G guggen skrev:
Husfix är en produkt med cement och div kemikalier för att det skall härda snabbt som hemmafixare normalt använder för att laga håligheter/filler. Alltså helt motsatsen till hur cement skall torka. Här skall det lagas puts, då är det viktigt att det yttre skiktet inte är hårdare än det inre. Således är ett putsbruk c lämpligt utifrån de uppgifter ta lämnat (vilket är väldigt hårt jämfört med kalkputs).
Ok! Kanske gör så att jag använder kvarvarande husfix till att laga en del större djupahdjupa och sedan kör jag på lite putsbruk C där jag har skador enligt bild. Men du tror inte på A eller B bruk? C håller lika bra och blir inte lika hårt som Är eller B?
 
S Smeds skrev:
Om Husfix är ett A-bruk med lite lim, varför ska man då använda ett rent A-bruk för större ytor? Då det är billigare?
Det är inte jättestora ytor som ska fixas, men dock lite mer än några hål.
priset, vad kostar 5 kilo? 200 kanske? Det går inte riktigt att putsa på samma vis som bruk heller.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Smeds skrev:
Ok! Kanske gör så att jag använder kvarvarande husfix till att laga en del större djupahdjupa och sedan kör jag på lite putsbruk C där jag har skador enligt bild. Men du tror inte på A eller B bruk? C håller lika bra och blir inte lika hårt som Är eller B?
Om putsen har släppt så är du väl nere på själva grunden, rimligen betonghålsten om huset är byggt 64. Jag hade dammat på A-bruk. Lagade min egen grund för 5-10 år sedan i omgångar. Det som lagades med A-bruk sitter som berget. Det med B däremot fick lite sprickor här å var. Pga frost skulle jag säga. Du kan däremot inte lägga A uppepå befintlig puts. Vilken säkert är B.
 
K kimtommy skrev:
Om putsen har släppt så är du väl nere på själva grunden, rimligen betonghålsten om huset är byggt 64. Jag hade dammat på A-bruk. Lagade min egen grund för 5-10 år sedan i omgångar. Det som lagades med A-bruk sitter som berget. Det med B däremot fick lite sprickor här å var. Pga frost skulle jag säga. Du kan däremot inte lägga A uppepå befintlig puts. Vilken säkert är B.
Du får inga frostskador av varken b Eller c, Det får man av handhavandet oavsett bruk. Ju mjukare ju fogligare. Så välj ett som du uppfattar så när det som sitter som möjligt. Även ett modern c puts bruk är ruskigt hårt. Men sannolikt motsvarar det vad som sitter på
 
G guggen skrev:
Du får inga frostskador av varken b Eller c, Det får man av handhavandet oavsett bruk. Ju mjukare ju fogligare. Så välj ett som du uppfattar så när det som sitter som möjligt. Även ett modern c puts bruk är ruskigt hårt. Men sannolikt motsvarar det vad som sitter på
Hade tänkt puts idag eller i veckan men nu ser jag i väderleksrapporten att temperaturen kan gå ner till 0 grader någon timme under natten. Bör jag vänta med putsningen då?
 
Ber om ursäkt för att bumpa en gammal tråd men vilket bruk valde du och hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.