Be någon dra i telesladdarna samtidigt som du lyssnar på slangarna.
 
JLyck JLyck skrev:
Be någon dra i telesladdarna samtidigt som du lyssnar på slangarna.
Jo det rörde sig här i röret när vi drog. Men hur kan jag koppla bort den blåa kopplingsdosan? Eller blir det till att såga upp röret?
 
Tänker du att du ska en patchpanel/switch på vinden?
 
JLyck JLyck skrev:
Tänker du att du ska en patchpanel/switch på vinden?
Nej det känns dumt. Tänker dra kablar från alla rum, upp via väggarna till vinden och sedan in till tvättstugan där jag ska ha switchen så jag kan ha koll på den
 
Vet du vart dessa slangar går? Annars blir det nog enklare att dra nya slangar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vet du vart dessa slangar går? Annars blir det nog enklare att dra nya slangar.
Alltså om du menar till vilka rum så vet jag ju. Men min tanke är att inte dra kabel i slang när den är på vinden utan att den ligger i lösullen. Är det okej eller dumt?
 
Blir hur bra som helst. Det är bara el som måste ligga i rör.
Men tejpa gärna dom kapade rören med silvertejp eller nåt så att det inte blåser kalluft in i huset.
Kjell har en bra patchpanel för att samla alla ändar.
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Blir hur bra som helst. Det är bara el som måste ligga i rör.
Men tejpa gärna dom kapade rören med silvertejp eller nåt så att det inte blåser kalluft in i huset.
Kjell har en bra patchpanel för att samla alla ändar.
Tack för tipset! Men en fråga, behöver jag en patchpanel och vad är det för något? Jag har en switch som jag tänkt dra in alla ändar i
 
E
En cat6-kabel kan vara bökig att få dit hankontakt på. Den är heller inte lämplig att flytta runt så mycket eftersom det är solida ledare i den. Därför sätter man i regel uttag i vardera ände och gör själva patchningen med just patchkablar.
 
Precis, köp installationskabel på rulle, som har homogena ledare och sätt uttag i varje rum. Finns olika varianter, t.ex. Med sk. Kroneplint. Där alla ledare strålar samman sätter du en patchpanel och sen korta patchkablar till switchen och till inkommande wan. Skickar med en bild, lite rörigt, ska snygga till nån dag.
Rörlig nätverksinstallation med patchpanel, switch, och oorganiserade ethernetkablar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jan271 skrev:
Blir hur bra som helst. Det är bara el som måste ligga i rör.
Varför måste bara el ligga i rör?

Jag hade för mig att rör är bra för att förhindra att ohyra gnager sönder sladdarna.
 
El måste ligga i rör för att det finns bestämmelser för detta. I princip handlar det om att det ska finnas två isolationsbarriärer och mekaniskt skydd.
Sen skadar det såklart inte att lägga nätverk och högtalarkabler oxå i rör,men det finns inget krav.
Jag har all nätverkskabel (och telefon som dock inte används mer) lösa på vinden. Fast inga möss vad jag vet
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Alltså om du menar till vilka rum så vet jag ju. Men min tanke är att inte dra kabel i slang när den är på vinden utan att den ligger i lösullen. Är det okej eller dumt?
Jag drog i slang. Blir enklare att byta ut kablarna i framtiden + extra gnagarskydd.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Okej då förstår jag. Tänkte passa på att fråga då jag har köpt några likadana kontakter med 2 portar. Måste jag dra 2 kablar från switch till kontakt eller går det att enbart dra en kabel och koppla in för att få nätverk i bägge eller funkar inte det pga ip-konflikt eller liknande? Öppen nätverksuttagsdosa med två oanslutna RJ45-portar för nätverkskabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.