15m2 ca 4m från vattnet. Kombinerad bastu och sjöbod. Var ca 3 år sedan
 
Larsa Larsa skrev:
15m2 ca 4m från vattnet. Kombinerad bastu och sjöbod. Var ca 3 år sedan
Perfekt. Det är 15m2 ca 5 m från vattnet, Bastu och sjöboden jag vill bygga.
 
Vad var det för kommun? Antar att det spelar roll?
 
Norrtälje, har hört att dom skall vara krångliga men det var inga problem. Sökte bygglov med strandskyddsdispens, skickade med en ganska enkel ritning (men seriös, från prefabfirma), samt bilder och beskrivning av platsen. Kan också vara bra att skriva hur man tänker göra med avlopp, eller om man inte kommer ha det alls.
 
Larsa Larsa skrev:
Jag har gräsmatta ned till vattnet och brygga. Fick dispens utan problem. Skickade med foton och skrev att stranden är ianspråktagen av oss sen länge
Hur långt är det från bostadshus till vatten?
 
Du har ingen befintlig brygga redan? Bastuflotte är ju smidigt sätt att lösa det på isf.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Du har ingen befintlig brygga redan? Bastuflotte är ju smidigt sätt att lösa det på isf.
Vad gäller då?
Bygglov?
Strangskyddsdispans?
 
Larsa Larsa skrev:
Norrtälje, har hört att dom skall vara krångliga men det var inga problem. Sökte bygglov med strandskyddsdispens, skickade med en ganska enkel ritning (men seriös, från prefabfirma), samt bilder och beskrivning av platsen. Kan också vara bra att skriva hur man tänker göra med avlopp, eller om man inte kommer ha det alls.
Hur gjorde du med avlopp?
Jag har nämligen inget. Tänkte köra trallgolv i bastun så att allt rinner ner under. Så är dom frälsta enkla bästis i Norrland, men där söker ingen bygglov heller...
Funkar det?
 
Jag kör utan avlopp. Har dusch i en annan stuga
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
N Näsbyeken skrev:
Vad gäller då?
Bygglov?
Strangskyddsdispans?
Utan att veta 100% så tror jag inget av det. Syrran bor vid en liten sjö och har en bastuflotte. Det är ju motor på den så den går ju som båt antar jag?
 
  • Gilla
Hjeltman och 1 till
  • Laddar…
Det är punkten 1 i @Noells lista ovan som sannolikt är den springande punkten. Hur mycket är strandlinjen redan privatiserad. Ju mer desto bättre, ur TS perspektiv.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Bygger du en flyttbar bastu som du faktiskt också flyttar på ibland, tex. bara har den vid vattnet under semesterveckorna så är det knappast ett problem.
 
Funderade också på bastuflotte, men pontonerna drar i väg i pris. Speciellt om man som jag måste kunna ta upp flotten på vintern.
 
H hempularen skrev:
Det beror på hur långt det är från bef. huset ned till vattnet. Om huset's hemfridzon går ända ned till vattnet, så anses området redan otillgängligt för allmänheten. Exakt hur långt bort man kan hävda hemfridzon är luddigt. Men beroende på omständigheter brukar man säga 10 - 30m möjligen 50m.

Vid kontakt med bygglovsmyndighet, skall du kanske inte prata så mycket om friggebodarna. Om de är byggda som bygglovsfria friggebodar, så får du inte bygga en sådan inom strandskyddat område. Och vanliga svartbyggen "preskribreras" efter 10 år, men det gäller inte för överterträdelser av strandskyddslagen. Är de sedan före 1970, när lagen kom, så är de OK.
Jag håller inte med om att man ska ”mörka” vad man har på sin fastighet, det kommer ändå fram när handläggarna tittar på flygfoton, gör platsbesök och liknande. Jag vet att många inte håller med mig och det är givetvis upp till var och en hur de vill göra, men jag vill säga att byggnadsnämnden kan ”snoka” reda på mer än de flesta verkar tro.
 
  • Gilla
Hjeltman
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Bygger du en flyttbar bastu som du faktiskt också flyttar på ibland, tex. bara har den vid vattnet under semesterveckorna så är det knappast ett problem.
Gäller bara att komma ihåg att ha lång sladd till bastuaggregatet när man kör iväg ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.