Claes Sörmland
S Snickerisnack skrev:
Men hur kan DET vara lagligt då, att HÄLLA ut det på marken, istället för att det får RINNA ut på marken?!!! Vad är skillnaden, miljömässigt?
Regler ger nästan alltid inkonsekventa utfall. Men du lär inte orka bära ut tillräckligt mycket BDT-avloppsvatten för att skapa ett sanitärt problem.
 
  • Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
Det finns inte någonstans att kostnaden får inte bli för stor kontra hus värde
Och har du ett hus värt 30k så ska du inte behöva investera i 100-150k
Kommer ej ihåg var detta fanns.
Vann själv över Dom när det var dags för detta problem förut
 
Claes Sörmland
K kimmens skrev:
Det finns inte någonstans att kostnaden får inte bli för stor kontra hus värde
Och har du ett hus värt 30k så ska du inte behöva investera i 100-150k
Kommer ej ihåg var detta fanns.
Vann själv över Dom när det var dags för detta problem förut
Alltså, det finns inget krav på att anlägga BDT-avlopp. Det är något du själv väljer att göra och om du gör det är det anmälningspliktigt. Men du måste rena avloppsvatten. Ibland kan dock kommunerna vara överivriga att ställa krav på reningen. Är det t ex en liten fritidsstuga med en ynka köksavlopp ansluten till en stenkista så lär kommunen ha svårt att vinna i rätten om de väljer att förbjuda det. Men vill du nyanlägga den lösningen och gör en anmälan lär inte kommunen gå med på det, då vill de troligen se en lösning där dusch och tvätt för fem personer också kan kopplas på.

Vad det sen kostar är ju upp till vad du väljer att köpa in. En slamavskiljare för BDT på Blocket kostar inte många kronor, jag fick min som bortskänkes. En sandbädd eller infiltration är heller inte dyr. Anläggningsarbete är däremot väldigt dyrt. Konsulttjänster är också dyrt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skånepöjk
Jag fattar inte, har du spolat ut skitigt vatten rätt ut i skogen och även gått runt i skogen och grävt ner ditt skit osv?
Låter sinnes, hoppas du får böta ett stort belopp. Ingen respekt för natur eller andra individer.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget krav på att ha avlopp. Bär ut BDT-vattnet och häll ut det på marken. Helt lagligt.
Kan man inte så att säga reversera tillbaka till inget avlopp innan kontrollen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om man drar in rinnande vatten kommer kravet på ett fungerande avlopp.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Om man sätter tappkranen utomhus? Sen på ledningen inne vid handfatet ställer man en dunk på en hylla ovanför handfatet? Eller får det inte finnas rör ut från handfat?

För en stuga för 30.000 man är i 2 veckor om året (antagande) skulle jag själv kunna leva ett under campingliknande förhållanden. När jag hade båt för många år sen så hade vi varken toa eller vask. Man diskade i balja och fick hitta en bra plats för att göra det andra - ibland fanns iofs dass ute på öarna men ofta inte...

Det borde väl vara ok att montera bort det rinnande om man inte ämnar montera tillbaka direkt efter kontrollen?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Om man drar in rinnande vatten kommer kravet på ett fungerande avlopp.
Ja det kan bli så men det finns egentligen ingen strikt länk mellan tappvatten och avlopp. Men om man ska följa alla regler så ska man väl anmäla installation av tappvatten i en byggnad och då kan ju kommunen börja fundera på krav på avlopp enligt BBR. Då plötsligt ska avloppsvattnet ju också renas.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Jag fattar inte, har du spolat ut skitigt vatten rätt ut i skogen och även gått runt i skogen och grävt ner ditt skit osv?
Låter sinnes, hoppas du får böta ett stort belopp. Ingen respekt för natur eller andra individer.
Det är inte förbjudet att skita i skogen. Hur skulle annars alla djuren göra för att respektera naturen?
 
  • Gilla
  • Haha
Mmhe71 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Om man sätter tappkranen utomhus? Sen på ledningen inne vid handfatet ställer man en dunk på en hylla ovanför handfatet? Eller får det inte finnas rör ut från handfat?

För en stuga för 30.000 man är i 2 veckor om året (antagande) skulle jag själv kunna leva ett under campingliknande förhållanden. När jag hade båt för många år sen så hade vi varken toa eller vask. Man diskade i balja och fick hitta en bra plats för att göra det andra - ibland fanns iofs dass ute på öarna men ofta inte...

Det borde väl vara ok att montera bort det rinnande om man inte ämnar montera tillbaka direkt efter kontrollen?
Det är ledning av spillvatten ut ur huset som är avlopp i lagens mening.
 
Att gräva ner skit i skogen är godkänt i kommunen där vi har sommarstuga, den behöver bara stå och få multna en tid först. Så säg att du har ett par tunnor som du växlar med så skall de inte va några problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ledning av spillvatten ut ur huset som är avlopp i lagens mening.
Då är det alltså bara att ta bort avloppsrören och ställa en hink under vasken, om man är nöjd så behövs inget avlopp?

På ett året runt boende är det förstås förkastligt att fuska så, men en stuga som besöks någon gång per år skulle jag inte ha dåligt samvete att hälla diskvattnet i skogen (dock tänka på vilket diskmedel etc som används).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Då är det alltså bara att ta bort avloppsrören och ställa en hink under vasken, om man är nöjd så behövs inget avlopp?

På ett året runt boende är det förstås förkastligt att fuska så, men en stuga som besöks någon gång per år skulle jag inte ha dåligt samvete att hälla diskvattnet i skogen (dock tänka på vilket diskmedel etc som används).
Visst är det så. Kommunen brukar börja tillsynen med att fråga om du har ett avlopp en skriftlig enkät.

Sen vet jag inte varför det börjar skrikas om miljö för att man slänger ut BDT-vatten på marken. Det visar bara på fundamentakl okunskap om avloppsvattensrening. Det är den bästa reningsmetoden och samma princip som infiltration bygger på. Det som inte är bra är direktutsläpp i vattenmiljöer.

Men i ett vanligt hushålls skulle det ju aldrig fungera att släppa ut allt BDT-vatten på marken. Det skulle försumpas och börja lukta. Inte heller fungerar reningen på vintern. Detta är orsaken till att vi började anlägga avlopp där vid förra sekelskiftet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Det är inte förbjudet att skita i skogen. Hur skulle annars alla djuren göra för att respektera naturen?
Att en grävling inte går på en toalett ansluten till reningsverk må vara en sak.
Men att en person struntar i lagar och regler och spolar ut förorenat vatten i naturen är en annan sak, lustigkurre ;)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Att en grävling inte går på en toalett ansluten till reningsverk må vara en sak.
Men att en person struntar i lagar och regler och spolar ut förorenat vatten i naturen är en annan sak, lustigkurre ;)
Diskvatten räknas inte som förorenat vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.