Dags att installera min Gardena Smart Sileno Life 1000 i helgen. Ska bli kul. Och skönt. :cool:
Men behöver lite tips på en grej; kommer att ha en biyta på framsidan av huset och den ytan delas på mitten av en stenlagd gång (plattor framför dörren och ut till gatan).
Hade det varit huvudytan hade jag ju bara lagt en guidekabel men hur gör jag på en biyta; blir det till att göra en korridor över gången med begränsingskabeln som klipparen får "klippa på" trots att det är stenlagt? Vad snackar vi då på bredd på korridoren -. den vill jag ju ha så absolut smal som möjligt. Eller finns det andra lösningar?
Tack på förhand!
 
M Mr RibEye skrev:
Dags att installera min Gardena Smart Sileno Life 1000 i helgen. Ska bli kul. Och skönt. :cool:
Men behöver lite tips på en grej; kommer att ha en biyta på framsidan av huset och den ytan delas på mitten av en stenlagd gång (plattor framför dörren och ut till gatan).
Hade det varit huvudytan hade jag ju bara lagt en guidekabel men hur gör jag på en biyta; blir det till att göra en korridor över gången med begränsingskabeln som klipparen får "klippa på" trots att det är stenlagt? Vad snackar vi då på bredd på korridoren -. den vill jag ju ha så absolut smal som möjligt. Eller finns det andra lösningar?
Tack på förhand!
En biyta är ett område som du manuellt bär klipparen till. Avgränsas av beg.kabel.
Yta B=biyta.
Schematisk ritning av en trädgård med huvudyta A och en separat biyta B avgränsad av begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr RibEye skrev:
Dags att installera min Gardena Smart Sileno Life 1000 i helgen. Ska bli kul. Och skönt. :cool:
Men behöver lite tips på en grej; kommer att ha en biyta på framsidan av huset och den ytan delas på mitten av en stenlagd gång (plattor framför dörren och ut till gatan).
Hade det varit huvudytan hade jag ju bara lagt en guidekabel men hur gör jag på en biyta; blir det till att göra en korridor över gången med begränsingskabeln som klipparen får "klippa på" trots att det är stenlagt? Vad snackar vi då på bredd på korridoren -. den vill jag ju ha så absolut smal som möjligt. Eller finns det andra lösningar?
Tack på förhand!
Om det är jämna plattor i nivå med gräsmattan kan du låta roboten gå över dem som vanligt. Man vill ju undvika att slå i knivarna, men att köra på en gång med plattor för att nå gräs på andra sidan är inga problem.
 
  • Gilla
Mr RibEye
  • Laddar…
E etompau skrev:
En biyta är ett område som du manuellt bär klipparen till. Avgränsas av beg.kabel.
Yta B=biyta.
[bild]
Ja, jag får snällt bära över den. Hade gärna sluppit men så får det bli.
På din bild ser det ut som att det är en begränsnigskabel för både bi- och huvudyta. Men biytan ramas väl in av en egen separat kabel i cirkel som bara skarvas ihop, eller?
 
M Mr RibEye skrev:
Ja, jag får snällt bära över den. Hade gärna sluppit men så får det bli.
På din bild ser det ut som att det är en begränsnigskabel för både bi- och huvudyta. Men biytan ramas väl in av en egen separat kabel i cirkel som bara skarvas ihop, eller?
Nej, biytans beg.kabel ska vara sammankopplad med övrig beg.kabel och bilda en sluten krets.


Gör en skiss på din tomt för fler kommentarer/råd.
 
M Mr RibEye skrev:
Ja, jag får snällt bära över den. Hade gärna sluppit men så får det bli.
På din bild ser det ut som att det är en begränsnigskabel för både bi- och huvudyta. Men biytan ramas väl in av en egen separat kabel i cirkel som bara skarvas ihop, eller?
Nej hela slingan inklusive biytan måste hänga ihop i samma.
 
Härligt att få snabb hjälp! :)
Här är en skiss på hur det ser ut.
Handritad skiss av trädgård med markerade slingor, gräsmatta, laddstation och guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En slinga alltså. Tack för den infon @etompau; det hade jag missat.Visa bilaga 405274
 
Redigerat:
Tycker inte det ser omöjligt ut att göra en korridor till det övre högra området.
Den stenlagda gången ser smal ut vilket är bra. Som tidigare nämnt, stenytan ska ligga i nivå med gräsytan och inte innehålla lösa stenar som kan slå upp i klippdisk om klipparen ska köra över ytan.

Låt guidekabeln löpa ända ut i övre hörnområde.

Vad indikerar punkterna runt gräsytorna?
 
E etompau skrev:
Vad indikerar punkterna runt gräsytorna?
Punkterna är begränsningskabeln.

E etompau skrev:
Låt guidekabeln löpa ända ut i övre hörnområde.
Så långt ut som möjligt i huvudytan, ja. För guidekabeln ska väl inte gå in i biytan?
 
M Mr RibEye skrev:
Punkterna är begränsningskabeln.


Så långt ut som möjligt i huvudytan, ja. För guidekabeln ska väl inte gå in i biytan?

Kanske har vi inte all info om trädgården, men det ser ut som att du enkelt kan avgränsa tomten utan att dela upp den i en huvud och en biyta. Ser inte vitsen med att du har dragit beg.kabeln lite till vänster om gången (vid kurvans slut). Varför inte låta alla gräsytor ingå i området och sedan låta guide löpa hela vägen ut till höger.

Gör en liten korridor på ca 1 m bredd över gång ut till högra området.
 
E etompau skrev:
Kanske har vi inte all info om trädgården, men det ser ut som att du enkelt kan avgränsa tomten utan att dela upp den i en huvud och en biyta. Ser inte vitsen med att du har dragit beg.kabeln lite till vänster om gången (vid kurvans slut). Varför inte låta alla gräsytor ingå i området och sedan låta guide löpa hela vägen ut till höger.
Har uppdaterat och förtydligat skissen ovan lite nu. Det är ett staket med grind som behöver hållas stångd och som tyvärr är nödvändig att behålla. Därav behovet av biyta.
 
M Mr RibEye skrev:
Har uppdaterat och förtydligat skissen ovan lite nu. Det är ett staket med grind som behöver hållas stångd och som tyvärr är nödvändig att behålla. Därav behovet av biyta.
OK, det förklarar situationen. Då gäller det som vi tidigare diskuterade, biytans beg.kabel ska ha kontakt med övrig beg.kabel och bilda en sluten krets. Du får kånka dit klipparen som sedan kör till batteriet är slut och den får sedan bäras hem.
 
  • Gilla
Mr RibEye
  • Laddar…
Halloj, nu har klipparen (Sileno+ 1600) fått köra 2ggr, har fungerat riktigt bra utan att den har fastnat eller krånglat.
En sak jag fungerar på är om era robotar kör rakt? Min svänger något till höger även om det lutar lite åt båda hållen så alltid åt höger!
Den svänger av ca 1,5-2meter på 10 meter.
Det har ju egentligen ingen betydelse men undrar bara hur era kör? (Stör mig lite på det!)
Försökte ta en bild men den blev inte bra!

Grattis & kul för dig Mr Ribeye, det kommer att bli bra!

/John
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Halloj, nu har klipparen (Sileno+ 1600) fått köra 2ggr, har fungerat riktigt bra utan att den har fastnat eller krånglat.
En sak jag fungerar på är om era robotar kör rakt? Min svänger något till höger även om det lutar lite åt båda hållen så alltid åt höger!
Den svänger av ca 1,5-2meter på 10 meter.
Det har ju egentligen ingen betydelse men undrar bara hur era kör? (Stör mig lite på det!)
Försökte ta en bild men den blev inte bra!

Grattis & kul för dig Mr Ribeye, det kommer att bli bra!

/John
Vår svänger också (y)
 
Min Life svänger inte (utom när den ibland bestämmer sig utan synbar anledning för att göra en tvär sväng för att sedan fortsätta rakt igen).
Däremot har jag ofta funderat på om det inte skulle vara effektivare/ge snyggare resultat om den gick i bågar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.