Snyggt jobbat!

Skulle jag göra om mina 105 kvm skulle jag också definitivt spika!
Efter något år har jag fått vissa ställen med springor i några plogar efter varandra. När jag lade dem fick jag dem inte 100% ihop och lämnade någon tiondels mm i springa, antagligen lim mellan stavarna så därför skulle det vara bättre att spika också...

Men å andra sidan har jag ett golv utan ett enda gnissel eller knarr!
 
anders07 anders07 skrev:
Snyggt jobbat!

Skulle jag göra om mina 105 kvm skulle jag också definitivt spika!
Efter något år har jag fått vissa ställen med springor i några plogar efter varandra. När jag lade dem fick jag dem inte 100% ihop och lämnade någon tiondels mm i springa, antagligen lim mellan stavarna så därför skulle det vara bättre att spika också...

Men å andra sidan har jag ett golv utan ett enda gnissel eller knarr!
Tack för svar!
Kanske skulle man ha lagt en 12 mm plyfa på plattan och spikat golvet. Kändes dock dumt att lägga på höjden och tjockleken på golvvärmen. Som du är säger är det lockande med ett golv som inte knarrar eller sviktar.

En och annan glipa lär jag få leva med också. Förhoppningsvis kommer man även själv att rycka att det ser bra ut. När man är mitt uppe i det är det väldigt svårt. Frugan tror att det brustit fullständigt då hon i vanliga fall är den som klagar på detaljer, men nu tycker hon att det blir fint medan jag bara ser glipor och skavanker.

M magnu skrev:
Tjusigt.
Tack för infon,
Som jag ser det finns det några moment
- Underarbete
- Läggning av Själva fiskbenspaketten
- Läggning av Frisen
- Slipning
- Lackning

Jag har alltid tyckt att slipningen och lackningen verkat svårt och funderat på att leja ut just slipning och lack.

Men du som provat, kan du rangordna de olika momentens svårighetsgrad!

Sedan kan jag säkert också ha glömt något moment!
 
  • Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Snyggt jobbat!

Skulle jag göra om mina 105 kvm skulle jag också definitivt spika!
Efter något år har jag fått vissa ställen med springor i några plogar efter varandra. När jag lade dem fick jag dem inte 100% ihop och lämnade någon tiondels mm i springa, antagligen lim mellan stavarna så därför skulle det vara bättre att spika också...

Men å andra sidan har jag ett golv utan ett enda gnissel eller knarr!
Nu är det snart dags att köra vidare i nästa rum och jag funderar på hur jag ska utveckla tekniken i läggningen. Är som jag skrivit tidigare framförallt momentet när alla fiskbenen ska läggas jag tycker är bökigt. Hitills har jag provat att köra varannan sida om startplogen, utan att ta bort limmet eftersom, vilket slutade i panik då limmet torkar fortare än jag hinner undan. Andra gången gjorde jag färdigt en sida innan jag påbörjade andra. På så sätt blev det aldrig strssigt. Däremot tycker jag att det är knepigt när tidigare rader flyter runt när man lägger nästa. På något ställe kan jag se glipor i stavstödet, som jag är säker på att de inte fanns bär jag var färdig med raden. Måste bero på att det glidit efter när jag satte nästa rad, utan att jag märkte det.

Nu blir det lite längre rum och jag funderar på att återgå till att lägga varannan sida om mitten, med skillnaden att ta undan överflödigt lim eftersom. På så sätt tänker jag att föregående rad ska hinna torka tillräckligt för att ligga still när jag kommer med nästa. Eventuellt kör jag två rum samtidigt för att öka torktiden mellan varven utan att jag måste dricka kaffe halva dagen.

Du som ändå lagt dryga 100 kvm måste ju ha haft tid att finjustera taktik och teknik. Kanske du har några konkreta råd som kan skynda på min utvecklingen?

Många tack på förhand!
 
M magnu skrev:
Tjusigt.
Tack för infon,
Som jag ser det finns det några moment
- Underarbete
- Läggning av Själva fiskbenspaketten
- Läggning av Frisen
- Slipning
- Lackning

Jag har alltid tyckt att slipningen och lackningen verkat svårt och funderat på att leja ut just slipning och lack.

Men du som provat, kan du rangordna de olika momentens svårighetsgrad!

Sedan kan jag säkert också ha glömt något moment!
Kom på att jag glömde nämna slipning och behandling tidigare. Detta är något som även jag gruvar mig för. Har tidigare i livet slipat och lackat ett parkettgolv, med sådär resultat. Körde med en traditionell golvslip som gjorde gropar vid minsta misstag. Trots det var det lacknigen som blev mest misslyckad då det gick att se penseldrag i släppljus.

Denna gång ska vi inte lacka utan köra med hårdvaxolja. Även det känns lite knepigt, inte minst när det blir så mycket. Har slipat och behandlat golvet i skrubben jag la först, för att utvärdera. Då slipade jag med en festool excenterslip, vilket inte rekomenderas. Gick ändå tack vare den lilla ytan.

Den lokala maskinuthyraren rekomenderar en slip från HTC. Enligt honom ska den avverka tillräckligt utan att riskera att göra gropar. Det "ska inte gå att misslyckas" vilket jag tycker låter för bra för att vara sant. Jag har efterfrågat erfarenheter av att slipa med denna typ av slip, både i denna tråd och en separat. Tyvärr inga svar ännu.
 
N nybyggarn3 skrev:
Underlaget på nedre plan är slipad betong, med lite spackel på några ställen. Lejde bort det till plattsättaren som gjorde mina badrum. Inget jag kände mig kapabel till att lösa själv. På övre plan har jag bara skruvat en 6 mm plyfa på spånet. Detta eftersom jag har inspårad slang på plåtar. Det var lite obehagligt att skruva nära golvvärmen, men inga konstigheter.

När man lägger startplogen gäller det att vara noggrann. Åter igen tror jag inte att det är ett problem om man spikar. När man limmar måste man hela tiden backa och justera tidigare stavar. Ett tipps är att strunta i klinkerplattor, trianglar eller andra anordningar som är populärt bland hemmaläggare, åtminstone vid limmning. Sista rummet följde jag rådet från gubben jag köper staven av och sopade ner en stålspik i början för att låsa i en riktning. Sen är det bara att följa stavarna.

Jag tycker att stavläggningen, efter startplogen är nog så bökigt. Ett väldigt kladd och justerade då allt flyter runt på limmet. Ett alternativ som jag överväger inför det största rummet kan vara skarpa bort överflödigt lim eftersom och låta varje rad torka en stund innan nästa. Tar man varannan sida om mitten behöver man nog inte fika så länge för att det ska hinna stabilisera sig mellan varven.

Kapa, fräsa, sätta listband och fris är helt klart det roligaste och inte överdrivet svårt (med reservation för att en riktig golvläggare säkert skulle drömma ut mina insatser). Det som inte blivit riktigt som jag hoppats på är att listbandet på några ställen tandar några tiondelar mot fiskbenen. Gissar att det beror på dåligt handhavande med överhandsfräsen, kanske i kombination med att min makita har lite litet bord, vilket gör att det blir lite vingligt.
Kan lösas genom att såga med lite negativ vinkel inåt på sänksågen.
 
F falkn skrev:
Kan lösas genom att såga med lite negativ vinkel inåt på sänksågen.
Tack för svar. Lösa problemet med att listbandet vill tanda en aning? Kan du utveckla?
 
Pratar du om höjd eller glipning? Är det höjd så är det bara en fräsinställning.
 
F falkn skrev:
Pratar du om höjd eller glipning? Är det höjd så är det bara en fräsinställning.
Främst i höjdled, på sina ställen. Beror nog på att dåligt handhavande i kombination med att min fräs har lite litet bord, vilket gör det vingligt. Får bara koncentrera mig bättre och kontrollera innan jag limmar listbandet.

På något ställe har jag bommat en aning när jag flyttat skenan, vilket syns som en liten glipa mot fiskbenen. Jag tycker det är lätt hänt då det behövs så oerhört liten miss för att det ska synas. Är säkert också relaterat till bristfälligt handhavande. Lösningen på det får kanske bli spackel. För kommande rum ska jag försöka låna ihop fler skenor och skarvstycken så det blir färre omtag. Har kört allt med 140 cm skena så här långt.

Det där med negativ vinkel kanske inte är så dumt. Hur mycket snackar vi? Finns det inte en risk att man slipar fram en glipa längre fram?
 
N nybyggarn3 skrev:
Främst i höjdled, på sina ställen. Beror nog på att dåligt handhavande i kombination med att min fräs har lite litet bord, vilket gör det vingligt. Får bara koncentrera mig bättre och kontrollera innan jag limmar listbandet.

På något ställe har jag bommat en aning när jag flyttat skenan, vilket syns som en liten glipa mot fiskbenen. Jag tycker det är lätt hänt då det behövs så oerhört liten miss för att det ska synas. Är säkert också relaterat till bristfälligt handhavande. Lösningen på det får kanske bli spackel. För kommande rum ska jag försöka låna ihop fler skenor och skarvstycken så det blir färre omtag. Har kört allt med 140 cm skena så här långt.

Det där med negativ vinkel kanske inte är så dumt. Hur mycket snackar vi? Finns det inte en risk att man slipar fram en glipa längre fram?
Ja, du bör helt klart köpa fler skenor. Jag kör med 1400+1100 skena. Vi snackar 2-3 grader bara. Nog ingen risk om du inte slipar 8-9 ggr.
 
F falkn skrev:
Ja, du bör helt klart köpa fler skenor. Jag kör med 1400+1100 skena. Vi snackar 2-3 grader bara. Nog ingen risk om du inte slipar 8-9 ggr.
Det är det jag har insett. Som tur är kan jag nog låna ihop några stycken för projektet.

Gör du detta yrkesmässigt eller bara för husbehovet? Oavsett är jag tacksam att du hittat hit och delar med dig av erfarenheter. Lite ovant att hålla med något byggrelaterat som det är så svårt att hitta någon att rådfråga om.
 
Lite sen in här nu då men jag gjorde som du, lade en plog på mitten i rummet och lät den torka och ritade sen ut "innerhörnen" på plogarna höger/vänster om mittplogen och limmade en sida i gången.
Limmet var jag väldig "snål" med längst ut och hade en japanspackel som jag noga drog bort/ut lim som trängde ut. Limmet jag använde (Bostik tror jag) torkade så pass snabbt att jag kunde fortsätta på nästa "våd" när de två första var lagda men jag drog alltid ner ett par skruvar mot noten/kanten för att förankra första två/tre bitarna (jag hade spån under).
Jag knackade bara försiktigt med sån vit gummiklubba och tryckte alltid ner stavarna jämnt med en stort sånt putsbräde-handtag.

Jag försökte slipa själv i första lilla sovrummet men lejde ut det till proffsen för resten då jag inte tycker jag fick det bra och det tog en vansinnig tid för mig... Jag lade hårdvaxolja men skulle valt en med lite vitt pigment i om jag kunde göra om för golvet är nu rätt gult vilket jag inte gillar riktigt...
 
anders07 anders07 skrev:
Lite sen in här nu då men jag gjorde som du, lade en plog på mitten i rummet och lät den torka och ritade sen ut "innerhörnen" på plogarna höger/vänster om mittplogen och limmade en sida i gången.
Limmet var jag väldig "snål" med längst ut och hade en japanspackel som jag noga drog bort/ut lim som trängde ut. Limmet jag använde (Bostik tror jag) torkade så pass snabbt att jag kunde fortsätta på nästa "våd" när de två första var lagda men jag drog alltid ner ett par skruvar mot noten/kanten för att förankra första två/tre bitarna (jag hade spån under).
Jag knackade bara försiktigt med sån vit gummiklubba och tryckte alltid ner stavarna jämnt med en stort sånt putsbräde-handtag.

Jag försökte slipa själv i första lilla sovrummet men lejde ut det till proffsen för resten då jag inte tycker jag fick det bra och det tog en vansinnig tid för mig... Jag lade hårdvaxolja men skulle valt en med lite vitt pigment i om jag kunde göra om för golvet är nu rätt gult vilket jag inte gillar riktigt...
Tack för svar. Att trycka ner med en putsbräda var ett bra tipps. Jag har bara tryckt för hand.

I helgen har jag gjort färdigt vårt stora sovrum på dryga 16 kvm. Jag drog igång med stärkt självförtroende efter förra rummet där själva fiskbenen gick hel problemfritt. Första dagen gjorde jag starten och senare även ett varv på varje sida, innan tiden tog slut. Dagen efter, när jag trodde att att det skulle bli en enkel resa, blev det direkt problem. Blev tvungen att trixa och ställa rätt många stavar lite snett i stavstödet för att undvika jätteglipor i kortändan. Väggen kom som en befrielse och men resultatet blev sämre än i förra rummet.

I dag har jag gjort färdigt rummet och det ser över lag fint ut. Blir nog till att spackla en del kortsidor. Det obehagliga är att jag inte vet vad som gick snett. Startplogen ser bra ut och var spikrak enligt lasern. Jag misstänker att underlaget kan ha varit lite mer ojämt eftersom jag tycker att stavarna tandar lite mer i fiskbensmönster. Vidare tror jag inte att alla stavar är perfekta.

Rummet blir nog fint när det är slipat och spacklat på några ställen. Däremot känns det ännu mer osäkert inför stora rummet som jag sparar till slutet. Var hande hunnit hända om det var 2m kvar till väggen där jag slutade...

Trist att det inte gick som du ville med slipningen. Vad hyrde du för typ av slip?
 
Då var långhelgens pass avsluta. Blev två angränsande rum om totalt ca 20 kvm. Resultat blev nog helt ok, även om det var lite kämpigt med själva fiskbenen i det större rummet.

Nu återstår bara ca 70 av våra totalt 110 kvm som ska läggas. Nu behöver ryggen och psyket återhämta sig några dagar innan vi kör vidare.
 
  • Nyinstallerat fiskbensparkett i ett rum med synliga skivor och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fiskbensparkettgolv i två angränsande rum, med synliga verktyg och oulagt golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda fiskbensmönstrade trägolv i två angränsande omålade rum, med väggar målade i olika nyanser av blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda fiskbensparkettgolv i två angränsande rum med väggar målade i mörkt blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Det blir bra det där!
 
anders07 anders07 skrev:
Det blir bra det där!
Tack för uppmuntran, det behövs. Om någon nu får för sig att prova hemma rekommendera jag att avgränsa sig till en yta man klarar utan att sova ordentligt under tiden. Jag vaknar kallsvettig kl 5 varje morgon och har ångest över att lägga det stora rummet på 8x6.5 m som jag bl.a har kvar att lägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.