En luftvärmepump för att hålla grundvärme är ett bra alternativ. Nuförtiden klarar pumparna av att hålla så låg temp som du önskar utan problem (har för mig att det inte funkat tidigare, med äldre köldmedium).
 
Golvvärme ger ingen energibesparing kontra radiatorer om man har en elpanna som värmekälla. Ett rum som värms upp kräver lika mycket energi oavsett vilket.
Dessutom så dimensioneras värmesystem idag för ca 40-45 graders framledning vid DUT (golvvärme), och ca 50-55 graders framledning vid DUT(radiatorer).
Om man skulle hålla lägre temperaturer än så, så blir radiatorerna orimligt stora, alternativt orimligt tät förläggning av golvvärmerör.
 
Håller med om energibesparingen som jag skrev tidigare också. Men dina framledningstempar är för stora. Inte behövs 50-55 grader för radiatorer. Vid 50 grader börjar man bränna sig. Du är minst 10 grader för hög där både för radiatorer och golvvärmen
 
E EMats skrev:
Håller med om energibesparingen som jag skrev tidigare också. Men dina framledningstempar är för stora. Inte behövs 50-55 grader för radiatorer. Vid 50 grader börjar man bränna sig. Du är minst 10 grader för hög där både för radiatorer och golvvärmen
Nej, det är inte för högt. Jag jobbar bland annat med driftsättning av större värmesystem och ser vilka temperaturer man har räknat med. I princip alla räknar med 55 grader vid DUT på radiatorsystem. DUT i mitt område innebär -16 grader.
Titta i en effekttabell hos valfri radiatortillverkare, och räkna på skillnaden på 45 graders framledning och 55 grader så får du se hur mycket man måste gå upp i radiatorstorlek. Om du sänker temperaturen så måste du öka den värmeavgivande ytan.
Vid golvvärme så kan det innebära att det är svårt att lägga slingorna så tätt som krävs. Dessutom kan det bli fler slingor eftersom man är begränsad a en maxlängd på varje slinga.

Man bränner sig inte på 55 grader. 55 grader ska du ha i tappvarmvattentemperatur utan skållningsrisk.
 
Nja där har vi delade meningar. Jag bränner mig på 55 grader och även på 50 grader. Jag har testat att ta på rören. Och moderna radiatorer är effektiva även med låga framledningstemperaturer utan att storleken blir besvärande. Men hursomhelst, nog om detta för nu, min plan framåt blir att försöka ordna fjärrstyrning på något sätt för att ett hus med golvvärme som är satt på underhållsvärme är inte roligt att komma till och försöka få varmt. Även fast man har kamin. :)
 
E EMats skrev:
Nja där har vi delade meningar. Jag bränner mig på 55 grader och även på 50 grader. Jag har testat att ta på rören. Och moderna radiatorer är effektiva även med låga framledningstemperaturer utan att storleken blir besvärande. Men hursomhelst, nog om detta för nu, min plan framåt blir att försöka ordna fjärrstyrning på något sätt för att ett hus med golvvärme som är satt på underhållsvärme är inte roligt att komma till och försöka få varmt. Även fast man har kamin. :)
Det är den storleken på den värmeavgivande ytan som avgör hur låg framledningstemperatur du kan ha oavsett om du har en gammal eller ny radiator. Det finns dock moderna radiatorer med inbyggda fläktar, som gör att man kan minska ytan på radiatorn.
I alla nya fastigheter jag varit med och driftsatt har projektören räknat med 55 grader vid DUT i radiatorsystem.

Här kan man räkna på radiatorstorlekar om man känner för det. Andra tillverkare har liknade beräkningsprogram. Storleken ökar avsevärt om du går från 55 ner till 45 grader.

https://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htm

Om det är Värmebaronens elpanna du har (såldes även med LK-logga), så kan du sänka temperaturen genom en ingång i pannan. Du behöver då någon form av relä som aktiveras av sms eller liknande. Dessutom behöver du ha utegivare ansluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.