Status
Tråden går ej att kommentera.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite intresserad av hur det här med en lock-down skulle se ut. Det som jag förstått är att vårdpersonal ska fortsätta att jobba och att kollektivtrafk och skola och förskola ska stänga.

Förutom vårdpersonal måste såklart även folk som städar, lagar mat etc på sjukhus, äldreboenden, lss-boenden och inom hemtjänsten fortsatt arbete. Vilka mer? De som transporterar mat, mediciner och andra saker måste såklart få arbeta. Åtminstone några elektriker, rörmokare etc måste också få arbeta för att hantera akuta problem.
Ganska många inom dessa områden har säkert barn på skola och förskola som behöver någon vuxen i närheten. Ibland kan partnern hantera det, men i många fall finns partnern inom samma gruppering eller så finns det helt enkelt ingen partner.
Jag har hört att de som ska arbeta och som har barn som behöver omsorg ska få det på särskilda skolor och förskolor: Det kan ju låta enkelt, men dels innebär det att ytterligare några måste arbete (och då måste deras barn också få tillgång), dels finns det säkert en anledning till att man har inskolning under en längre tid för de minsta.

En annan intressant problematik blir då hur all denna personal ska ta sig till sina arbeten om kollektivtrafiken är nedstängd. Alla har inte bil eller möjlighet att gå eller cykla. Inom kort kommer det väl bli ett letande efter bensinstationer som har bränsle om leveranser till dessa stängs ner. Således måste även dessa arbeta.

Visst kan man minska antal personer som arbetar, helt klart, men därifrån till en lockdown (som åtminstone jag tolkar som en extrem minskning) är det långt. Att det skulle vara trivialt har jag svårt att tro, då det finns så många beroenden. Jag har kanske missat någon enkel lösning.
Ett sätt att hantera denna pandemi är att när man väl känner till vilka riskgrupperna är, enbart isolera riskgrupperna och deras vårdpersonal. Låt övriga samhället fungera som vanligt. Då blir den ekonomiska recessionen inte lika svår att hantera och vi får snabbare en flockimmunitet. Det är en variant av det vi har kört i Sverige.

Men det förutsätter att man "slår till" ungefär lika tufft i hela världen samtidigt just för att stoppa smittspridningen i ett riktigt tidigt skede.

Men vi kommer ändå se en depression som är i nivå med eller värre än 1930-talet, eftersom denna kris har slagit stenhårt över hela världen, på extremt kort tid. Det kommer sannolikt bli riktigt tufft för många.

Men som Anders Borg sa i en intervju nyligen så har vetenskapen lärt av läxan från 1930-talet och man ska inte lägga lök på laxen med ekonomiska åtstramningar i detta extrema krisläge. Tvärtom får man starta tryckpressarna och trycka mer pengar, helt enkelt. Det blir sannolikt inte hyperinflation denna gång för nu vet "vi" mer om hur man kan hantera en sån här kris. Allt vi gör måste ha ett vetenskapligt stöd i ekonomisk forskning och empiri från tidigare kriser. Men en ekonomisk nedgång av sällan skådat mått kommer vi se oavsett vad vi gör nu...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
tttomten tttomten skrev:
Du kan kanske hantera skydden korrekt men gemene man kan inte det.

Kolla dig runt om i samhället. När folk tom behöver utbildas i att tvätta händerna så är det ganska långt till att kunna välja en korrekt mask, sen ska folk dessutom hantera den.

Det finns ingen lögn då påstående i sig är korrekt på scarf, dammask, FFP2 mfl.

Edit, för att ge några exempel, titta på reportrarna som sitter med mask under FHMs pressträff. Titta på dom som intervjuas i tv, förvisso mest från utlandet men ser inte att det skulle bli skillnad här.
Väldigt få hanterar masken korrekt, många har felaktig mask.
Ja det är skrämmande att behöva lära vuxna tvätta händerna.
Man ser det även på toaletter ibland där många män ibland struntar i det helt och vissa som bara spolar av fingrarna och sedan en del som faktiskt tvättar händerna efter besöket.

Konstigt att man i andra länder bedömt det helt annorlunda med munskydd. Troligen bara vi svenskar som är kass på hygien.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Lärarkollegan vet ingen annan än sonens lärare som var sjuk innan hon blev sjuk. Visserligen skulle smittan kunnat studsa runt i sonens klass, men barn skall ju inte smitta varandra enligt Tegnell.
Nja, de kanske verkar så att de inte blir allvarligt sjuka men finns inget som säger att barn inte smittas och smittar andra.
Se bara på alla förkylningar och kräksjuka ungarna på dagis släpar hem. När vi hade mindre barn som gick på dagis så var vi väldigt ofta förkylda och åkte på dessa jäkla omgångar av kräksjuka
Inte haft kräksjuka på över 10 år och då var det vår tonåriga dotter på den tiden som släpade hem det.

Jag tror barn och ungdomar släpar hem även corona.
Inte sett någon undersökning varken för eller mot det men borde vara samma och detta virus verkar smitta rätt så lätt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
Jag misstänker att vi får se en ny uppgång i antalet smittade och sjuka nu.
Jag har skrivit om det tidigare och min teori är att precis som bantning och motion mm så funkar det oftast bara en kortare period för att sedan återgår man till vanliga beteendet. Inte alla men väldigt många.
Jämför med alla nyårslöften som resulterar i att det är fullt på gymmen veckorna efter nyår men en månad senare så är det som vanligt igen.

Alltså min teori är att många minskat på tvätta händerna, handsprit och inte så försiktiga med social distans mm.
Man återgår till viss del som det var före coronan.
Jag själv är sådan och försöker skärpa mig nu med denna smittan för att inte falla tillbaka till vanliga beteendet.
Nej det är inte över ännu.


Diagram över dagliga nya dödsfall i Sverige relaterade till COVID-19, med staplar och 7-dagars glidande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I den kommun jag bor i följde bara 19% av den deltagande personalen inom vård och omsorg hygienrutiner. 19! Inte konstigt att smittan sprids.
https://nt.se/artikel/wjvxgwel
 
  • Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
I den kommun jag bor i följde bara 19% av den deltagande personalen inom vård och omsorg hygienrutiner. 19! Inte konstigt att smittan sprids.
[länk]
Låst artikel.
Ge gärna lite av innehållet du kan läsa.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jäkla betalväggar.
Funkar det här?
Del av en tidningsartikel om Söderköpings kommuns hygienrutiner med en person som pekar på texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Jag misstänker att vi får se en ny uppgång i antalet smittade och sjuka nu.
Jag har skrivit om det tidigare och min teori är att precis som bantning och motion mm så funkar det oftast bara en kortare period för att sedan återgår man till vanliga beteendet. Inte alla men väldigt många.
Jämför med alla nyårslöften som resulterar i att det är fullt på gymmen veckorna efter nyår men en månad senare så är det som vanligt igen.

Alltså min teori är att många minskat på tvätta händerna, handsprit och inte så försiktiga med social distans mm.
Man återgår till viss del som det var före coronan.
Jag själv är sådan och försöker skärpa mig nu med denna smittan för att inte falla tillbaka till vanliga beteendet.
Nej det är inte över ännu.
Ja, det finns nog viss risk för ”coronatrötthet” men samtidigt så har många haft sjukdomen redan (framförallt i Stockholm) så det finns nog en viss grad av immunitet som hjälper till att hindra spridningen.

Samtidigt, ser vi en uppgång av spridningen nu beror det på förändring som skedde för ca 2 veckor sedan. Ser vi en förändring i dödsfallstalen nu så berodde det på något som ändrades för ännu längre sedan. Men du kanske menade just att vi kommer se en förändring om två veckor?
 
Redigerat:
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jäkla betalväggar.
Funkar det här?
[bild]
Oj det var inte bra.
Kanske man skulle kolla upp fler ställen och åtgärdade de fel man hittar
Trodde man gjorde sådana uppföljningar regelbundet.
 
optimum optimum skrev:
Oj det var inte bra.
Kanske man skulle kolla upp fler ställen och åtgärdade de fel man hittar
Trodde man gjorde sådana uppföljningar regelbundet.
Ja, det tycker jag också.
Min farmor, 94 snart 95, fick jag veta igår har fått covid-19. Det är krut i gumman så vi hoppas att hon reder ut det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Ja, det finns nog viss risk för ”coronatrötthet” men samtidigt så har många haft sjukdomen redan (framförallt i Stockholm) så det finns nog en viss grad av immunitet som hjälper till att hindra spridningen.

Samtidigt, ser vi en uppgång av spridningen nu beror det på förändring som skedde för ca 2 veckor sedan. Ser vi en förändring i dödsfallstalen nu så berodde det på något som ändrades för ännu längre sedan. Men du kanske menade just att vi kommer se en förändring om två veckor?
Jag misstänker att senaste veckans utfall kommer överträffas tråkigt nog.
Folks beteende är sådant och lätt att falla tillbaka och sänka garden mot detta.
Vore bra om jag har fel.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det tycker jag också.
Min farmor, 94 snart 95, fick jag veta igår har fått covid-19. Det är krut i gumman så vi hoppas att hon reder ut det.
Ja inte gilla till att hon blev sjuk utan att hon ska klara sig. Vissa äldre är sega och därför de blir så gamla.
 
optimum optimum skrev:
Alltså min teori är att många minskat på tvätta händerna, handsprit och inte så försiktiga med social distans mm.
Man återgår till viss del som det var före coronan.
Jag själv är sådan och försöker skärpa mig nu med denna smittan för att inte falla tillbaka till vanliga beteendet.
Nej det är inte över ännu.
]
Nej det är inte över än, fortsätt skydda våra äldre och eller sjuka.

Jag håller med dig i att det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner och minska på tex handsprit mm, det tror jag många gör både medvetet och omedvetet.
Men jag tycker också att fysiskt distansering ökat i samhället och det tror jag kommer vara kvar länge.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.