Du har järnrör i golvet antagligen men återigen och jag vet inte om du har missförstått saken helt trots alla förklaringar. Låt rören sitta där dom är precis som det satt. Kapa röret och montera kulventilen med klämringskopplingar på bef rör. Du behöver varken lossa eller använda nå delar från gamla anslutningarna. Du anpassar bara kulventilen till den rördimensionen du har.
 
Henrik Nordlander skrev:
Du har alltså en montör bokad, sitter och frågar på bygga hus om material, det du vet inte hur grejer funkar samtidigt är du inte villig att betala hantverkaren för materialet, typisk privatare som tror att allt är gratis eller vill ha det de så
Helt meningslöst inlägg...
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du har järnrör i golvet antagligen men återigen och jag vet inte om du har missförstått saken helt trots alla förklaringar. Låt rören sitta där dom är precis som det satt. Kapa röret och montera kulventilen med klämringskopplingar på bef rör. Du behöver varken lossa eller använda nå delar från gamla anslutningarna. Du anpassar bara kulventilen till den rördimensionen du har.
Tack. Ville bara försäkra mig att det inte finns nå annan alternativ.
 
Är du på gång att riva hela toaletten nu när du har brutit upp golvet? I så fall kan det ju vara en idé att byta rören från en lämplig punkt i källaren så slipper du massor av skarvar och du får modern standard på rören samt slipper eventuella järnrör som inte brukar hålla lika bra som kopparrör.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Är du på gång att riva hela toaletten nu när du har brutit upp golvet? I så fall kan det ju vara en idé att byta rören från en lämplig punkt i källaren så slipper du massor av skarvar och du får modern standard på rören samt slipper eventuella järnrör som inte brukar hålla lika bra som kopparrör.
Kommer behålla undergolvet, ska flytspackla där.

Röret verkar gå ner i betongvägg så det blir inte helt lätt byta rör utan bila upp källarvägg och bottenplans vägg.
 
Ska du renovera så lär du iallafall överväga att göra om det. Hur ska du tex göra med rören som kommer upp ur golven sen? Blir inte lätt att få det bra så nära vägg.
 
S Stefan1972 skrev:
Ska du renovera så lär du iallafall överväga att göra om det. Hur ska du tex göra med rören som kommer upp ur golven sen? Blir inte lätt att få det bra så nära vägg.
Tänker du på svårigheten fästa rörmanchett så nära väggen? För jag tänker ansluta PEX slang på ballofixen sen.

Men det kanske är bättre riva väggen göra det hela rätt från grunden
 
Ska du göra en riktigt renovering av toaletten så tycker jag absolut att du ska byta vattenledningarna. Om det visar sig att det är svårlöst pga källarens utformning eller att du måste riva närliggande rum så kan det kanske vara skäl att avstå men du ska åtminstone utreda det ordentligt.

Jag är ingen expert på järnrör men vad jag har förstått så har de en tydligt begränsad livslängd. Koppar å andra sidan håller nästan för evigt. Risken är att du om 10 år får en läcka på dina järnrör och då blir tvungen att bryta upp allt och byta dem trots allt. Sånt är inget kul när det fortfarande känns "nyrenoverat" i tanken.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du göra en riktigt renovering av toaletten så tycker jag absolut att du ska byta vattenledningarna. Om det visar sig att det är svårlöst pga källarens utformning eller att du måste riva närliggande rum så kan det kanske vara skäl att avstå men du ska åtminstone utreda det ordentligt.

Jag är ingen expert på järnrör men vad jag har förstått så har de en tydligt begränsad livslängd. Koppar å andra sidan håller nästan för evigt. Risken är att du om 10 år får en läcka på dina järnrör och då blir tvungen att bryta upp allt och byta dem trots allt. Sånt är inget kul när det fortfarande känns "nyrenoverat" i tanken.
Jag ska låta en rörmokare kika på det före jag går vidare. Kan vara värt som du säger.

Rören är ju original sedan 1959. Livslängd kanske är förbrukad?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du göra en riktigt renovering av toaletten så tycker jag absolut att du ska byta vattenledningarna. Om det visar sig att det är svårlöst pga källarens utformning eller att du måste riva närliggande rum så kan det kanske vara skäl att avstå men du ska åtminstone utreda det ordentligt.

Jag är ingen expert på järnrör men vad jag har förstått så har de en tydligt begränsad livslängd. Koppar å andra sidan håller nästan för evigt. Risken är att du om 10 år får en läcka på dina järnrör och då blir tvungen att bryta upp allt och byta dem trots allt. Sånt är inget kul när det fortfarande känns "nyrenoverat" i tanken.
Ser det inte ut att vara kopparrör då? Eller är det ytrost?


Närbild på en misstänkt kopparrör med ytrost i ett hörn omgivet av trä och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som varmvattenröret är i koppar, kallvatten i stål.

Det är en del kondens på varmvattenröret. Vad kan det bero på? Är det för det nu inte är tätt pga borttaget golv runt om? Det är ca 20grader i rummet.
 
Borde vara kondens på kallvattenröret! Hur tänkte du där?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Borde vara kondens på kallvattenröret! Hur tänkte du där?
Det var nog inte kondens. Det är inget problem nu iaf. Allt är monterat.

Dock kommer det ändå blir så att en röris hjälper till och drar upp RiR PEX.


Nymonterade rör och avstängningsventiler vid ett hörn nära en vägg och ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för mutter som sitter direkt under minikulventilen? :thinking:

Lin & Locher är aldrig bra på klämringskopplingar.

Stödhylsa 13mm finns inte att frambringa vad jag vet.
Varit uppe på forumet förut:
[länk]
Jag har sett att du verkar ha järnkoll på det mesta. Jag skulle bli jätte glad om du ge din syn på om man ska ha någon form av tätningsmedel eller smörja när man använder förminskare.

Hoppas på en kommentar här eller ännu hellre i min nystartade tråd

https://www.byggahus.se/forum/threa...ller-taeta-kulventil-med-foerminskare.419359/
 
Anonymiserad 169483 skrev:
Du har alltså en montör bokad, sitter och frågar på bygga hus om material, det du vet inte hur grejer funkar samtidigt är du inte villig att betala hantverkaren för materialet, typisk privatare som tror att allt är gratis eller vill ha det de så
Det är klart att man vill försöka lösa det mesta själv när VVS-are drar iväg och ”köper” material i 2h samtidigt som de debiterar för fordon och specifika verktyg.
Allt för något man kan göra själv. Blev precis bränd av en firma i Malmö pga brf som propsade på att jag skulle använda en specifik firma. Aldrig mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.