Bernieberg Bernieberg skrev:
Noterar att ventilskåpet bara har två förtillverkade öppningar i botten och en i varje sida. Ur den aspekten kanske M5-skåpet är bättre då du kan gå vidare med rör upp genom toppen till blandaren.
Behöver öppningarna vara gjorda på något speciellt sätt eller kan man inte borra upp extra (i toppen). För det är väl bara nedre delen som behöver vara vattentät?
 
J jockebq skrev:
Behöver öppningarna vara gjorda på något speciellt sätt eller kan man inte borra upp extra (i toppen). För det är väl bara nedre delen som behöver vara vattentät?
Jo det har du nog rätt i. Säker Vatten verkar bara kräva tät botten. Kollade monteringsanvisningen nu också och där står det att det finns knock-out hål i toppen också. De slår man enkelt ut med en hammare men i annat fall hade man kunnat borra.
 
Perfekt. Jag har kontaktat LK om det skåpet. Om inte annat så kör jag på M5-skåpet då det finns att beställa.
Har påbörjat en lista. Men är osäker på vilka kopplingar och rör jag ska ha. Nuvarande är ju kopparrör som jag vill skarva med ett modernare rör, antar att det är PEX (slang i slang)?
Ska jag även passa på att sätta en kulventil på så jag kan stänga av vattnet i skåpet, eller är det bara onödig risk?

Så det jag behöver ytterligare om jag förstår rätt är skarvkopplingar från kopparrör till PEX, slang till skvallerrör, något att fästa rören med så de inte rör sig i väggen.

Är det allt?
Skärmbild av en varukorg med byggprodukter: LK Skåpgenomföring, LK Dränageböj, och LK Inbyggnadsskåp. Totalt belopp inklusive moms visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är själv glad amatör som brukar glömma något när jag gör första listan men här kommer ett förslag i grova drag:

Genomföringar, muff och bricka till skvallerrör tror jag du får med skåpet. Osäker på om man får en bit skyddsrör.

På kopparrören hade jag satt avstängningsventiler. Använder själv Vatette till allt, de har gott rykte och bra monteringsanvisningar även för amatörer. Du får mäta rören så att det blir rätt dimension på ventilen (benämns med ytterdiameter för respektive anslutning). I andra änden av ventilen hade jag anslutit PEX med skyddsrör, 15 eller 16 mm (mest en fråga om fabrikat). Du behöver stödhylsor till rören (både koppar och PEX), i övrigt ingår resten i en ventil med muttrar och klämringar, ex. rsk 8546962 (beroende på dimension då). Vill man så kan man ersätta klämring och stödhylsa till PEX med ett kopplingsset för PEX (Vatette plast). Det känns ännu enklare att montera och jag föredrar själv det.

PEX med skyddsrör dras sedan vidare till din blandare. Klammer för 25 mm skyddsrör behövs på vägen. Framme vid blandaren sätter du väggbockstöd och går ut genom vägg. En fixeringsplåt är trevlig för att få precis rätt avstånd mellan rören. På badrumssidan sätter du ett blandarfäste med rätt cc (150 eller 160 mm, kolla din blandare) och som är gjort för PEX med aktuell dimension.

Har säkert glömt nåt som andra kan påminna om.
 
  • Gilla
Robertas Urba
  • Laddar…
Fick byta butik till vvsobygg.se för dom hade den Vatette-kopplingen.
Skärmdump av VVS-produkter i en webbutik, inklusive Vatette-koppling och Altech-stödhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingår inte dränageböj i detta kit, inte heller skyddsrör, kan inte hitta det dock?
Jag har mätt mina två kopparrrör och dom är 15mm i ytterdiameter. Betyder det att jag ska ha 12mm stödhylsa då?
Hittar inte heller rätt PEX-slang i kortare mått. Behöver maximalt 10m.

Kanske finns en bättre butik som har allt?
 
J jockebq skrev:
Fick byta butik till vvsobygg.se för dom hade den Vatette-kopplingen.
[bild]
Ingår inte dränageböj i detta kit, inte heller skyddsrör, kan inte hitta det dock?
Jag har mätt mina två kopparrrör och dom är 15mm i ytterdiameter. Betyder det att jag ska ha 12mm stödhylsa då?
Hittar inte heller rätt PEX-slang i kortare mått. Behöver maximalt 10m.

Kanske finns en bättre butik som har allt?
Enligt denna monteringsanvisning ingår skåpsgenomföringar samt både gummimuff och ändkrage till skvallerröret. Bara en bit tomrör som saknas. Den lilla tomrörsstumpen kan du ta från röret du ändå ska beställa. Men det kanske finns olika varianter med olika mycket tillbehör, låter osannolikt dock.

https://www.lksystems.se/globalasse...e.33.c.123-lk-inbyggnadsskap-m5-vt--vt-xl.pdf

Stödhylsans mått anges med rörets yttermått så du ska ha 15 mm, inte 12 mm.

Klammern du har valt är för större skyddsrör, ska vara för rör som benämns 25/20 mm.

Klämringskopplingen är kanske lite udda med plastanslutning i en ände och avstängning. Du kan lika gärna köpa en vanlig och så köper du VA kopplingsset för plast löst och använder istället för klämringen som följer med. Då blir det lättare att hitta.

Rekommenderar dig i det längsta undvika att blanda fabrikat. Spelar nog liten roll men klammern du listat är Uponor och rördimension 16 på kopplingen tyder på LK PEX. Kör du LK skåpet så varför inte hålla dig till LK. Då är det 16 mm PEX du ska ha och ha koll på att klämringskopplingen är för 16x15.

Kom ihåg vilka grejor du behöver flera av för att det är två rör som ska skarvas, kopplingen behövs det exempelvis 2 st och genomföringen 4 st.
 
Har nog rett ut det nu.
Tillbaka till rinkabyror.se och så här ser listan ut nu:
Skärmbild av varukorg med LK Universalrör, tomrör och kopplingstillbehör för VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har plockat ihop LK universalrör och tomrör, för det är väl samma sak som Rör i rör? Bara att jag får skjuta i röret själv? Sen tänkte jag beställa https://www.vvsobygg.se/vatette-plast-2130-kulventil-med-vred-rak-43120.html Dimension: 16xCu15. Denna borde ju passa LK's rör på 16mm? Och kopparänden är 15mm om jag förstår det rätt.

Den enda oklarheten jag känner är hur man ska kapa LK's rör korrekt? Måste man ha speciella verktyg för rörfräsning och kalibrering eller räcker det med en PEX-sax?
 
J jockebq skrev:
Har nog rett ut det nu.
Tillbaka till rinkabyror.se och så här ser listan ut nu:
[bild]
Har plockat ihop LK universalrör och tomrör, för det är väl samma sak som Rör i rör? Bara att jag får skjuta i röret själv? Sen tänkte jag beställa [länk] Dimension: 16xCu15. Denna borde ju passa LK's rör på 16mm? Och kopparänden är 15mm om jag förstår det rätt.

Den enda oklarheten jag känner är hur man ska kapa LK's rör korrekt? Måste man ha speciella verktyg för rörfräsning och kalibrering eller räcker det med en PEX-sax?
Nu tycker i all fall jag att det ser riktigt bra ut! Det går nog utmärkt att själv dra på skyddsrör, Det är ingen lång sträcka.

Har du tänkt pilla mer med rör framöver så kan det väl vara värt att köpa en PEX-sax, finns i lite olika prisklasser. Jag har en jag tror kostade 250 spänn men innan dess använde jag en grensax och det gick lika bra. Det blir fint snitt och jag har inte bearbetat nåt mer. Kopplingssetet du kör med gör det extra trevligt för hela tvärsnittet körs in i den kombinerade stödhylsan och klämringen (googla på Vatette plast så ser du). Fördelen med de avsedda saxarna är att de oftast även har skärtrissor för att kunna skära av skyddsröret 2 mm från vägg i samband med montering av ex. väggbricka.

Då kommer vi även in på blandarfäste. Du behöver ett annat fäste än det du har nu när du har 16 mm rör. Jag vågar inte säga säkert men det är möjligt att det gamla går att använda om du byter till 15 mm PEX om det suttit 15 mm koppar innan.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nu tycker i all fall jag att det ser riktigt bra ut! Det går nog utmärkt att själv dra på skyddsrör, Det är ingen lång sträcka.

Har du tänkt pilla mer med rör framöver så kan det väl vara värt att köpa en PEX-sax, finns i lite olika prisklasser. Jag har en jag tror kostade 250 spänn men innan dess använde jag en grensax och det gick lika bra. Det blir fint snitt och jag har inte bearbetat nåt mer. Kopplingssetet du kör med gör det extra trevligt för hela tvärsnittet körs in i den kombinerade stödhylsan och klämringen (googla på Vatette plast så ser du). Fördelen med de avsedda saxarna är att de oftast även har skärtrissor för att kunna skära av skyddsröret 2 mm från vägg i samband med montering av ex. väggbricka.

Då kommer vi även in på blandarfäste. Du behöver ett annat fäste än det du har nu när du har 16 mm rör. Jag vågar inte säga säkert men det är möjligt att det gamla går att använda om du byter till 15 mm PEX om det suttit 15 mm koppar innan.
Härligt att höra, börjar närma mig beställning nu då. Köper nog en PEX-sax för säkerhets skull.
Angående blandare, så tänkte jag beställa helt ny blandare från tyskland, då priserna är mer humana där. Därför valde jag även C/C 150. Vad är standard diameter som blandare är gjorda för? Eller finns det oftast en modell för 15 och en för 16mm?

Har två andra funderingar i badrummet. Toalettstolen ska stå på samma plats som den gjorde innan, men problemet är att det inte var kakel på väggarna innan, inte heller 15mm k-plyfa + 13mm gips. Så väggen kommer bygga ut mer än tidigare, därför blir det gränsfall att vattenrören sticker ut långt nog efter allt är monterat. Det samma gäller vattnet vid handfatet. Alla rör är i koppar, skulle det gå att försiktigt böja ut hela röret så att det kommer längre ut? Eller är det risk för att man knäcker rören?
Ett kopparvattenrör sticker ut ur en vägg med mätmått, bredvid isolering och en del av en toalettstol syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparvattenrör utstickande ur en vägg med isolering, mätband visar rörens placering och längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver dessa rör fästas bättre? Vad använder jag i så fall?
 
J jockebq skrev:
Härligt att höra, börjar närma mig beställning nu då. Köper nog en PEX-sax för säkerhets skull.
Angående blandare, så tänkte jag beställa helt ny blandare från tyskland, då priserna är mer humana där. Därför valde jag även C/C 150. Vad är standard diameter som blandare är gjorda för? Eller finns det oftast en modell för 15 och en för 16mm?

Har två andra funderingar i badrummet. Toalettstolen ska stå på samma plats som den gjorde innan, men problemet är att det inte var kakel på väggarna innan, inte heller 15mm k-plyfa + 13mm gips. Så väggen kommer bygga ut mer än tidigare, därför blir det gränsfall att vattenrören sticker ut långt nog efter allt är monterat. Det samma gäller vattnet vid handfatet. Alla rör är i koppar, skulle det gå att försiktigt böja ut hela röret så att det kommer längre ut? Eller är det risk för att man knäcker rören?
[bild][bild]

Behöver dessa rör fästas bättre? Vad använder jag i så fall?
Blandarfästen finns i olika varianter beroende på om det är dolda eller utanpåliggande rör, 150 eller 160 mm cc samt rördimension och rörtyp så kolla noga att allt blir rätt. Här är ett exempel som funkar:

https://www.vatette.se/produkter/va...utningar-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror/

Utan att se hur kopparrören är dragna där de försvinner in bakom reglar och i isolering är det svårt att gissa om de går att få ut lite. Har själv inte någon erfarenhet av att använda större våld på kopparrör så vet inte riktigt vad de tåler heller.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Blandarfästen finns i olika varianter beroende på om det är dolda eller utanpåliggande rör, 150 eller 160 mm cc samt rördimension och rörtyp så kolla noga att allt blir rätt. Här är ett exempel som funkar:

[länk]

Utan att se hur kopparrören är dragna där de försvinner in bakom reglar och i isolering är det svårt att gissa om de går att få ut lite. Har själv inte någon erfarenhet av att använda större våld på kopparrör så vet inte riktigt vad de tåler heller.
Då förstår jag, då tror jag det kan funka med den typen av blandare jag tittar på. Kollar som sagt på blandare/duschset från Tyskland. Det står att det är är cc 150, och tittar man på bilden så ser det ut som det borde passa med något sånt som det du länkar: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71RyMBM24RL._AC_SL1500_.jpg

Skapar en ny tråd angående kopparrrören! Tack ändå!
 
J jockebq skrev:
Då förstår jag, då tror jag det kan funka med den typen av blandare jag tittar på. Kollar som sagt på blandare/duschset från Tyskland. Det står att det är är cc 150, och tittar man på bilden så ser det ut som det borde passa med något sånt som det du länkar: [länk]

Skapar en ny tråd angående kopparrrören! Tack ändå!
Ja det går att mixtra med excentriska nipplar för att få ihop lite av varje men det blir inte tjusigt när blandaren hamnar långt från väggen så välj rätt fäste direkt :)

Tror att 160 mm är svensk standard men 150 mm är det internationellt. 160 mm har lekande muttrarna på fästet men 150 mm har dem på blandaren.

Ett tips om du startar ny tråd om kopparn är att lägga den i VVS-forumet, där finns hänger nog fler experter som har bra råd.
 
Men det ser ut som blandaren på bilden har de lekande muttrarna på sig, och fästet du länkade har ju gängorna, så det borde fungera utan excentriska nipplar då?

Jaha, jag har missat att den delen finns!
 
J jockebq skrev:
Men det ser ut som blandaren på bilden har de lekande muttrarna på sig, och fästet du länkade har ju gängorna, så det borde fungera utan excentriska nipplar då?

Jaha, jag har missat att den delen finns!
Ja precis, en 150 mm blandare passar direkt på fästet jag länkade, kanske rörde till det. Nipplarna skulle möjliggöra montering på ett 160 mm fäste men det är ju irrelevant om du ändå kan välja fäste som du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.