Snyggt (y)
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Idag en liten detaljbild som på sitt sätt avspeglar den allestädes närvarande 80/20 regeln i alla projekt, dvs att 80 procent av jobbet görs på 20 procent av tiden och resterande 20 procent tar 80 procent av tiden. I detta fall allt småpill.

[bild]

Bilden är ett innerhörn i trappbrunnen med tillhörande altanstolpe och mötande generalskarv. Precis det pill jag nämnde i gårdagens post.

/Göran
Verkligen bra bygge.. med bra val av leverantör...
Som sagt så härligt projekt att följa !
Det som inte syns är hur du tänkt att fuktskydda ovansidorna på bärlinor och alla ändträmöten?
En annan sak kan vara att sätta plåt längst ner på stolparna så att det inte står smältvatten där?
Tänker du SIOO behandla furun? Se till att göra det innan montering av glas!

Ett fuktskydd också under trappfoten om du inte limmat och skruvat!
Ett sågspår under trappnosen skyddar de vita trappdelarna från rinnande smuts när altanen tvättas!

Kul med rejäla projekt
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Verkligen bra bygge.. med bra val av leverantör...
Som sagt så härligt projekt att följa !
Det som inte syns är hur du tänkt att fuktskydda ovansidorna på bärlinor och alla ändträmöten?
En annan sak kan vara att sätta plåt längst ner på stolparna så att det inte står smältvatten där?
Tänker du SIOO behandla furun? Se till att göra det innan montering av glas!

Ett fuktskydd också under trappfoten om du inte limmat och skruvat!
Ett sågspår under trappnosen skyddar de vita trappdelarna från rinnande smuts när altanen tvättas!

Kul med rejäla projekt
Tackar ;)

Vi har inte gjort så himla mycket åt att fuktskydda allt impregnerat ( dvs bärlinor och golvreglar). Kan säkert vara dumt av mig men jag lever på hoppet att genom allt är väl över mark och ventilerat så skall det inte vara några större problem.
Bärstolparna är grundoljade och alla väsentliga bärstolpar för altanens integritet står på justerbar sko som är minst 10-15 cm ovan mark. Dessutom lutar det friskt så det bör inte bli mycket vatten stående.
Mina uppdragsgivare (dotter och svärson) kommer att stå för behandling (kisel ...nånting men jag är inte säker på att det var just SIOO). Dom har redan ett altandäck med glas nere vid vattnet och det är dom behandlat två gånger nu med glas på plats utan att jag hört att dom har haft problem med det.
Trappan är limmad och skruvad åt alla håll....
Sågspår var en bra ide. Nu kommer dom säker att få problem med smuts på allt annat vitt som skall spikas upp. Total vitmålad yta är 120kvm om man räknar in dom horisontella spjälorna.
(0.16 kvm/lpm på spjälorna och det är 60x4.2 meter spjälor vilket blir 40kvm bara där)

/Göran
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Först trodde jag du även byggde själv och var mäkta imponerad, speciellt på tempot :D
Ser dock väldigt fint ut oavsett! :)
 
Riktigt fin och välbyggd altan! Ser verkligen fram emot framtida uppdateringar. Och vilket fint hus din dotter med sambo har!
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Först trodde jag du även byggde själv och var mäkta imponerad, speciellt på tempot :D
Ser dock väldigt fint ut oavsett! :)
Ahhh, nej :)
Jag har caddat allt, räknat och fått hjälp med hållf, och gjort materiallistor etc men utöver det är jag bara on-site som "konsult" och allmän besserwisser. Kommer dock att göra en hel del pill på slutet eftersom det inte är (kostnads)effektivt att ha hantverkarna på plats medans mina uppdragsgivare skall besluta sig om det skall vara 25mm, 30mm eller 35mm mellan spjälorna etc.

/Göran
 
  • Gilla
  • Haha
RolfoHelena och 13 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Tackar ;)

Vi har inte gjort så himla mycket åt att fuktskydda allt impregnerat ( dvs bärlinor och golvreglar). Kan säkert vara dumt av mig men jag lever på hoppet att genom allt är väl över mark och ventilerat så skall det inte vara några större problem.
Bärstolparna är grundoljade och alla väsentliga bärstolpar för altanens integritet står på justerbar sko som är minst 10-15 cm ovan mark. Dessutom lutar det friskt så det bör inte bli mycket vatten stående.
Mina uppdragsgivare (dotter och svärson) kommer att stå för behandling (kisel ...nånting men jag är inte säker på att det var just SIOO). Dom har redan ett altandäck med glas nere vid vattnet och det är dom behandlat två gånger nu med glas på plats utan att jag hört att dom har haft problem med det.
Trappan är limmad och skruvad åt alla håll....
Sågspår var en bra ide. Nu kommer dom säker att få problem med smuts på allt annat vitt som skall spikas upp. Total vitmålad yta är 120kvm om man räknar in dom horisontella spjälorna.
(0.16 kvm/lpm på spjälorna och det är 60x4.2 meter spjälor vilket blir 40kvm bara där)

/Göran
Jo men att fixa spår och annat sparar mycket jobb med underhåll också!
Vad är det för vitfärg?
Det finns ett trix för att slippa att smutsen biter sig fast... bilvax...Flytande på spray...behandla främst vita ytor som har långa fria rinnytor med detta på liggande ytor behövs det vanlig vax..
Sedan är det lätt att bara spola rent...

Kisel gör ju att man måste vara försiktig med pH i rengöringsmedlet...
Kisel kan etsa glas o ge skador vid behandling!

Som sagt ett altanbyggande av klass!!
 
Riktigt fint bygge och ser ut som ett fint hus. Kul att se lite påkostade altanbyggen där inte priset är prio ett.
 
Väldigt fint både hus och altan :)
 
Inga nya bilder idag. Dagen har ägnats åt att sy klart den dubbla frisen runt hela övre (stora) altanen och det är mycket som skall jackas ur och många hörn som skall matchas ihop.
Dessutom är nedre trappen under färdigställande.

I morgon kommer jag att ha min årliga lediga Fredag så nästa riktiga uppdatering blir på Lördag då jag förhoppningsvis kan producera lite nya bilder.
Planen är att sätta igång med Pergolan på Lördag. Plintarna för yttre bärlinan till pergolan är på plats så det skall "bara" vara att smälla ut alla golvreglar.

Och jag blir extremt glad över allt intresse som projektet har fått. Tack skall ni alla ha :)

/Göran
 
  • Gilla
Hornstäve och 6 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Riktigt fint bygge och ser ut som ett fint hus. Kul att se lite påkostade altanbyggen där inte priset är prio ett.
Material : 210.000 kr.

Glas: 25000
Altanstolpar: 16000
Belysning/el: 20000
Trall: 55000
Regelvirke: 35000
Mtrl diverse: 50000
Färg: 10000

Arbete okänt eftersom det inte ligger hos mig.

/Göran
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
B
En undran bara, det såg inte ut att vara tryckta stolpar under altanen? vågar ni köra med obehandlat där?
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
En undran bara, det såg inte ut att vara tryckta stolpar under altanen? vågar ni köra med obehandlat där?
Nej, dom är inte tryckta, det är 90x90 limträ. I dagsläget är dom grundoljade och vi ska gå efter och grunda dom också. Dock är det massor med marginal - även om jag räknar på 2 ton på varje av dom längsta stolparna (2200mm) så utnyttjas bara 27%. Plintarna sitter också tätt - 1600 x 1800 är modulen för hela altanen.

/Göran
 
Går ju alltid att tjära in dem i botten, på samma sätt som ,man gör med gärdesgårdar i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.