter skrev:
Har en kompis några hundra meter bort som har ADSL och funderade om det skulle funka med någon sorts radiolänk.. nån som vet om det skulle fungera och vad det skulle kosta?
Det folk använder för att bygga "hobby"-radiolänkar är prylar för vanliga trådlösa nätverk. "Tricket" är att köpa prylar med uttag för extern (yttre) antenn. Antennerna kan man antingen köpa färdiga (dyrt) eller bygga själv (billigt men pilligt). Många bygger tydligen antenner av burkar från chipssorten pringles, just de burkarna som är klädda med alufolie invändigt har tydligen precis rätt diameter för att bli hyffsat bra riktantenner.

I den ändan adsl-kopplingen finns så är det bara att välja mellan en "accesspunkt" (som anslutningen mellan trådlöst och trådbundet nätkver kallas) som är en komplett router, eller bara är en "brygga" att användas ihop med en befintlig router. I det huset som inte har adsl-anslutningen så måste "accesspunkten" gå att köra som "brygga", d.v.s. den skickar bara vidare nätverkstrafiken utan att göra något med den, d.v.s. det måste gå att slå av routerfunktion om den har någon sådan.

Om man är tekniskt händig och gillar att pyssla så kan man köpa trådlösa nätverkskort som är avsedda att sätta i datorn, och ha en dator som "internetdelare" och/eller en annan som "mottagare" i andra huset, men det medför ju nackdelen att datorerna måste stå rätt nära antennerna. Man förlorar signalstyrka på varje snutt kabel man har, kort kabel är en klar fördel. Det finns förresten kort till bärbara datorer som har uttag för en lös antenn, det är väl mest om man råkar ha en bärbar dator liggandes som man tänkt ha som nån slags serverfunktion det kan vara aktuellt (om man råkat krossa skärmen på en bärbar dator så blir den nog en rätt bra server, man får ju inbyggd batteribackup på köpet :) )

Räkna inte med att kunna använda samma trådlös-saker även för att få trådlöst nät inne i husen (om man nu inte hittar sådana prylar med dubbla antenner som kan skicka trafiken vidare från en antenn och vidare på den andra o.s.v.).
 
Bara att litet tips.. kolla med adsl leverantören vad dom tycker om att dela två hushåll jag skulle tro att det INTE är tillåtet men så länge dom inte upptäcker det så fungerar det ju...

Säkerheten! Radionät är ibland "default" konfigurerade som helt öppna.. dvs någon med en bärbardator kan snappa upp radiotrafiken och vips så sitter han/hon innan för er brandvägg... Men det där går att sätta upp så det blir säkert, men man skall vara medveten om att man måste se över detta! Detta gäller i synerhet "hemma produkterna" som man vill skall vara enkla att installera, vilket dom också är!
 
Vi kan väl säga att jag hittills inte hittat någon leverantör som tillåter att man dela flera hushåll på ett abbonemang.
Antennmässigt skulle jag nog endera satsa på något lite mer robust än en Pringlesmodell men det finns massor med alternativ på nätet. Något av de intressantare alternativen är väl kanske att använda någon form av parabol då man dels får en bra signal och en väldigt koncentrerad "stråle" (bra ur avlyssningssynpunkt).
Tänk också på att de flesta "konsumentprodukter" på den trådlösa marknaden bara har en radio trots att de ofta har två antennutgångar.

//Markus
 
Ytterliggare en kommentar..:

Att dela ADSL går bra så länge någon part inte sitter och tankar mp3/video får då finns det inte så mycket kräm kvar i uppkopplingen.. "trust me ive tried it" men för vanligt surf räcker det gott!
 
MrSimpson skrev:
Ytterliggare en kommentar..:

Att dela ADSL går bra så länge någon part inte sitter och tankar mp3/video får då finns det inte så mycket kräm kvar i uppkopplingen.. "trust me ive tried it" men för vanligt surf räcker det gott!
Struntprat. Det går alldeles utmärkt. Jag har också testat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.