Sedan ett antal år tillbaka fick jag ta över min mormor och morfars sommarstuga. Det fanns inget indraget vatten, dock ett enkelt avlopp från diskbänken som via ett nedgrävt plaströr rann ut (utan rening) en bit längre ner på tomten. Det har aldrig funnits WC, endast utedass. Bland det första jag gjorde, efter övertagandet, var att dra in vatten till köket, som pumpas upp från en närliggande älv. Sedan blev det även en dusch samt ett handfat utomhus som är kopplat till ett liknande avlopp, som rinner ut på ett annat ställe. Ang. tömningen av utedasset, så har jag fortsatt i min morfars fotspår och grävt ner skiten i skogen intill. Jag vet att man absolut inte får göra så, men det har liksom inte "blivit av" att ordna med nån komposteringsanläggning e.d. Detta har jag under alla år haft, dels dåligt samvete för, men också rädslan för att bli påkommen! Det jag dock inte riktigt "tänkt på", eller kollat upp, är det här med det så kallade BDT-vattnet (eller gråvattnet), att även detta måste renas. Även om det egentligen inte har med saken att göra, så vill jag bara nämna att stugfastigheten ligger ganska avskilt utan närpåliggande grannar och att det är ett relativt stort avstånd till älven, både höjd- och längdmässigt, så det är inte så att gråvattnet rinner direkt ut i älven, eller så. Nu till frågorna, och det akuta läget: P.g.a. Corona-pandemin vill nu Miljö- och Byggenheten i den aktuella kommunen göra en "Tillsyn av små avloppsanläggningar ute på fält". Detta kommer att ske under perioden 1 juni - 10 juli. De kan inte ange något exakt datum, men de kommer endast att titta på anläggningen utomhus, så det är inget krav på att jag är "hemma", skriver de. Jag vet (tror jag) hur jag kan lösa detta med rening o.s.v. Men nu blev det plötsligt så tight om tid! Kom gärna med tips, men den absolut största frågan just nu är... Vad händer om de upptäcker hur jag (inte) har hanterat avfall och BDT-vatten?!!! Blir det böter, eller vad?
 
Den här typen av inspektioner är vanliga, och sker oftast inom ramen för en landsomfattande "inspektionsrunda", den har pågått i typ 5 år minst. Och de har fortfarande kvar en majoritet av avlopp att granska. Så jag tror inte att det har med Corona att göra.

Det är lite sent att försöka få till en godkänd avloppsanläggning med kort varsel, du måste söka tillstånd för att överhuvudtaget få ha en avloppsanläggning. Jag tror (med betoning på "tror") att de inte är intresserad av din "kompostering" i skogen. Bara det inte ligger synligt på marken.

Jag skulle påbörja att anlägga en trekammarbrunn med infirltation. Alltså söka tillstånd, antingen anlita en firma för utförande eller sjölv ta reda på vad du behöver göra. Det ingår i tillstånden att du måste gräva en provgrop, och skicka in jordprover för analys om marken är löämplig för infiltration, så det är inget man fixar på ett par veckor. Väljer du rätt firma så har jag uppfattat att kommunen låter firman bedöma om marken är lämplig. Du kan troligen inte får en rak lista över "godkända firmor" från kommunen, men väljer du en lokal firma med avloppserfarenhet, och berätar för handläggaren vilken firma du överväger, så kan du nog få en rekation, om du valt rätt/fel.

Om projektet är igång när de vill inspektera, så tror jag inte att de kommer med några efterverkningar för att du redan har släppt ut. Om du ändå bygger ett godkänt avlopp, så försök få tillståndet att inkludera toalettavlopp också. Så har du frihet att ev. ordna vattentoa senare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara bra att känna till att kommunen debiterar för de här inspektionerna, har hört 4 - 6 000kr.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Högst sannolikt är det att du kommer få ett föreläggande att du ska iordningställa din anläggning enligt de kraven som finns och sedan en tidsfrist som lär vara mellan 6-24 månader. När denna tiden går ut och du inte har vidtagit åtgärd blir det vite.
 
  • Gilla
Buford och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara bra att känna till att kommunen debiterar för de här inspektionerna, har hört 4 - 6 000kr.
6 000 för en inspektion? Dom två gånger mina avlopp har hamnat i kommunernas inventeringar har det inte kostat en krona (förutom att jag var tvungen att göra om avloppet på ena fastigheten).


Som sagt var; Kommunen kommer med största sannolikhet att göra nedslag på din anläggning och ge dig en viss tid på dig att fixa nånting bättre. Så jag hade suttit lugnt i båten och inväntat resultatet från inventeringen.


Btw: Hur får dom in Coronapandemin i det hela?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
6 000 för en inspektion? Dom två gånger mina avlopp har hamnat i kommunernas inventeringar har det inte kostat en krona (förutom att jag var tvungen att göra om avloppet på ena fastigheten).


Som sagt var; Kommunen kommer med största sannolikhet att göra nedslag på din anläggning och ge dig en viss tid på dig att fixa nånting bättre. Så jag hade suttit lugnt i båten och inväntat resultatet från inventeringen.


Btw: Hur får dom in Coronapandemin i det hela?
Dom har fått ställa in alla inspektioner som sker inomhus och får tid att göra fler inspektioner utomhus.
 
Dom slog ned på vårt avlopp på sommarstugan för ett par år sedan - Initiala besiktningen/kontrollen avgiftsfri.
Fick respit till April 2020 så jag lämnade in en ansökan på ett BDT avlopp, dom hävdade trekammaren men då vi endast har två handfat i stugan (Dusch Ute & Förbränningstoalett) så ville vi hellre ha ett BDT - Längre investeringskostnad samt lägre driftskostnad.
Skickade in alla papper slutet av 2019 och nu i mars var dom ute och kikade och godkände en BDT lösning - Kostnad 8750kr i handläggning. (Södertörn).
Tillståndet att anlägga avloppsanordningen gäller i 5 år och skall påbörjas inom 2 år.

Vi kommer att köa på en Willa BDT lösning som placeras ovan mark med en stenkista som avslut.
 
His oss gjorde de inspektion för två år sedan och jag hade nada tillstånd, en helt utjänt hemmabyggd tvåkammarbrunn som mynnade ut i åkern och i ena huset allt till en stenkista. Inspektionen i sig kostar inget om allt är okbhos oss, men krävs det åtgärder och mer arbete från dem bli man debiterad. Det är dock en liten kostnad i sammanhanget. Det blir dock normalt inget vite utan det är för att lyfta hela standarden i riket, man vill generellt inte straffa utan få det åtgärdat. Du kommer behöva minst en godkänd 2 kammarbrunn + latrinhämrning. Men skall man ändå dra in ordentliga rör och gräva för avlopp skulle jag def kört på ett tre-kammar system direkt, prisskillnaden på det hela kommer vara liten. Frågan är snarare om du får det av miljö skäl. Mitt projekt gick iaf på ca 100' med bädd, brunn och allt arbete utomhus.
 
G guggen skrev:
His oss gjorde de inspektion för två år sedan och jag hade nada tillstånd, en helt utjänt hemmabyggd tvåkammarbrunn som mynnade ut i åkern och i ena huset allt till en stenkista. Inspektionen i sig kostar inget om allt är okbhos oss, men krävs det åtgärder och mer arbete från dem bli man debiterad. Det är dock en liten kostnad i sammanhanget. Det blir dock normalt inget vite utan det är för att lyfta hela standarden i riket, man vill generellt inte straffa utan få det åtgärdat. Du kommer behöva minst en godkänd 2 kammarbrunn + latrinhämrning. Men skall man ändå dra in ordentliga rör och gräva för avlopp skulle jag def kört på ett tre-kammar system direkt, prisskillnaden på det hela kommer vara liten. Frågan är snarare om du får det av miljö skäl. Mitt projekt gick iaf på ca 100' med bädd, brunn och allt arbete utomhus.
Sammanlagt 100 000 kr?!!! För en fungerande rening av BDT-vatten?!!! :surprised:
Jag funderade på att köpa denna:
https://www.bauhaus.se/gravattenfil...DI-7qlueNWuD6saAo36EALw_wcB#go-to-description
Jag vet inte varför mulltoa nämns i sammanhanget, men det ska vara ett reningsfilter för BDT-vatten och för sommarbruk. Det ska bara vara att koppla in avloppet och ut kommer renat vatten som kan rinna ut i marken. Kapacitet: 300 liter/dygn. Den kostar 6495 kr. Tillsammans med avgiften för ansökan, som tydligen kan uppgå till ca 9000 kr, så hamnar vi på ett belopp av ca 15-16000 kr, vilket är tillräckligt mycket pengar för mig för att rena BDT-vatten! Vad har jag missat?! Är btw sådana här gula plaströr på ca 6-7 cm i diameter, som jag egentligen har för mig är avsedda för kabeldragning e.d., godkända som avloppsrör för BDT-vatten?
Dasset tänkte jag ordna med riktig/laglig kompostering.
 
Nej, det var ju för en anläggning som även tar svartvatten.
 
Ok? Men guggen nämner ju bara 2-kammarsbrunn och inget om WC och svartvatten...?
 
  • Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
Läs den här biten.
G guggen skrev:
Men skall man ändå dra in ordentliga rör och gräva för avlopp skulle jag def kört på ett tre-kammar system direkt, prisskillnaden på det hela kommer vara liten. Frågan är snarare om du får det av miljö skäl. Mitt projekt gick iaf på ca 100' med bädd, brunn och allt arbete utomhus.
Inte helt entydigt, men jag tolkar det inte som en BDT anläggning.
 
D Daniel 109 skrev:
Läs den här biten.

Inte helt entydigt, men jag tolkar det inte som en BDT anläggning.
Ja... Ok.:thinking: "Men skall man ändå dra in ordentliga rör och gräva för avlopp...", som hen skrev... Jag ställde även frågan om sådana här gula plaströr är godkända för BDT eller inte... Jag har beskrivit ganska tydligt hur min situation ser ut och vad jag har för funderingar och planer, samt tips på både bättre och helst billigare lösningar.
 
S Snickerisnack skrev:
Sammanlagt 100 000 kr?!!! För en fungerande rening av BDT-vatten?!!! :surprised:
Jag funderade på att köpa denna:
[länk]
Jag vet inte varför mulltoa nämns i sammanhanget, men det ska vara ett reningsfilter för BDT-vatten och för sommarbruk. Det ska bara vara att koppla in avloppet och ut kommer renat vatten som kan rinna ut i marken. Kapacitet: 300 liter/dygn. Den kostar 6495 kr. Tillsammans med avgiften för ansökan, som tydligen kan uppgå till ca 9000 kr, så hamnar vi på ett belopp av ca 15-16000 kr, vilket är tillräckligt mycket pengar för mig för att rena BDT-vatten! Vad har jag missat?! Är btw sådana här gula plaströr på ca 6-7 cm i diameter, som jag egentligen har för mig är avsedda för kabeldragning e.d., godkända som avloppsrör för BDT-vatten?
Dasset tänkte jag ordna med riktig/laglig kompostering.
Det är knappast kittet som kostar pengar, dvs om du köper en plast 2 eller tre kammare skiljer det inte mycket på. Infiltrationsbädden eller kasetterna behövs också, dock olika dimensionerat. Kostnaderna kommer iom grävning, rördragningar, ev pumpbrunn, eldragning till pumpbrunn etc.
I mitt fall en rimlig och normal trekammare i berong med pumpbrunn och 15m bädd. Total rördragning o grävning kanske 100m, men mkt jobb då det krävdes spettning och en del massor som skulle bort. Kan tilläggas att jag också gjorde mkt jobb själv, elen, all rördragning under huset mm.
Vad och vilken anläggning du får anlägga bör du kontrollera med kommunen, det är olika och kan vara ganska strikt. Samma sak gäller infiltrationen och var denna kan placeras.
Men oftast skiljer det inte mkt på totalpriset mellan bdt och en trekammare utan det är vilka regler och förutsättningar du har och vad du gör själv.

Edit, kollade länken, får du slänga in en sån där så behöver du bara markavloppsrör till den, hopas att du får tillstånd för en sån! Där jag bor finns det inte en chans att installera en sådan, de är mkt strikta med rätt dimensionerade anläggningar och infiltration även för bdt. Jag höll på med telefon och mailande i 6mån för att för göra mitt standardavlopp, det är alltså upp till handläggaren och de regler som varje kommun har och inte minst miljön i området, kontrollera med dem först.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.