P
Japp, elslinga är vanligt. Det har även jag. Men den är inte inkopplad då jag har vattenbatteri också (eftermonterat) för värmning/kylning från bergvärme/frikyla.
Om man då har kyla (styrt av Heru) så begränsar den inluften till 15 grader.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
R Renjobu skrev:
Vi installera FTX ett heru 130ec2. för lufte miljön var ganska kass i huset, själv drag med en fläkt på toan.

de enda jag kan säga är att de är värt pengarna varje dag!! Slipp du att all kall luft kommer på golvet, kall luft sjunker och varm luft stiger.
kom bara ihåg att isolera allt mycket så du inte tappar värme på vintern och ljuddämpare vid varje rum plus några stora ljuddämpare även vid aggregatet så hörs de inte nånting. Vi har knäpp tyst, dock hör man våran nya samsung kyl och frys:(
Jag har kollat hur miitt Heru 62T är uppbyggt inuti. Där ligger första delen till oljud. Aggregaten är väldigt enkelt uppbyggda med mest raka plåtdelar, vilket vittnar om att man kompromissat med sin maskinpark för att få ner tillverkningspriset (TK). Jag tror inte man gjort datorsimuleringar av risk för vibrationer och stående ljudvågor. Det finns aggregat på marknaden där man valt ljuddämpande material för själva fläkthusen (2 fläktar) och då fått ner ljudnivåerna. Dock är FTX-aggregaten värt pengarna, men man måste vara frikostig med ljuddämpare. Jag satte flexibla ljuddämpare på ut- och ingångarna som nämnts tidigare. Då kan man böja dem för att minska risken för stående vågor.
 
När jag kollat runt så är det stor skillnad mellan fabrikat. Där känns det som att samtliga svenska tillverkare i princip är kvar på 80-talet..
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När jag kollat runt så är det stor skillnad mellan fabrikat. Där känns det som att samtliga svenska tillverkare i princip är kvar på 80-talet..
Östbergs fjärrkontroll skriker 80 tal ja. Hur är deras nya serie?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När jag kollat runt så är det stor skillnad mellan fabrikat. Där känns det som att samtliga svenska tillverkare i princip är kvar på 80-talet..
Det har inte hänt så mycket tekniskt inom luftdistribution sedan 80-talet det är 2 filter, 2 fläktar, 1 värmeåtervinning och 1 eftervärmare sedan någon enkelt styrning på det.
Det enda som alla gått över till är EC-fläktar istället för AC-fläkt + trafo/tyristor.

En del tillverkare (Systemair, Nibe vad jag vet) har börjat tillverka aggregat i EPP-"plast" vilket kan ge bättre egenskaper för luftflöde och ljud.

Sedan är det många som börjat marknadsföra sig med att man kan minska/forcera luftflöde, en del finesser är bra t.ex. brasfunktion.
Minska luftflödet är ofta inget problem men vinsten (driftekonomi) är liten, forcering är ofta problematisk då kanaler och don endast är dimensionerade för normalflöde och Affinitetslagarna vinner i längden (effektbehovet till fläktarna är kubiskt mot ökningen av luftflödet)

Sedan tror jag att den drivande faktorn i produktutveckling är dem stora hustillverkarna och stora offentliga inköp där priset på produkten är väldigt styrande.
Se t.ex. hur populära FVP var/är hos alla hustillverkare.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det har inte hänt så mycket tekniskt inom luftdistribution sedan 80-talet det är 2 filter, 2 fläktar, 1 värmeåtervinning och 1 eftervärmare sedan någon enkelt styrning på det.
Det enda som alla gått över till är EC-fläktar istället för AC-fläkt + trafo/tyristor.

En del tillverkare (Systemair, Nibe vad jag vet) har börjat tillverka aggregat i EPP-"plast" vilket kan ge bättre egenskaper för luftflöde och ljud.

Sedan är det många som börjat marknadsföra sig med att man kan minska/forcera luftflöde, en del finesser är bra t.ex. brasfunktion.
Minska luftflödet är ofta inget problem men vinsten (driftekonomi) är liten, forcering är ofta problematisk då kanaler och don endast är dimensionerade för normalflöde och Affinitetslagarna vinner i längden (effektbehovet till fläktarna är kubiskt mot ökningen av luftflödet)

Sedan tror jag att den drivande faktorn i produktutveckling är dem stora hustillverkarna och stora offentliga inköp där priset på produkten är väldigt styrande.
Se t.ex. hur populära FVP var/är hos alla hustillverkare.
Har bara sett utländska aggregat med fläkthusen i EPS, men det borde vara en skitsak att fixa det, eftersom det finns EPS i förpackningar. Bara att använda lite bättre kvalitet. Men visst är det 80-talsteknik! Heru har via sim fjärrkontroll en massa finesser, bl.a. tryckkompensation vid braständning som jag provat. Den blir överspelad om man som jag har friskluft i tilluften till kaminen.Forcering på timer använder vi när vi duschat, liksom att ställa ner intemp. när AC:n kör kylning. Nu börjar jag bli sugen på att dämpa aggregatet inifrån! :thinking:
 
Plastvärmeväxlare, EC motorer, fläktgeometri, intern flödesoptimering etc. Många små saker man kan laborera med. Fast det kräver lite mer än raka bockverktyg
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Har bara sett utländska aggregat med fläkthusen i EPS, men det borde vara en skitsak att fixa det, eftersom det finns EPS i förpackningar. Bara att använda lite bättre kvalitet. Men visst är det 80-talsteknik! Heru har via sim fjärrkontroll en massa finesser, bl.a. tryckkompensation vid braständning som jag provat. Den blir överspelad om man som jag har friskluft i tilluften till kaminen.Forcering på timer använder vi när vi duschat, liksom att ställa ner intemp. när AC:n kör kylning. Nu börjar jag bli sugen på att dämpa aggregatet inifrån! :thinking:
Frågan är bara hur EPS håller över tiden med tanke vad man läser t.ex. här på forumet så sitter många med aggregat som är 30 år eller äldre.
Att en del tillverkare har börjat med dessa material är nog att produktionskostnaden med automatisering kan konkurrera med den traditionella plåtbockandet.
"Huskvarna" byggd/köpte in några aggregat på 80/90-talet med EPS eller liknande material, problemet där var konstruktionen som gjorde det omöjligt att byta den ena fläkten efter montage av aggregatet.

"Tryckkompensation" är bara ett fint namn för att man minskar hastighet på frånluftsfläkten och höjer tilluftsfläkten, så är ingen avancerad funktion.
Att denna funktion kommit beror på att det är lättare att styra dem nya EC-fläktarnas hastighet.

Se upp om du skall dämpa ljud invändigt i aggregatet framför allt så du inte minskar fria arean runt fläkten då dessa är känsliga för det.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plastvärmeväxlare, EC motorer, fläktgeometri, intern flödesoptimering etc. Många små saker man kan laborera med. Fast det kräver lite mer än raka bockverktyg
Värmeväxlare i plast har alltid känts bakvänt för mig, i min tanke så vill man ha så hög värmeledning som möjligt i en värmeväxlare och plast känns för mig fel då. Sedan har VVX idag en verkningsgrad på 80-90% så kostnaden för några procentenheter till får inte skena iväg.

Fläkt/motor-paket tror jag alla aggregattillverkare köper vad som "finns på" hyllan hos EbmPapst eller annan tillverkare, även där är det ett problem vad ytterligare verkningsgrad får kosta.
Redan idag blir många chockade när en reservfläkt till ett aggregat kostar 4.000-6.000kr.

Jag är för innovationer men jag ser den mer inom hela installationen inte bara i aggregat.
Ofta ser man hus/villor där man fått lösa ventilationen i efterhand, väl dimensionerade kanalsystem med låga tryckfall och bra isolering sparar pengar alla dagar om året.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Frågan är bara hur EPS håller över tiden med tanke vad man läser t.ex. här på forumet så sitter många med aggregat som är 30 år eller äldre.
Att en del tillverkare har börjat med dessa material är nog att produktionskostnaden med automatisering kan konkurrera med den traditionella plåtbockandet.
"Huskvarna" byggd/köpte in några aggregat på 80/90-talet med EPS eller liknande material, problemet där var konstruktionen som gjorde det omöjligt att byta den ena fläkten efter montage av aggregatet.

"Tryckkompensation" är bara ett fint namn för att man minskar hastighet på frånluftsfläkten och höjer tilluftsfläkten, så är ingen avancerad funktion.
Att denna funktion kommit beror på att det är lättare att styra dem nya EC-fläktarnas hastighet.

Se upp om du skall dämpa ljud invändigt i aggregatet framför allt så du inte minskar fria arean runt fläkten då dessa är känsliga för det.
Inga problem. Jag har koll. Det finns fler skummade material än EPS, men det blir alltid kompromisser med tillverkningspriset.
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
R rufsig skrev:
Kondensisolerade tilluftskanaler? Min byggare frågade mig inte om det så jag har oisolerade kanaler. Och då kan jag tydligen inte installera kylbatteri :(
Stämmer, det är ett risktagande. Sen så är det bättre med en fläktkonvektor då de omsätter mer luft än hela ditt aggregat = bättre kyleffet samt att du har inget "vatten" på vinden utan en kondensvattenpump som för bort vattnet vid konvektorn. Jag har avrått många genom åren att installera kyla i ventilationen... Men visst är man envis och kunnig så går det
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Stämmer, det är ett risktagande. Sen så är det bättre med en fläktkonvektor då de omsätter mer luft än hela ditt aggregat = bättre kyleffet samt att du har inget "vatten" på vinden utan en kondensvattenpump som för bort vattnet vid konvektorn. Jag har avrått många genom åren att installera kyla i ventilationen... Men visst är man envis och kunnig så går det
Vad behöver man till en fläktkonvektor...Det som lockar med frikyla och ftx är ju att infrastrukturen redan är klar. Men en händig hantverkare kanske ganska enkelt kan montera en fläktkonvektor på nåt lämpligt ställe i huset?
 
Redigerat:
Å Åbyfor skrev:
Stämmer, det är ett risktagande. Sen så är det bättre med en fläktkonvektor då de omsätter mer luft än hela ditt aggregat = bättre kyleffet samt att du har inget "vatten" på vinden utan en kondensvattenpump som för bort vattnet vid konvektorn. Jag har avrått många genom åren att installera kyla i ventilationen... Men visst är man envis och kunnig så går det
ja med en fläktkonvektor får man rejäl kyleffekt på enkelt sätt. Ska man få samma kyleffekt i sitt ventilationssystem blir det stora kanaler och höga flöden.
 
R rufsig skrev:
Vad behöver man till en fläktkonvektor...Det som lockar med frikyla och ftx är ju att infrastrukturen redan är klar. Men en händig hantverkare kanske ganska enkelt kan montera en fläktkonvektor på nåt lämpligt ställe i huset?
En fläktkonvektor är ju ganska tacksam att installera: el, vattenrör och kondensvatten slang/rör skall fram. Fläktkonvektorer finns i en uppsjö av utföranden för vägg och tak i olika utföranden och modeller. Själv har jag för värme i mitt fall en billig från jula som funkat utomordentligt efter lite ombyggnad av ventilsignalen (tror inte denna funkar för kyla dock). Googlar du så hittar du säkert någon modell som passar dina behov. Tankvärt med fläktkonvektor är ju också att du får 100% återluft i kylfunktionen (du kyler igen det du redan kylt så att säga).
 
Ok kanske dum fråga men man kopplar på kallvattnet... Vart tar vattnet vägen sen? Hur blir det ett slutet system liksom.....

Men kan också använda vätskan från kollektorslangen i berg/jordvärmesystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.