Hej. Vi har köpt en ny induktionsspis men den kokar ojämnt. Den kokar och så stänger den av några sekunder, sen kokar den igen. Jag har aldrig varit med om detta tidigare, detta är 3:dje induktionshällen jag har, men första i vår sommarstuga. Jag ringde elektrikern som kopplade in den, han hittar inga fel. Men kan det vara elen iaf ,iom att den fungerar annars?
 
Claes Sörmland
Det är inte så att den är inkopplad med t ex en fas och det gör att någon effektbegränsning slår till?
 
Det verkar konstigt att det skulle ha med installationen att göra. Är plattan på högsta effekt? Har du pratat med Cylinda?
 
A
Polackernas svar på effektreglering...
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Det kan ju vara stugans kastruller som inte är gjorda för induktion.
Om du provar med samma kokkärl som du har hemma kanske det funkar bättre.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan ju vara stugans kastruller som inte är gjorda för induktion.
Om du provar med samma kokkärl som du har hemma kanske det funkar bättre.
Det var det första jag provade. Tyvärr inte det felet.
 
A
AMICA standard inget konstigt med det
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att den är inkopplad med t ex en fas och det gör att någon effektbegränsning slår till?
Skickat frågan vidare till elektrikern.
 
Om vi tänker oss att den har en aktiverad effektbegränsning. Då kommer den att slå till när man använder flera plattor samtidigt. Som jag förstod det är det bara en platta på på filmen.

Mitt huvudspår är att det är normalt för den modellen. Inte minst för att jag tolkar inläggen från @electroluxaren så. Han brukar ha koll på vitvaror. Därför borde steg ett vara att prata med Cylinda. Då kan du få svar på för det första om det är normalt och för det andra vad problemet kan vara om det inte skulle vara normalt. Det är en fråga som Cylinda borde ha mycket bättre koll på än elektrikern.

Närmast som hypotetisk förklaring kan jag tänka mig att matande nät i stugan är extremt klent. När plattan startar så sjunker spänningen så mycket att spisen stänger av sig. Då stiger spänningen igen och spisen gör ett nytt försök. Om det skulle vara felet kan elektrikern förmodligen hjälpa dig att konstatera. Men det måste i så fall vara steg två efter att du pratat med Cylinda.
 
Det är endast en platta igång. Det spelar ingen roll om jag har flera igång samtidigt eller 1 som i detta fall. Normalt tror jag inte att det är,ingen annan induktionshäll som jag haft har burit sig åt så här. Om det är normalt för cylinda vet jag inte. Jag har skickat filmen till elektrikern som kopplade in den, han sa att han kommer igen och tittar på det. Jag återkommer när han varit här.
 
Jag tycker att det är högst normalt att när plattan är nerskruvad på lägre effekt så pulserar det. Men då med en högre frekvens. Och inte på full effekt. Sådär skulle jag inte heller vilja ha det. Men frågan är vilken deal du har med elektrikern. Har du köpt spisen genom honom eller har han bara installerat den? Jag menar att felet högst troligt är lokaliserat i spisen och inte installationen. Så om inte elektrikern också sålt spisen till dig verkar det lite som att du vänder dig åt fel håll med klagomålet.
 
Jag har inga klagomål mot elektrikern, men han får kolla så den är rätt kopplad innan jag tar det vidare.
 
A
Det kan aldrig i detta fall ha att göra med elektrikern och följaktligen inte dennes problem eller lösningdmöjlighet
 
Har en likadan. Det är så den fungerar. I stället för att reglera effekten
kontinuerligt styr den genom att koppla till och från. Det fungerar alldeles
utmärkt när man väl vant sig vid det.
 
Har också en cylindahäll, den beter sig likadant så det kanske ska vara så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.