Pepsiburken funkar väl som en rulle för ev rörelse i sidoled? :D
 
H Huzzbutt skrev:
Jag ser att du plintat med skruvlåda och pepsiburk men borde inte pepsiburkar placeras stående för att få bästa kompressionsmotstånd? eller är det skjuvningslasten som den ska ta?
Pepsiburken vågräta placering skall givetvis fungera som mjukgörare för trallen och få den där mjuka känslan under fötterna när man möter skärgårdsmorgonen i öster.
Den centralt placerade skruvlådan med skruvar är till för att stämma av resonansen i ramkonstruktionen. :D
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
BagdhadCafe och 6 till
  • Laddar…
Nytt uteprojekt!

Trädgårdsmästaren ville ha gamla halvruttna fönster med spröjs till ett nytt projekt. Hittade fyra dubbelfönster i perfekt miserabelt skick för en billig slant.
Ingen renovering!
Det skall tydligen vara gammalt och halvruttet för rätt proveniens!
Tur man är ”Fritidsforskare”!

Gamla halvruttna dubbelglasfönster med spröjs fastsäkrade på ett släp, redo för ett trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ska du göra ett drivhus?
 
Nej. Bara olika installationer i trädgården med gamla fönster som andas ”proveniens”.
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ordning & Reda = en god öl på fredag!

Efter en dryg veckas olika uteprojekt, altanbygge och halvruttna fönster m.m var inte Snickerboa någon vacker syn.

Verkstadsutrymme med rörigt arbetsbord fullt av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man har många olika maskiner och verktyg så väljer man alltid något som inte redan är ute när projekten rullar på. Man hämtar och plockar ut nya saker men när kvällen kommer och tröttheten knackar på gäller det bara att få allting under tak. Så i slutet av veckan är det ingen vacker syn!

Men idag är det fredag och det regnar = Snickerboa!
Laddade upp alla batterier och maskinerna placerades i sina olika spiltor. Sopade och rensade ut dom saker som skulle slängas. En skön helgfrid har infunnit sig!

Batteriladdare och batterier för elverktyg organiserat på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserat skåp med verktyg och batterier, renoverad snickerboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsrum med välorganiserad arbetsbänk och förvaringslådor, verktyg och en ölburk på bänken visar veckans avslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag

Ps. Nikon/Jameson skåpet är klart och levererat. Bilder kommer när mottagaren/fotografen har fotograferat sitt nya skåp för självmedicinering.
Givetvis tas bilderna med en Nikon kamera och objektiv samt Jameson som har flyttat in!

Närbild på en Jameson-irish whiskey etikett med texten "ESTD 1780" och "TRIPLE DISTILLED".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Fönsteretapp ett klart!

Två bågar med fyra halvruttna skabbiga fönster monterade och blaskmålade för att få rätt nyans.
Fick lägga bågarna ner 90˚ för annars blev det för högt. Spelar ingen roll. Fönsterkänslan har jag lärt mig är det viktigaste!
Så kan det gå när inte haspen är på!

Dag

Renoverade, målade fönsterbågar lutade mot ett växthus i en trädgård med utspridda trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 7 till
  • Laddar…
The Nikon/Jameson Whisky Cabinet!

Så blev det äntligen klart!
Jag hade många tankar och funderingar både innan och under resans gång på hur uppgiften skulle lösas och så här blev min tolkning av The Nikon/Jameson Whiskey Cabinet.
Mitt mål var att bygga ett whiskeyskåp som en spegling av personens intressen med tonvikt på Nikon. Han är är en mycket god vän sen många år med ett brinnande fotointresse.
Svårigheten var att inte överarbeta det hela med för många produktdetaljer utan hålla det avskalat men tydligt. Jag har medvetet valt att forma skåpet med tonvikt på den klassiska analoga Nikon F kameran som helt förändrade och tog över utvecklingen i kameravärlden
Det är så lätt att gå vilse med möjligheterna att använda alla häftiga kameradetaljer men med den lite tidstypiska kantiga subtila formen och med dom viktigaste kameradelarna tycker jag att "less is more" framhäver skåpets särart.

Handgjort whisky-skåp inspirerat av Nikon F kamera med en flask Jameson, glas och integrerad LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett handbyggt whiskeyskåp i ek med designelement från en Nikon-kamera inklusive bajonett och sökare, som presenterar en Jamesonflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort whiskeyskåp med Nikon-kameraelement, inklusive bajonett och filmreturknapp, i robust ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Whiskeyskåp inspirerat av Nikon-kamera med Jameson-flaska, två hängande glas och fotografiska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Whiskyskåp med Nikon F-kamera designelement, inklusive bajonett, i trä med sökare på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort whiskeyskåp i ek med Nikon kameradetaljer, bland annat sökare och bajonett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nikon F-bajonetten monterad bakom makrolinsen, returvredet för filmen och den viktiga tryckplattan för att hålla filmen plan i fokus är klassiska detaljer från den analoga tidsåldern. Att använda returknappen både som handtag och brytare för den integrerade LED- belysningen av buteljetiketten växte fram under projektets gång, så också den dolda magnetiska låsanordningen för dörren. Den stiliserade Nikon F Photomic sökaren i ek på toppen av skåpet sluter den analoga cirkeln.

Detalj av ett whiskyskåp med en rund Nikon F-bajonett, inbäddad i trä, som reflekterar byggarens fotointresse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtag med detaljer från Nikon kamera som döljer en LED-belysning, monterat på ett whisky skåp i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort whisky-skåp i ek med Nikon kameras detaljer som handtag och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Whiskeyskåp i trä med integrerad LED-belysning som belyser en rund, spegel-liknande detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj av hembyggt whisky-skåp i ek, inspirerat av Nikon F-kamera med tonvikt på kameradetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av hörnet på ett whisky-skåp i ek, med en Nikon F-bajonett som handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av ett whisky skåps handtag formad som en Nikonkamerafilmåtervindningsratt monterad på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand öppnar ett whisky-skåp med en Nikon-kamerabakdel som handtag och en Jameson-whiskeyflasketikett inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en Jameson Whiskey-etikett med texten "Triple Distilled" och "ESTD 1780".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet monterat på ett gammalt robust ekstativ ger en tydlig känsla av klassik fotografi men skåpet går också att hänga på väggen med dom två remhållarna från kamerahuset som är monterade i bakkanten av skåpets krönlist.

Glad man i blå t-shirt sitter i en stol med ett glas whisky, bredvid ett Nikon-kamera-inspirerat whisky-skåp på ett stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kommer då JamesonWhiskey in i det hela? Fotografen är ofta i Dublin (familjebesök) och han har i märket funnit en god dryck. Jag tycker han har en god smak! Cheers!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
trycklös och 28 till
  • Laddar…
Nu måste jag ta mej till Trelleborg och studera underverket, men innehållet är nog slut.
 
Skynda dig!
Reserestriktioner har gjort att Dublin tappen sinat. Men jag tror att lager och framförhållningen är klart bättre än den var för skyddsutrustningen i Sverige.
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
Jätte fint resultat! Finurligt med fäste för stativet! Det gillar jag!
 
S snuttekudden skrev:
Jätte fint resultat! Finurligt med fäste för stativet! Det gillar jag!
Tack!

Stativplattan är en Manfrotto kameraplatta som jag använde ihop med det bastanta ekstativet förr när jag jobbade mycket med mellanformatskameror.
Manfrottoplattan har 3/8” gänga i mitten precis som stativet. Försänkte ner tre korta träskruvar i plattan som då kunde förankras säkert i skåpets botten. Som kuriosa har jag också monterat kamerans 1/4” gängan i centrum under plattan. Dat är bra att ha möjligheter om...................
Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Trall!

Ramarna klara avvägda och infästa. Elen dragen. Sex plintjärn limmade i olika betongmurar för att motverka kraftiga uppvindar då däcket ligger högt. För att motverka svikt i ramen har vi monterat 18 trallbitar med två farmarskruvar i ändan som stöttor. Bra sätt att återanvända spillbitar!
Väldigt stum ramkonstruktion! Tål hur mycket belastning som helst!
Nu blir det tralltäckning men det får den yngre generationen göra. Knäjobb är ingen bra arbetsställning numera.

Däcket kommer att kantas med en rillad 28x120 som vinkelsågas i hörnen och vinkeln säkras med några egentillverkade Festool Domino pluggar i tryckimpregnerat för att förhindra nivåskillnader i geringen över tid.

Trevlig Helg!
Dag

Stomme till trädäck med infästa ramverk och plintjärn förberett för tralltäckning, parkerade bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion för däck i trädgården med plintar och markduk, redo för tralltäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramkonstruktion i trä för däckbygge med plintjärn, elinstallation och markduk, redo för tralltäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundram till ett trädäck med infästa ramar och dragen el, stöttad av trallbitar på mark täckt med svart fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Första delen av det nya altandäcket skruvat! Känns skönt att den kommande generationen har fixat det hela. Jag har bara varit ”skruvkonsult” och sparat mina knä.
Att möta den nya dagen med denna utsikt kommer att bli en fröjd!
Men mycket återstår att bygga. En integrerad längsgående bänk på framsidan, avsats för växter och sist men inte minst en en bred djup välkomnande trappa.
Fortsättning följer.........

Nybyggt träaltandäck med utsikt över sjö och parkerade bilar, ofullbordad konstruktion i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt träaltandäck i konstruktion, delvis skruvat, med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
När mm plötsligt blev cm!

Många uteprojekt på gång nu!
Har även ett projekt på hemmaplan där ett mindre altandäck skall få två väggar med stolpar och rostigt armeringsnät.
Stolparnas mått är 70 x 70 och jag tänkte fästa armeringsnätet genom att borra hål för armeringsnätets ändar med CC-150mm mitt i stolparna. Då hade nätet suttit fint mitt i stolparna. Kollade nätet på byggmarknaden och dom rutorna som jag mätte höll CC-150mm. Klippte ner dom stora näten i mer lätthanterliga storlekar och åkte hem med materialet.

Skulle vara lite smart och borra alla hålen efter en mall med cc150mm så jag kontrollerade armeringsnäten lite noggrannare innan jag började bygga.
Inser plötslig att det stämmer inte! Fick nu CC-mått som pendlade mellan 140mm - 160mm!
Slarv vid produktionen, brytningsfel hos operatören eller bara otur? Shit Happens!

Så det blev till att hitta en annan lösning. Plan B! Kraftiga märlor fick nu användas till infästningen och näten spikades i stolparnas baksida i stället. Kanske inte den snyggaste lösningen men med tanke på dom halvruttna fönsterna i det tidigare projektet blev det ”Good Enough” från trädgårdsmästaren.

Som i den gamla Progglåten ”Vem i hela världen kan man lita på”?..................
Dag

Altandäck med stolpe och rostigt armeringsnät, inkorrekt CC-mått synligt, märlor för infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altandäck med trästolpar och rostigt armeringsnät, halvfärdigt projekt med stadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altandäck med stolpar och rostigt armeringsnät som avgränsning, möblerat med svarta trädgårdsstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.