A A Haddock skrev:
Jag bytte batteri och la dit lite silikon på motsvarande sätt som det som satt innan.
....//...motionera alla kontakter med 5-56 när du ändå har klipparen öppen. .
Silikon och elektronik/kontaktytor är absolut no-no om man inte vill få problem. Använd ett klet av PU eller liknande (marintätning t ex) men aldrig silikonbaserat.
Detsamma gäller 5-56. Visst blir det rent och fint, men det återsmörjer inte alls som många tror. Och efter ett par veckor kan man stå med värre kontaktproblem än man hade innan. 2-26 som nämnts är ett lämpligare alternativ för elektronik/kontakter och även kontaktfett (eller i brist på annat, vaselin) är underskattat för långtidsskydd mot oxidering.
 
A A Haddock skrev:
Löda behöver man inte göra. Det är ett vanligt knappcellsbatteri (minns inte exakt vilken typ, men en vanlig). Det är inte lött från början utan sitter säkrat med nåt klet. Jag bytte batteri och la dit lite silikon på motsvarande sätt som det som satt innan.

Det är inte speciellt svårt att öppna upp klipparen om man följer servicemanualerna som finns att ladda ner här i tråden.
Som tidigare nämnts, passa på att ta isär och motionera alla kontakter med 5-56 när du ändå har klipparen öppen. Min betedde sig som en mupp och körde runt runt i cirklar förra sommaren. Efter ovanstående "service" har den gått som en klocka.

Min klippare är 6 år och jag har fått byta det lilla batteriet två gånger redan, av någon anledning...
Är det någon som har länken till servicemanualen? Jag måste oxå byta klockbatteriet.
 
B
C jerrycort skrev:
Är det någon som har länken till servicemanualen? Jag måste oxå byta klockbatteriet.
Lär väl inte vara så olikt 2015-modellen?

B breakman skrev:
Till slut kom jag til skott, gick typ hela vintern och det är bara lite is kvar på ett skuggigt ställe av gräsmattan.

För den instresserade och för att komma ihåg själv så antecknade jag ner vad jag gjorde.

Underifrån
  1. Lossa fyra skruvar till batteriet under och ta ur batteriet.
  2. Lossa knivar och hållare till knivplatta, 4 + 3 skruv
  3. Lossa knivskydd, 4 skruv
  4. Lossa toppkåpan, 4 skruv/bult, 10mm nyckel
  5. Lossa laddningsteknik i fronten, 4 skruv. Dessa är lite smalare än alla andra gruvgängade skruvar.

Ovanifrån
  1. Lossa inställningsratt för knivar 4+4 skruv
  2. Lossa överdel, 12 skruv

Bänd isär, sitter lite hård. Runt knivmotorn sitter det en tätning med lite silikon. Man kan lossa de två kontakterna till displayen för att lättare vika undan ovandelen. Knappcellsbatteriet sitter vid bakre högra hjulet, peta försiktigt bort solikonet med en mejsel eller kniv.
Knappcellsbatteri CR1225 ersätts och kletas igen med silikon som får torka över natten.

Allt återmonteras i omvänd ordning.
 
Hej jag har lagt ut min begränsningskabel på baksidan o har lite problem i min U sväng.
Trädgårdsgång med begränsningskabel, planka, vedförråd och blomlåda, samt en personskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 av 10 ggr blir KITT "fångad". Gången är 130cm bred o kabeln ligger 31cm från vedförrådet och blomlådan.
Mätstock över en gräsmatta som visar avståndet till en begränsningskabel nära en träplank och växtlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har satt upp en planka så den inte rymmer till grannen. Gräset är inte grönare på andra sidan.

Någon som har tips hur man kan lösa det
 
  • Trädgårdspassage med begränsningskabel, träplank, gräsmatta, blomlåda och vedförråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står blomlådan precis på tomtgräns eller kan du dra begränsningskabeln bakom den ist och låta roboten "studsa" mot lådan när den är ute och klipper?
 
G ekaa88 skrev:
Står blomlådan precis på tomtgräns eller kan du dra begränsningskabeln bakom den ist och låta roboten "studsa" mot lådan när den är ute och klipper?
Den står på vår tomt men växthuset är kopplad mot den. Den verkar funka när den ska följa den hem men när den är ute o klipper som den fångas
 
Förstår jag rätt att den får ett utrymme om 70cm mellan trådarna? Tycker det absolut borde räcka
 
Yes 70cm är det. Jag har testat både med 90° och 45° hörn
 
När den blir fångad, är det på något speciellt sätt eller på någon speciell plats det händer där varje gång? Rita i så fall gärna in det på bilden du bifogade.
Förstår inte heller plankans funktion i upplägget riktigt
 
Kabeln är lagd såhär?
Trädgård med utlagd kabel längs marken, markerad med orange linje, vid trädstam och blomlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G ekaa88 skrev:
Kabeln är lagd såhär?
[bild]
Det stämmer att kabeln är förlagd så.

De ggr jag har sett den fastna har den träffat någon av väggarna, backar o svänger höger. När den backar hamnar den tillslut i hörnet o fastnar.
När den blir fångad står den i hörnen med nosen in mot gräsmattan.

Jag kan försöka filma den imorgon.

Plankan blev uppsatt efter att den fortsatte förbi kabeln o slira sönder på grannens rabatter när den försökte vända.
 
Okej, så plankan har ingen daglig funktion utan en säkerhet för rymmare, nu förstår jag.

Jag tycker det är märkligt att den ska fastna där, jag har ett utrymme där det är 40cm mellan kablarna och det är inga problem, dock en genomgång och inte en vändplats likt din. Du skulle kunna testa att lägga kabeln såhär förutsatt att du har tillräckligt att ändra med.

Ber om ursäkt för min picasso, men stt lägga den som typ ett M. Då får den mer tvingande vändningsplatser. Förespråkar 45° hörn i ditt fall också.
Trädgård med kabelmarkerat M-mönster för att demonstrera en rekommenderad rutt för en vändplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Mitt knappcellsbatteri har nog börjat ge upp. Tappar tiden märker jag. den är från 2014 så det är nog dags. Har letat på forumet då jag vet att detta har nämnt innan. men hittar inget vettigt om det.
Har någon bytt? hur gjorde du? Vilket batteri är det? bilder? Blev det många frågor.......ja.....
Vore tacksam om nån sitter på bra info om detta.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Hej. Mitt knappcellsbatteri har nog börjat ge upp. Tappar tiden märker jag. den är från 2014 så det är nog dags. Har letat på forumet då jag vet att detta har nämnt innan. men hittar inget vettigt om det.
Har någon bytt? hur gjorde du? Vilket batteri är det? bilder? Blev det många frågor.......ja.....
Vore tacksam om nån sitter på bra info om detta.

Edit : länken är

Gruppen" Worx Landroid Lawn Mover" på Facebook har många beskrivningar också.
 
Redigerat:
A
MeanMike MeanMike skrev:
Hej. Mitt knappcellsbatteri har nog börjat ge upp. Tappar tiden märker jag. den är från 2014 så det är nog dags. Har letat på forumet då jag vet att detta har nämnt innan. men hittar inget vettigt om det.
Har någon bytt? hur gjorde du? Vilket batteri är det? bilder? Blev det många frågor.......ja.....
Vore tacksam om nån sitter på bra info om detta.
Leta upp de här dokumenten så kommer du se var knappcellsbatteriet sitter. Sen får du löda lite och stoppa dit ett nytt.
2-Boundary sensors assembly replacement.ppt (för att plocka isär så du kommer åt)
9-Main PCB replacement.ppt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.